Permalänk
Medlem

Nybörjare på debian

Nu är det så att jag inte bara är nybörjare på debian utan alltsom har med linux att göra.

Men jag lade in debian på min dator. Och när allt var klart så loggade jag in med mina login upgifter.

Men sen så står den bara och blinkar på användare@dator:

Då jag inte planerat att styra min dator via kommandon utan skulle vilja ha ett lite mer visuelt styrande över burken undrar jag hur man kommer in till en arbetsvänligare miljö(vilket jag har fått för mig debian har??)

Läste runt lite på forumet men då jag inte kan ett skit om detta så förstod jag nada.
Stod ngt om att man skulle instalera kdm och att man då fick en visuell miljö. men efter att jag gjort det får jag felet(eller om det nu är ett fel) unknown id.

Om någon som är duktig på detta och skulle kunna förklara med ett språk så att en 6åring tom skulle förstå så vore jag väldigt tacksam

Kan tala om att jag hade tänkt att använda den till apache vent server etc(ni får gärna ge tips om detta med)

( skratta inte för mycket åt mig ;P )

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

testa först att köra startx genom att skriva det och sen trycka enter, funkar inte det får du köra apt-get install x-window-system (kan vara nåt mer man ska göra, nån annan får komplettera)

Permalänk
Medlem

Jaha. Jag köpte en bil på blocket. Nån vålvå eller vad det heter. Fick den hemkörd och nu står den parkerad bakom huset. Vad ska jag göra nu då? Den står ju bara där. Provade att sätta mig i den men när jag går ut ur bilen är jag på samma ställe som förut. Jag har läst nån stans att man skulle röra nått som heter "ratt" och installera bensin.

SORRY!!!!! Kunde inte låta bli. Jag vet, jag ÄR en dålig individ som garanterat förtjänar en anmärkning.

Permalänk
Medlem

provade att skriva 'apt-get install x-window-system' fick då felmedelandet att det saknades men att det hänvisade till ett annat paket vilket antagligen betydde att paketet var utbytt eller föråldrat.

Citat:

Jaha. Jag köpte en bil på blocket. Nån vålvå eller vad det heter. Fick den hemkörd och nu står den parkerad bakom huset. Vad ska jag göra nu då? Den står ju bara där. Provade att sätta mig i den men när jag går ut ur bilen är jag på samma ställe som förut. Jag har läst nån stans att man skulle röra nått som heter "ratt" och installera bensin.

SORRY!!!!! Kunde inte låta bli. Jag vet, jag ÄR en dålig individ som garanterat förtjänar en anmärkning.

Fattade inte riktigt vitsen med det där då det inte tillför något.

Jag anser att man inte kan kunna allting från början och att det är bättre att fråga än att sitta med händerna under röven.

Dock var juh liknelsen med bilen ganska bra.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Här är en person som dokumenterar sina försök med Debian för första gången.
http://lists.debian.org/debian-user/2003/04/msg00340.html

apt-get install x-window-system
apt-get install kde-base

Sen är det bra om du skriver det exakta felmeddelandet du fick.

Och här är en annan liten howto för KDE :
http://wiki.debian.net/?KdeDebInstall

Permalänk
Medlem

körde 'apt-get isntall x-window-system

felmedelande-> E: kunde inte hitta paketet x-window

körde apt-get install kde

felmedelande-> E: paktet kde har ingen instalationskandidat

Någon so mvet vad detta kan bero på?? verkar som att paketet saknas på cd'n

Kan tala om att det avr denna imagefil jag tankade hem.. Fanns juh ganska många: debian-31r0a-i386-binary-1.iso
Verkar inte kunna updatera via internet av ngn okänd anledning heller.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

ok det här är egentligen inte någon lösning, men jag tror det bästa är om du laddar ner ubuntu istället. den bygger på debian och där får du ett helt fungerande system att börja leka med. att börja dola med det här kommer nog inte bli roligt någon part

http://se.releases.ubuntu.com/5.04/ubuntu-5.04-install-i386.i...

Permalänk
Medlem

Ok, får vell göra det då ;P

Men funakr det lika bra för att lägga upp olika server aplikationer?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Ok, får vell göra det då ;P

Men funakr det lika bra för att lägga upp olika server aplikationer?

jadå

Permalänk
Medlem

Eller så fortsätter man att traggla lite och lär sig nått.
Det verkar som sagt som att paketen du vill installera inte finns på din CD.
Det du kan göra är att konfigurera apt till att ladda ner paket via Internet ,vilket du bör göra vilket fall som helst för att hålla ditt system uppgraderat och relativt säkert.
Min "/etc/apt/sources.list" ser ut enligt nedan :
#deb file:///cdrom/ sarge main
deb ftp://ftp.du.se/debian/ stable main
deb-src ftp://ftp.du.se/debian/ stable main
deb http://security.debian.org/ stable/updates main

Du kan försöka med att köra likadan och sen köra "apt-get update" vilket hämtar listor på de senaste paketen som finns släppta samt sen köra en "apt-get upgrade" som då tankar ner de uppgraderade paketen.
När du gjort det och fått det att fungera så kommer troligtvis "apt-get isntall x-window-system" att gå fint.

