Permalänk
Medlem

Många processer! [BILD] :Q

TJenare!
Jag vet inte riktigt om det ska vara såhär men jag har aldrig erfarat detta förr

http://thecopy.mine.nu/hmm.jpg

Ska det verkligen vara sådär många processer av Azureus uppe?

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Du verkar ha probleme med Azureus om du frågar mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Men det kan hända andra program ocså som wine och cedega att det blir kanske 25 igång samtidigt även fast jag endast jag startat en.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Varför kör du allt som root?

Permalänk
Medlem

frågar du mej så ser det likadant ut hos mej... så det ska nog vara så ja. (antagligen en ny process för varje upp/nerladdning)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Jaif: Ser ingen anledning till att inte göra det.

Whoracle: Är du säker? För wine-preloader är det många av också, även fast man bara kör ett program.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

finns många program som kör igång flera processer när de är igång... spana in xmms, valknut, mysql m.fl (okej, de har inte riktigt så många, men fler än en iaf...)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk

jag har bara en javaprocess igång

david@david-linux:~$ ps ax | grep java
7843 ? Sl 19:49 java -Xms16m -Xmx128m -cp /opt/azureus/Azureus2.jar:/opt/azureus/swt.jar:/opt/azureus/swt-mozilla.jar:/opt/azureus/swt-pi.jar -Djava.library.path=/opt/azureus -Dazureus.install.path=/opt/azureus org.gudy.azureus2.ui.swt.Main

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
Jaif: Ser ingen anledning till att inte göra det.

då bör du se dig om lite mer noggrant...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

är det inte bara så att det visas en klient för alla ip du är ansluten mot?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
är det inte bara så att det visas en klient för alla ip du är ansluten mot?

Det är min gissning också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
då bör du se dig om lite mer noggrant...

Ge mig en anledning varför det skulle vara en säkerhetsrist för mig som surfar på internet och laddar hem semesterfilmer?

--

För tillfället visas det 65 processer när jag är ansluten till 162 peers.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
Ge mig en anledning varför det skulle vara en säkerhetsrist för mig som surfar på internet och laddar hem semesterfilmer?

--

För tillfället visas det 65 processer när jag är ansluten till 162 peers.

1. Program som krashar eller beter sig konstigt kan inte skriva över systemfiler eller käka upp hela datorn.

2. Azureus är ett serverprogram som svarar på inkommande anslutningar. Ett säkerhetshål när programmet kör som root skulle innebära att din dator kan bli ägd på en minut utan att du märker ett skit.

Sen är det dessutom en synnerligen korkad vana som mest praktiseras av windowsanvändare eftersom deras trasiga program ibland tror sig behöva adminrättigheter. Det finns ingen anledning att göra det i linux.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Azerius för mig ligger på 98 processer med.. sjukt..

Permalänk

1. Att köra som root är korkat.
2. Java skapar alltid en massa trådar oavsätt om ens program använder sig av det.
3. Azureus öppnar minst en tråd per nerladdning...

Permalänk
Medlem

..annars brukar (smp-)folk klaga när program inte körs multitrådat...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Re: Många processer! [BILD] :Q

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Copy
TJenare!
Jag vet inte riktigt om det ska vara såhär men jag har aldrig erfarat detta förr

http://thecopy.mine.nu/hmm.jpg

Ska det verkligen vara sådär många processer av Azureus uppe?

Skaffa en GNU/Linux distribution som har nptl maybe (ist. för linuxthreads)?

och, ROFL, kör inte allt som root! ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Sen är det dessutom en synnerligen korkad vana som mest praktiseras av windowsanvändare eftersom deras trasiga program ibland tror sig behöva adminrättigheter. Det finns ingen anledning att göra det i linux.

skulle tom säga att man absolut inte ska köra som root och anledningen kan man skriva en hel uppsats om. :-S

Permalänk
Medlem

http://java.sun.com/developer/technicalArticles/Programming/l...

Citat:

In Java 2 Release 1.3, the Hotspot virtual machine uses system threads to implement Java threads. Because Linux threads are implemented as a cloned process, each Java thread shows up in the process table if you run the ps command. This is normal behavior on Linux.

För övrigt är det galenskap att köra servertjänster som root. så lite som möjligt skall köra med rootbehörighet. Allting annat är bara ett tecken på att man gjort fel och/eller inte vet vad man pratar om.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
http://java.sun.com/developer/technicalArticles/Programming/l...

För övrigt är det galenskap att köra servertjänster som root. så lite som möjligt skall köra med rootbehörighet. Allting annat är bara ett tecken på att man gjort fel och/eller inte vet vad man pratar om.

OBS! att detta inte är normalt på moderna gnu/linux distros!

läs http://en.wikipedia.org/wiki/NPTL

Permalänk
Medlem

linux kör ju med lättvikts fork, så man hade inte samma behov av trådar som på andra unix system. Dock så verkar den nya posix thread supporten boosta prestandan tämligen duktigt om linken påstående är korrekt.

detta borde knappast vara något problem, finns ju operativ som har 3 olika tråd bibliotek, varav 2 är icke tråd säkra ....

Permalänk
Medlem