PCWorld om Vistas skärm-DRM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Ahem, http://arstechnica.com/journals/microsoft.ars/2005/10/5/1433/...

Att de inte kan spela filmen har ju inget med oset att göra. Det är ju filmformatet... Det står ju klart och tydligt i texten...
"o sorry folks, but you can't pin this on El Evil Microsoft. This is part of the AACS specification (currently at 0.9 publicly), and it effects everyone."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Olovlig KOPIERING, man berövar ingen annan dens bitar&bytes när man kopierar något över DC t.ex, lär dig skillnanden och använd rätt ord.

Argumentet om att man snor folks inkomst genom att titta på något, inse att det är skit (som det mesta nu för tiden), kasta skiten och inte se filmen i fråga t.ex på bio håller inte riktigt när man kontrar med 1984-grejer... och ja, företag vill ha absolut makt över konsumenter, då kan man tjäna mest pengar.

RIAA&MPAA osv sitter som små snorungar i sandlådan och är ledsna i ögat över att dom inte längre får bestämma allting... buhu, evolve or die.

Och alla som tycker det är helt OK och skitbra att konsumenter och folk i allmänhet ska ha mindre och mindre rättigheter... ok om jag kommer hem till dig och rotar runt lite? Eller avlyssnar din telefon lite sådär på skoj... jag menar, om jag var polis dvs... du har inget att dölja va så det gör ju inget? Eller? Va?.... inte det nej...

En till newsflash...folk piratar inte för att det är billigare... dom gör det för det är ENKLAST.

Dubbelklicka > Det mesta tyvärr, folk vill ha det så enkelt och snabbt som möjligt.

Mindre rättigheter? Har du någon rättighet att få se film och lyssna på musik gratis? Ingår det i skatten? Tar säljaren ut ett pris för en vara skall man betala, svårare än så är det inte, det är hur marknaden fungerar, man köper och säljer. Du besitter mycket otrevliga tankar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Vem är det som säger att man ska ha råd med allt med en inkomst på 900kr?
Antingen får man bortprioritera saker eller så får man spara. Dagens ungar är så bortskämda att de tror att de kan få allt.

Ohhja.... vilken del av sverige är du född i Vellinge eller Nacka kommun? Jag träffar hur mycket ungdomar som helst när vi annordnar ungdomsverksamhet. 90% av dom piratkopierr. Och jag intyg att ingen av dom är bortskämda eller rika(vilket du tycks vara). Det är helt vanliga barn från arbetarfamiljer.

Du har fortfarande inte svarat på mitt inlägg om det här med priskonkurrens? Jag väntar tålmodigt på en bra förklaring. Eller varför de trots internet har funnits tillgägnligt i snart 10 år fortfarande inte har några betaltjänster för att ladda ner filmer via nätet.

Enligt din lilla halvdöende model för sverige skulle tex barn och ungodmar få ha kul en gång i månaden pga de inte har pengar eller är födda mer rika föräldrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Att de inte kan spela filmen har ju inget med oset att göra. Det är ju filmformatet... Det står ju klart och tydligt i texten...
"o sorry folks, but you can't pin this on El Evil Microsoft. This is part of the AACS specification (currently at 0.9 publicly), and it effects everyone."

Men kom då är det ju lite meningslöst att försöka övertyga folk att köpa en Mac, när det inte hjälper ett dugg mot detta.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Men kom då är det ju lite meningslöst att försöka övertyga folk att köpa en Mac, när det inte hjälper ett dugg mot detta.

Vadå, jag snackade inte specifikt detta. Jag snackar om verkligheten, hela BigBrother samhället, virus, spyware, TCPA osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vadå, jag snackade inte specifikt detta. Jag snackar om verkligheten, hela BigBrother samhället, virus, spyware, TCPA osv.

Den dagen alla lyder dina uppmaningar och skaffar sig en Apple burk, så lär vi nog se mer av allt sådant även i Mac OS. TCPA kan vi väl räkna med redan när bytet till Intel görs, de är ju ganska aktiva inom det.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Den dagen alla lyder dina uppmaningar och skaffar sig en Apple burk, så lär vi nog se mer av allt sådant även i Mac OS. TCPA kan vi väl räkna med redan när bytet till Intel görs, de är ju ganska aktiva inom det.