För du ville väl lära dig nått? Inte springa omkring som en nackad höna för att sen ge upp och gå tillbaka till Windows?

Permalänk
Medlem
Citat:

För du ville väl lära dig nått? Inte springa omkring som en nackad höna för att sen ge upp och gå tillbaka till Windows?

Så klart att man vill lära sig ngt ;P

Har lite problem med apt-get upgrade då jag inte får mitt nätverkskort att funka med linux (har ett realtake ethernet kort). Verkar inte heller hitta några drivrutiner till det. Kan juh vara så att nätverkskortet har blivit kaputt, men det funakde juh med win 2k3.
Aja jag får prova vidare

Tack för hjälpen

Btw: var det rätt image fil jag tankade ner eller är det någon annan man ska ha?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

realtek funkar nästan alltid direkt i Linux, är det ett RTL8139-chip(rätt?) så borde det ju funka direkt... testa att skriva ifconfig eth0, och om du inte ser nåt IP kör du dhclient eth0 (båda som root/sudo)

Permalänk
Medlem

Kör apt-setup för att ställa in vart den ska hämta paket ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
realtek funkar nästan alltid direkt i Linux, är det ett RTL8139-chip(rätt?) så borde det ju funka direkt... testa att skriva ifconfig eth0, och om du inte ser nåt IP kör du dhclient eth0 (båda som root/sudo)

Körde dom kommandona men jag får änd inte tag på något ip från dhcp'n. Kan vara så att nätverkskortet har pajjat av någon outgrundlig anledning.
Får försöka få tag på ett nytt nätverkskort och prova då.

Men det lustiga är att paketen inte finns på skivan då jag tycker att dom borde finnas där.
Hittade ett annat forum där en kille har samma problem som jag http://www.debianhelp.org/module-pnForum-viewtopic-topic-9627...

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

glöm inte bort apt-get install gdm

mycket praktiskt

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Du orion, vill du lära dig linux? och är du villig att lägga lite tid på det? Nu snackar jag några timmar för en installation beroende på vilken typ av dator du har.

Det du kan titta på är distributionen gentoo, den funkar så att du gör det mesta själv från schratch som att partitionera hårddiskar, få igång nätverkskort och sånt innan du gör installationen. Jag vet, det låter kanske lite krångligt men det roliga med detta är att du har en helt ovärdelig form av steg-för-steg guide som följer dig genom hela installationen. Varför ska du göra detta då? jo du lär dig mer för det första, och om det är det du vill så är det kanske inte så smart att dra in en installation som redan är färdig, du kanske klickar runt lite och sen tänker jahopp... vad nu då.

Jag har ingenting ont mot andra distributioner, men gentoo är min favorit. Kika lite på länken som jag bifogar..

http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/2005.1/handbook-x86.xml

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Du orion, vill du lära dig linux? och är du villig att lägga lite tid på det? Nu snackar jag några timmar för en installation beroende på vilken typ av dator du har.

Det du kan titta på är distributionen gentoo, den funkar så att du gör det mesta själv från schratch som att partitionera hårddiskar, få igång nätverkskort och sånt innan du gör installationen. Jag vet, det låter kanske lite krångligt men det roliga med detta är att du har en helt ovärdelig form av steg-för-steg guide som följer dig genom hela installationen. Varför ska du göra detta då? jo du lär dig mer för det första, och om det är det du vill så är det kanske inte så smart att dra in en installation som redan är färdig, du kanske klickar runt lite och sen tänker jahopp... vad nu då.

Jag har ingenting ont mot andra distributioner, men gentoo är min favorit. Kika lite på länken som jag bifogar..

Jag vill inte starta ett distrokrig, men jag måste rekommendera trådskaparen att vara mycket kritisk mot ditt inlägg
Att sätta sig med Gentoo då man aldrig använt Linux förut är ett bra sätt att få folk att tröttna. Ett dygn för att installera och kompilera innan man kan sätta sig med firefox i gnome?

Permalänk
Medlem

"Några timmar"? Tja, kör man med den allra "färdigaste" och "enklaste" (sådanna begrepp är relativa i Gentoo) varianten går det att få in en installation på 2-3 timmar, men då ingår inget mer än det trådskaparen redan har, och det är dessutom om man vet vad man gör och har gjort det förrut. Första gången jag installerade gentoo tog det ett par dygn att komma dit trådskaparen är. Min flickväns pappa höll på att installera gentoo i några veckor i sträck. När han var klar tröttnade han, formaterade, och installerade ubuntu istället.

