Linux (Ubuntu) Kan det läsa nrfs?

Permalänk

Linux (Ubuntu) Kan det läsa nrfs?

Hejsan alla glada !

Jag hörde att Linux (ubuntu) Kan läsa ntfs filsystem men inte skriva till det. Är det korrekt?

Annars skall man använda sig av fat32 om jag inte miss minner mig ?

Mvh Jonas

Permalänk
Inaktiv

Stämmer, man kan mounta en NTFS-disk för att läsa ifrån. Finns väl några program som försöker skriva också men de är tydligen inte helt tillförlitliga än. Med FAT32 kan du både skriva/läsa.

Permalänk
Medlem

ext2/ext3 kan man ju också använda sig av och köra drivis i windows för att kunna använda dem, kan dock bugga sig lite..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Hmm, jag har iallafall lyckats både läsa och skriva från en utdelad NTFS-hårddisk över nätverket med "vanliga" Ubuntu. Men det kanske är annorlunda om man måste mounta den.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk

Du kan läsa till ntfs, du kan även skriva till ntfs om du sätter stöd till det i kernel. Dock så är det inte så användbart.
Du har en fil, du får ändra den, men filen måste vara lika stor som innan.
Jag skulle inte rekommendera att sätta windows partitionen. Det är segare osv. Men om det är en liten windows partition ska det nog inte göra någon skillnad.

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem

Utdelat över nätverket funkar det oavsett filsystem. När linuxburken ser den utdelade ntfs-disken över nätverket har den ingen aning om vilket filsystem den kör (den behöver iallafall inte bry sig), den behöver bara prata fildelningsprotokollet (smb eller nåt).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Utdelat över nätverket funkar det oavsett filsystem. När linuxburken ser den utdelade ntfs-disken över nätverket har den ingen aning om vilket filsystem den kör (den behöver iallafall inte bry sig), den behöver bara prata fildelningsprotokollet (smb eller nåt).

Rätt så bra, men det känns en aning osmidigt =P Att behöva gå till en annan dator för att skriva i tex. ett text dokument =P

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk

Okej men då har jag fått lite inblick i det hela !
tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Rätta till topic så denna tråd går söka på i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekenstein
Rätt så bra, men det känns en aning osmidigt =P Att behöva gå till en annan dator för att skriva i tex. ett text dokument =P

Nää? Eller hur menar du nu?

Om man har en NTFS-disk mountad i en linuxburk kan man inte skriva till den (det skrivstöd som finns är att betrakta som odugligt), oavsett om man sitter vid servern eller över samba på en windowsklient. Det är fortfarande linux (den dator som har hårddisken i sig) som ska begripa filsystemet.
Om NTFS-disken sitter i en windowsdator kan man skriva till den även från en linuxklient. Linux pratar i det fallet bara via samba, och slipper se NTFS bakom.

Detta förutsätter såklart att du inte kör SCSI-över-IP eller nån annan hexkonst...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Och nu är den stora frågan om Stack menade häxkonst eller om det verkligen var konster med hex som avsågs

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Medlem

http://www.jankratochvil.net/project/captive/

Citat:

Project implements the first full read/write free access to NTFS disk drives. You can mount your Microsoft Windows NT, 200x or XP partition as a transparently accessible volume for your GNU/Linux.

Citat:

Development Status
Project is no longer developed. The key functionality is reached by the latest released version. All its resources are available here for download.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem

Det är ju lite blygsamt att säga "nu är vi klara, det blir inte bättre än så här".
Har inte testat captive, men vad jag har hört är den långsam och lite buggig.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.