IBM är ju lika aktiv inom det...
IBM och Intel har båda varit aktiva i att starta det.

Och jag talar inte bara för Apple, jag talar för *BSD också

Sätt dig med OpenBSD om du inte gillar Apple då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Den monitorn hör hemma i rövhålet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
DIE MS DIE!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zadazi
Död åt M$.!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcepser
det är helt sjukt

Word!

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Hoppas Vista blir en jätte flopp och MS går i konkurs

Man kan bara hoppas att folket kommer känna till den här nya tekniker som Vista-generationen drar med sig och helt enkelt undvika Vista och tillhörande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är min största dröm att den implementering ger såna förluster för MS så att de blir tvungna att ta bort det från marknaden.. hela bolget och film industrin borde åka på ordentligt med däng för detta idiot upptåg

Där ligger makten.. Vill ingen ha med Vista att göra, så kommer filmbolagen snart börja koka på Microsoft..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Varför skulle man vilja uppgradera till Vista överhuvudtaget? Jag ser då inga positiva sidor med en uppgradering förutom "snyggare" gränssnitt vilket jag definitivt klarar mig utan i ett OS.

I med att Microsoft tyvär vann formatkriget med HD-WMV9 när det gäller framtidens DVD så har dom monopol och full kontroll på hela platformen. Dom kan därför kräva att du måste ha Vista genom allt detta DRM och VPV.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
Kan inte någon annan tokig person komma med ett Riktigt shysst operativ system där dominte ser vad jag surfar på + fullt stöd för att shyssta spel!!!!! det kan inte vara lagligt det blir Lindows snart

Visst.. Men du kan inte kolla på HD-DVD eller någon form av nya format som Microsoft får fingert med i..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Värst vad alla beskyller Microsoft för att de implenterar stöd för någonting som film- och spelbransherna kräver av utvecklarna av operativsystem.

Jag tycker Microsoft borde hålla sej helt från musik och filmbranchen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Finns det någon över huvud taget som tänker köpa en skärm med sånt här inbyggt på? Jag känner då ingen som jag tror kan tänka sig det. Och de som inte är intresserade av TV apparater vrukar ju oftast fråga oss nerd's när de ska köpa. I längden kommer det nog att läggas ner. Ingen köper = hårdvarutillverkarna backar. Om de inte får flera miljarder som täcler deras omkostnader. För det kommer då i alla fall ta 10 år innan de få igenom det här helt och hållet.

Min nya Samsung LCD-TV har HDMI (som är bakåtkompatibelt med DVI) vilket innefattar HDCP, tyvär man kankse ska säga =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
belga: Det finns studenlicenser att köpa som inte är så dyrt faktist...

Jag tappade motivationen till att köpa fler Microsoft produkter nu när dom har börjat hitta på så mycke sat-tyg för att försvåra världen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

När ska ni på swec fatta att idag är det GNU/Linux, *BSD eller OS X som gäller.
Get a Macintosh!

Hur ska vi då kolla på HD-DVD nu när Microsoft har fått igenom sitt format ?

"OSes like Windows XP and OS X "Tiger" will not, I repeat, will not be able to play these discs in their optimal format"

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara att lansera film och musik på nätet? Fan SF har ju hemmabio sedan att alla filmer som visas där är gammla eller av erotisk karaktär är ju bara ett tecken på att porrindustrin som vanligt ligger längst fram vad gäller viljan att möta konsumenterna halvvägs.

Man börjar ju gråta när man läser om lanseringar som B&W2. Kommer släppas i USA, Storbrittanien och Irland den x oktober, en vecka senare i resten av Europa. Fattar dom inte hur mycket dom förlorar på det? Folk vill inte vänta på en produkt om dom om dom vet att dom kan få tag på den tidigare. Speciellt inte om den är gratis. Det handlar inte bara om brist på pengar heller utan, enkelhet. Det är enklare att bara dubbelklicka på någons namn och vips nån timme senare så har man spelet på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
IBM är ju lika aktiv inom det...
IBM och Intel har båda varit aktiva i att starta det.

Och jag talar inte bara för Apple, jag talar för *BSD också

Sätt dig med OpenBSD om du inte gillar Apple då

Jag tycker om min lilla iBook, hade jag velat körat *BSD eller GNU/Linux hade jag behållt min Dell
Jag är bara orolig att detta extrema införande och användande av DRM en dag drabbar även Apple, för hur rebelliska de än är, så är jag rädd att de inte kan stå emot en förenad film och musik industri hur länge som helst.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Jag tycker om min lilla iBook, hade jag velat körat *BSD eller GNU/Linux hade jag behållt min Dell
Jag är bara orolig att detta extrema införande och användande av DRM en dag drabbar även Apple, för hur rebelliska de än är, så är jag rädd att de inte kan stå emot en förenad film och musik industri hur länge som helst.

Lyssna inte på populärmusik... Musik kommer alltid finnas gratis.
Film... Det ses på bio.

Så lever jag mitt liv allafall.
Sålänge inge jävla företag som Microsoft börjar spionera på vad jag gör är jag glad.

Permalänk
Medlem

jag säger bara att det är SJUKT att man köpt en bra skärm, plasma eller OS och INTE skall få kolla på HDTV pga av de inte kan fixa kopieringsskydd som INTE gör konsumenter LIDANDE..

Jag förstår snacket om "ehh det är bara köpa nytt.. så har det alltid varit"

säger vem?? en fjortis kanske?? det är just sådana människor som inte kommer att värna om natur och människor.. och sedan, känner jag INGEN artist som är känd men inte har pengar... det är en löljig diskussion.. Du borde HELLRE betala de inte så kända artisterna som faktist inte har råd att signera med grisbolag som suger ut varje öre från konsumenten.. istället måste de släppa halva albumet GRATIS bara för promotion... knappast att Michael J eller gänget ens ger NÅGOT gratis..
De borde tjäna sina pengar på att SPELA på concerer.. som sedan SÄLJS för rättigheter till TV som ALLA redan betalar.. det finns ekonomiska lösningar som fungerar men varför inte trycka ner oss lite till? jo för att det går... nej fan, det kommer bli värre om folk inte vaknar till.

Jag och MÅNGA andra sitter på HELT utmärkta datorer som klarar av att spela HD format..
Att man måste köpa en NY HD-dvd rom.. ja det är ju normalt...
men, att man måste byta OS, etc... som redan FUNKAR.. det är oförlåtligt,, och jag kommer råda alla att inte byta och att skicka ordet vidare.. helt sjukt..

jag är bara glad över att MÅNGA kommer ha ett problem, vilket trycker på kineser eller andra att göra något åt det.

Permalänk

Men hur blir det nu med PS3an? Har inte den Blueray? Man kan ju inte måsta köpa ny TV för att få den att fungera tex? Och om den hå itne använder DRM så att man kan spela på en vanlig tv så borde man väl kunna se på film genom den på en vanlig tv åxå eller hur är det tänkt?

Fast ja är itne säker på att den har blueray men ..

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men hur blir det nu med PS3an? Har inte den Blueray? Man kan ju inte måsta köpa ny TV för att få den att fungera tex? Och om den hå itne använder DRM så att man kan spela på en vanlig tv så borde man väl kunna se på film genom den på en vanlig tv åxå eller hur är det tänkt?

Fast ja är itne säker på att den har blueray men ..

Vill också veta ... hoppas man inte behöver.. i så fall ska jag stödköpa PS3 redan idag

Permalänk
Medlem

okej, det går att spela genom component..
(för ingen bryr sig om att man kan kopiera en signal där någon spelar )

dock kommer det nog inte att spela HD på en ps3, utan då blir det 480P.

vill man köra RIKTIG HD tror jag att det endast blir genom dvi och hdcp, eller HDMI.

grejorna är inte ute än, så det är svårt att veta 100%...

MEN en anna sak jag funderar på...
om man kan spela in HDTV genom tex. TV eller satellit PVR etc. och spela up genom vilken dator som helst, kan man väl rippa satellitströmmar och göra om dessa till någon sorts HD dvd format (när brännbara skivor blir billigare förståss

Då betyder det att vissa personer kan massproducera HD kopior som är mycket mer vänliga (och billigare) en originalet...

Nåja vi får se när sakerna kommer ut, hur svårt det blir..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Vad gäller fria spelare: Jag har då inte sett enda enda fri dvdspelare som inte står på tveksam laglig grund! Alla fria DVD-spelare bygger på reverse-engineering av formaten samt decss för css-avkodningen. Detta som en följd av licensvillkor och -kostnader.

Oavsett vad kunderna gjort och inte gjort så går det väl inte att komma ifrån att det är kundfientligt? Jag tror då inte att kunderna blir mer lojala genom den typen av aktioner. (Det tror nog inte de heller, skillnaden är att jag inte tror att de kommer att lyckas kontrollera kunderna utan bara ytterligare försämrar sin relation till kunderna.)

Vad gäller Microsoft så googlade jag, och företagen bakom AACS är: "IBM, Microsoft, Intel, Sony, Toshiba, Matsushita, Warner Bros. and Disney"! Microsoft är ett av företagen som står bakom systemet, de har inte alls bara implementerat det! (Jag kan tänka mig att de som hävdat att Microsoft inte är inblandade inte visste bättre, men så är uppenbarligen inte fallet.)

Klart MS är inblandade, de vill ju se till att vara med och utveckla framtidens standard, men de har inget som helst att tjäna på att kräva speciella skärmar, tvärtom så förlorar dem på det om det gör att hela datorn blir dyrare -> färre som köper dator med Windows. Det var det jag ville få fram, MS begränsar inte användaren för att det är kul, de gör det för att tjäna pengar och de tjänar inga pengar på just det här.

Alla får ju kompromissa, filmbolagen ville säkert ha ännu starkare skydd och krav på betalning varje gång du spelar upp skivan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men hur blir det nu med PS3an? Har inte den Blueray? Man kan ju inte måsta köpa ny TV för att få den att fungera tex? Och om den hå itne använder DRM så att man kan spela på en vanlig tv så borde man väl kunna se på film genom den på en vanlig tv åxå eller hur är det tänkt?

Fast ja är itne säker på att den har blueray men ..

Själva PS3 kommer inte att kräva en speciell TV, inte Windows Vista heller om du inte kollar på HD-filmer. Då är det samma krav på "skyddad" skärm på båda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
MEN en anna sak jag funderar på...
om man kan spela in HDTV genom tex. TV eller satellit PVR etc. och spela up genom vilken dator som helst, kan man väl rippa satellitströmmar och göra om dessa till någon sorts HD dvd format (när brännbara skivor blir billigare förståss

Då betyder det att vissa personer kan massproducera HD kopior som är mycket mer vänliga (och billigare) en originalet...

Nåja vi får se när sakerna kommer ut, hur svårt det blir..

Om inte det blir krav på kryptering och "säker" skärm på framtidens HDTV-sändningar också (om inte det redan är det på vissa ställen), då blir man ju lika begränsad där också.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

För att summer alla inlägg förutom vissa icke nämd personer.. Dåligt för konsumenterna, mjölkkor för filmbolagen

Permalänk
Medlem

en person?? det verkar finnas flera personer som vill be mjölkade.. och det är HÄR i detta forum, oftast personer som vet lite om teknologi.. vad fan kommer svensson tycka när han går in på ONOFF?? inte särskilt mycket om han inte ens förstår vad som händer med plasman han köper...

Angående satellit kryptering..
det kommer väl alltid vara lagligt att spela in det man tittar på??

det är bara frågan om när de kommer begränsa TV också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Angående satellit kryptering..
det kommer väl alltid vara lagligt att spela in det man tittar på??

det är bara frågan om när de kommer begränsa TV också...

Det har vi redan idag såklart ju. Olika former av Scrambling av DVB datan. Men det är ju förklarligt.

Men det är inte förklarligt att ett företag ska få ha sitt propetära hemliga format till en världsomfattande kommande format. Det håller inte. Ännu mindre allt licens och certifikat tjafs.

Permalänk
Avstängd

Windows 2003 über alles!

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Vad gäller fria spelare: Jag har då inte sett enda enda fri dvdspelare som inte står på tveksam laglig grund! Alla fria DVD-spelare bygger på reverse-engineering av formaten samt decss för css-avkodningen. Detta som en följd av licensvillkor och -kostnader.

Oavsett vad kunderna gjort och inte gjort så går det väl inte att komma ifrån att det är kundfientligt? Jag tror då inte att kunderna blir mer lojala genom den typen av aktioner. (Det tror nog inte de heller, skillnaden är att jag inte tror att de kommer att lyckas kontrollera kunderna utan bara ytterligare försämrar sin relation till kunderna.)

Vad gäller Microsoft så googlade jag, och företagen bakom AACS är: "IBM, Microsoft, Intel, Sony, Toshiba, Matsushita, Warner Bros. and Disney"! Microsoft är ett av företagen som står bakom systemet, de har inte alls bara implementerat det! (Jag kan tänka mig att de som hävdat att Microsoft inte är inblandade inte visste bättre, men så är uppenbarligen inte fallet.)

Fria spelare: Rest my case... Vilket är trots allt det dominerande formatet på film idag? (DivX/Xvid om man får tro filmbrnaschen, men ja...) DVD ja... Tiden tenderar att få folk att anpassa sig, så kommer även ske här.

Kunderna: Ursäkta att jag är tveksam till detta. Väl insatta hårdvarunördar och andra som tycker att det är häftigt att dissa Microsoft kommer att ogilla det, men i långa loppet så är trots allt den stora massan de som avgör framtiden, och jag tror att folk kommer att "gilla läget" och köpa kompatibel utrustning allt eftersom och så vidare... Om tio år kommer bara de mest envetna och tjurskalliga att klaga.

Microsoft: Intressant, men jag hänvisar ändå till min liknelse gällande motorvägar och skogsstigar. Störst vill hålla sig störst, störst har man genom att sälja ett vinnande koncept och för att bibehålla ett vinnande koncept men ändå förnya sig och hänga med i svängarna så måste man dra in pengar, och det gör man inte om en majoritet av den privata delen av konsumenterna drar hem fullt fungerande kopior från nätet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Jag tycker Microsoft borde hålla sej helt från musik och filmbranchen

Vad använder man en dator till? Surfning och andra internetrelaterade aktiviteter, arbete och spelande... och vad mer? Just det... Tittar på film och lyssnar på musik. Det är en självklar del de måste beblanda sig med om de ska fortsätta sälja sina produkter till hemmaanvändarna.

Over and out. Känner att jag inte kan tillföra så mycket mer i denna diskussion.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:( :'(

Permalänk
Medlem

Mac OS X 4-ever!

Visa signatur

- Joachim Andersson

Permalänk
Medlem

men snälla allt dett snack..... tror ni verkligen att byta OS kommer att ta bort HDCP och alla kopieringskydd helt plötsligt???

för i så fall byter jag men tror inte det blir så..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
men snälla allt dett snack..... tror ni verkligen att byta OS kommer att ta bort HDCP och alla kopieringskydd helt plötsligt???

för i så fall byter jag men tror inte det blir så..

Ja, det kommer det väl? Om du använder ett operativsystem utan stöd för HDCP och NGSCB och allt vad det heter så blir du ju av med det.

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinyTeeth
Ja, det kommer det väl? Om du använder ett operativsystem utan stöd för HDCP och NGSCB och allt vad det heter så blir du ju av med det.

Jo, men då blir du också utan möjlighet att titta på dina HD-filmer i högupplösning.
Det hela är ju uträknat så att du ska köpa en ny hemmabio utrustning (spelare, förstärkare, skärm) för att titta på blueray/HD-Dvd i högupplösning. Att använda datorn för att titta på film är ju inte intressant (för bolagen) eftersom de har för lite kontroll över vad man göra med den. När folk har lärt sig hur man kopierar och tittar på blueray filmer på sin vanliga (icke HDMI) datorskärm så hittar välan företagen på någon ny videostandard som kräver att man uppdaterar all hemelektronik igen.

Själv tror jag att det kan dröja innan det slår... tänk på hur länge det dröjde innan CD och DVD slog igenom.
Nä nu ska jag nog lägga på en ny stenkaka på 45-varvaren.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3