Sen tar det ju ca 1 timme att kompilera den grafiska servern om man har en AMD64 typ. Har man lite långsammare processor tar det snarare 2 timmar. Sen tar Gnome någon timme till, för att inte tala om OpenOffice etc. Det här är alltså bara väntetiden, inget annat.

Jag tycker inte _illa_ om gentoo, men jag tycker inte att det passar trådskaparen och de behov han har. Om man inte är intresserad av att bestämma ett programs beroenden ser jag liksom inget skäl till att kompilera själv.

ontopic: det finns 14 stycken debianskivor. Dessa innehåller _alla_ paket som finns, ordnade efter popularitet (det vanligaste på cd1, näst vanligaste på cd2 etc), så finns inte det du vill ha på den skivan du har: ladda ner och bränn nästa skiva på en dator med fungerande nätverkskort. Upprepa om det inte fungerar.

Eller leta upp ett annat nätverkskort och se om det funkar bättre.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Äntligen fick jag igång debian med ett visuellt verktyg(eller vad man ska kalla det). Tack för all hjälp!

Men problememn med nätverket återstår, nu har jag även bytt nätverkskort till ett 100% fungerande kort.

Antar att det blir fel när datorn ska konfigureras med dhcp'n.

Har letat runt efter ett verktyg för att konfigurera nätverket men hittar inget sådant(vet att det fanns i ubuntu). Någon som vet hur man kommer åt något sådant verktyg får gärna berätta hur

Annars om det finns några kommandon att skriva för att konfigurera nätverket så att ip adressen erhåls eller hur man gör för att ändra ip och nätmask manuelt.

Har även en till fråga; om man lägger in ventrilo server på datorn och vill köra den utan att gå in i x eller gnome eller vad det heter.
Vad använder man för kommandon då för att få igång det?

Tacksam för alla svar.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

vet inte riktigt vad problemet med nätverkskortet är men ett program för att konfa parametrar typ ip, dns etc är etherconf;
apt-get install etherconf

Ventrilo är bara att ladda ner, packa upp, konfa och sen starta med ./ventrilo_srv

fredrik@debian:~/ventrilo$ ./ventrilo_srv Ventrilo Server - Public - Version 2.3.1 (c)Copyright 1999-2005 Flagship Industries, Inc. Version = 2.3.1 Name = Aphuset Phonetic = Aphuset Auth = 1 Duplicates = 1 MaxClients = 8 SendBuffer = 131072 RecvBuffer = 131072 LogonTimeout = 5 CloseStd = 1 TimeStamp = 0 PingRate = 10 ExtraBuffer = 131072 ChanWidth = 0 ChanDepth = 8 ChanClients = 0 DisableQuit = 1 VoiceCodec = 0 (GSM 6.10) VoiceFormat = 1 (11 KHz, 16 bit) - Bytes/Sec 2210 SilentLobby = 0 AutoKick = 0 Accepting connections on these interface(s). 1: 0.0.0.0 Accepting UDP Status/Control messages on these interface(s). 1: 0.0.0.0 READY:

ventrilo_srv.ini är konffilen, bara att editera med valfri texteditor. Läs ventrilo_srv.htm för förklararing.

Permalänk
Medlem

Ursprungligen inskrivet av Orion^

Citat:

Men problememn med nätverket återstår, nu har jag även bytt nätverkskort till ett 100% fungerande kort.
Antar att det blir fel när datorn ska konfigureras med dhcp'n.

Har letat runt efter ett verktyg för att konfigurera nätverket men hittar inget sådant(vet att det fanns i ubuntu). Någon som vet hur man kommer åt något sådant verktyg får gärna berätta hur

Annars om det finns några kommandon att skriva för att konfigurera nätverket så att ip adressen erhåls eller hur man gör för att ändra ip och nätmask manuelt.

Vad är det för kort? (lspci visar)
Jag brukar inte använda verktyg för att konfigurera nätverket, men det är enkelt.
/etc/network/interfaces
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.111
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
gateway 192.168.0.1

alternativt:
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Får du något felmeddelande om du kör:
ifdown eth0
ifup eth0

Citat:

Har även en till fråga; om man lägger in ventrilo server på datorn och vill köra den utan att gå in i x eller gnome eller vad det heter.
Vad använder man för kommandon då för att få igång det?
Tacksam för alla svar.

Du kan starta den manuellt med:
./ventrilo_srv &
(&-tecknet gör så att den startas i bakgrunden)

Eller göra en fil i /etc/init.d, det bör finnas lösningar om detta på ubuntuforum.org.

Permalänk
Medlem

System->Administration->Nätverk kan du välja för att konfigurera nätverkskorten.

Edit: De d-link-routrar jag har kommit i kontakt med har varit tjuriga mot mig med avseende på DNS:er. Om du kan komma åt din router, men inget utanför, så kan det vara det som är problemet.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu