Permalänk
Melding Plague

CrossFire dyrt

<font style="font-size: 10pt"><b>CrossFire dyrt</b></font> <small class="small">fredag 7 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Entuasiaster och datoranvändare intresserade av ATI:s flergrafikkortteknik CrossFire vet nog vid det här laget att CrossFirehårdvara är väldigt svår att få tag på i praktiken, inga datorbutiker har masterkort i lager. Detta gäller inte bara i Sverige utan CrossFire lyser med sin frånvaro i större delar av världen.
<br />
<br />Nu har ATI börjat sälja Radeon X850 CrossFire Edition i sin egen onlinebutik. Grafikkortet kostar $50 dollar mer än vad ATI ursprungligen lovade vid lanseringen. ATI kanske menade att det föreslagna priset bara gällde andra tillverkare av sina grafikkort? Ett konstigt drag av ATI. Förhoppningsvis dyker det upp hårdvara i svenska butiker snart inom rimliga prisnivåer, och förhoppningsvis blir Radeon X1000 inte lika försenat.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

*suck*

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

Man undrar vad ATI håller på med.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det känns som att ATI ligger riktigt risigt till nu.

Tycker de visat en riktigt dålig sida av företaget den sista tiden.

Ex.vis:
Deras egna "skrytmaterial" som visade att X1800XT utklassade 7800GTX totalt (bla), verkar ju bara dumt och oseriöst från ett så stort företag, nu när oberoende prestandatester gjorts.

Mvh fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

ennu roligare är deras skrytslogan om sm3.0
och så visar det sej sen att x1800 serien inte hade riktigt sm 3.0 stöd endå

hahaha

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Inaktiv

Jo för ni kan ju alla göra grafikkort så mycket bättre.

Både nVidia och ATi har gjort bort sig då och då.

ATi ger högre poäng! Är svårare att få tag på och kostar förmodligen mer.
Så som det ska vara med det aldra värsta.

Nvidia fanns i butikerna på det datum det skulle och kostar bra med pengar. Dock ligger dom just nu efter ATi lite.
Så det ska vara där också då dom är ganska enkla att få tag på och kostar mindre!

ATi kommer komma, ge bättre poäng osv. Inte meningen att dom ska släppa sina grafikkort samtidigt utan dom släpper när dom tycker det är dags. Sen om det blir försenat är det deras problem, ingen annans. Det är dom som förlorar pengar när man vill ha det värsta och nVidia har det värsta på marknaden.

Go ATi! Ni tar igen detta. Sen tar nVidia er igen! Sen kommer ni igen! Sen kommer nVidia igen osv osv! Som vanligt...

SEN SM3!! Vilka i helvete behöver det just nu! Är det inte äkta? So what. Dom tar 7800GTX i 3dmark05 iaf där SM3 testas.

Permalänk
Medlem

Akta att fanboysen börjar flama nvidia nu bara för att behålla stoltheten. Såååååå typiskt.

Permalänk
Medlem

Om ett företag gör bort sig och sedan sysslar med tveksam och vilseledande marknadsföring måste man självklart protestera som konsument.
Nvidia gjorde bort sig under 5800-5900 perioden. Därför fick de också den kritik de gjorde sig förtjänta av...
Nu visar ATi att man inte är ett dugg bättre. Och därför bör man säga ifrån även i det här fallet.

Det är ingen som tackar den som agerar som en fan-boy oavsett vilket företag man hyllar. Bättre då att kritisera den som gör fel och berömma den som gör rätt. Även om det kan röra sig om olika företag under olika perioder. Om konsumenterna visar att det är Ok att företagen beter sig hur som helst kommer också företagen att fortsätta att bete sig hur som helst...Och det är väl knappast något som vi önskar oss?

Visa signatur

Mvh!

Permalänk

Ro.ARM bra talat

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
ennu roligare är deras skrytslogan om sm3.0
och så visar det sej sen att x1800 serien inte hade riktigt sm 3.0 stöd endå

hahaha

Citat:

Vertex fetch is optional, so it's not needed to be SM3.0 compliant.

http://www.beyond3d.com/forum/showpost.php?p=589399&postcount...

Läs på lite innan du uttalar dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Om ett företag gör bort sig och sedan sysslar med tveksam och vilseledande marknadsföring måste man självklart protestera som konsument.
Nvidia gjorde bort sig under 5800-5900 perioden. Därför fick de också den kritik de gjorde sig förtjänta av...
Nu visar ATi att man inte är ett dugg bättre. Och därför bör man säga ifrån även i det här fallet.

Det är ingen som tackar den som agerar som en fan-boy oavsett vilket företag man hyllar. Bättre då att kritisera den som gör fel och berömma den som gör rätt. Även om det kan röra sig om olika företag under olika perioder. Om konsumenterna visar att det är Ok att företagen beter sig hur som helst kommer också företagen att fortsätta att bete sig hur som helst...Och det är väl knappast något som vi önskar oss?

WORD... ATi har verkligen klantat till sig i år. Men att få fanboys att erkänna det lär väl aldrig hända

Permalänk
Medlem

Oj vad oväntat att det skulle bli såhär, jag hade verkligen hoppats på en Nvidia-liknande lösning till X1*00 korten. Men ATI-ledningen visar ju gång på gång att de är dumma i huvudet, totalt jävla vanskött företag. Och vem orkar ha en tjock monitorkabel på baksidan av datorn för crossfire? Det var ju skitjobbigt på 3dfx-tiden och borde inte ha använts igen.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Får hålla med dig där... en intern koppling hade varit att föredrar... kan man inte få dom att kommunicera över PCIe? Då hade man kunnat ta bort bryggor o överflödiga kablar

Permalänk
Medlem

Ska satsa på Crossfire i första hand. Brorsans arbetskamrat, som också är dataförsäljare vid sidan om sitt ordinarie jobb, har börjat kolla om det går att beställa hem Crossfire moderkort. Fast får han inte tag i något C-moderkort, blir det Nvidia SLI istället.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Nätokraten: 11/11 står det på Kompletts hemsida.. men ifall killen säljer hårdvara kanske han kan tjyva undan någon i förtid

Permalänk
Discokungen

Crossfire kan du skippa direkt. Maxupplösning på 1600*1200 och då med 60hz uppdateringsfrekvens Hade hoppats på att Ati skulle sköta det bättre men de har ju sin egen FX-period nu. Tråkigt... Går väl bättre när nästa generations kort kommer ut och de kan få bra kvantiteter.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

we

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

Tycker att ATI borde se till att deras priser hamnar i samma klass som nVidia om inte strax under. Detta inte minst med tanke på hur deras nya grafikkortsserie verkar prestera i för hållande på priset. Och sedan lägga på 50$ (har för mig) på ett CF-ready master-kort...
SUCK o STÖN!
Sedan att de säger att anledningen till deras CF lösning skulle vara att man inte vill "diskriminera" de som redan har ett Radeon-kort.... skulle inte tro det... de kommer definitivt inte att köpa ett X1800XT för 5-6k Kronor och behålla sitt X800pro (vet att det inte funkar bara ett exempel, Helge!) för att sedan se att det inte kommer att prestera bättre än 1.3st X800pro eller nåt...
Jag väntade, liksom troligtvis många andra, på nåt RIKTIGT revolutionerande! Men vi får väl vänta till nästa generation grafikkort. och chip till moderkort.
Men. Men. Jag orkar nog inte vänta. Inte lönt att vara "pionjärköpare" hos ATI. Speciellt inte när deras teknologi inte verkar vara ny. eller mogen. Vet inte vilket.
Vi får låta tiden utvisa detta.

PUH... var bara tvungen att skriva av mig lite av mitt missnöje... Jag är dock sugen på att se hur deras X1800XT funkar i CF. 1024 Mb grafik... mums...

Permalänk
Medlem

Ja,när ATI vill leka okey sen bli det halt en Nvidia-Kort.Vill gärna också se nogra bra Teste mellan SLI och Crossfire Lösninger.Och kan man eventuell köra Crossfire Korterna i SLI-Mobbos eller go detta absolut inte......
Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nätokraten: 11/11 står det på Kompletts hemsida.. men ifall killen säljer hårdvara kanske han kan tjyva undan någon i förtid

Han säljer hårdvara och mjukvara, så visst finns det möjlighet att tjuva undan ett till mig i förtid. Kan säga att han fixade iAudio X5 till mig 2 veckor efter 5 maj 2005 då den lanserades. Vad jag minns, hade mp3-spelaren knappt kommit i butik ens Sverige

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang
Jo för ni kan ju alla göra grafikkort så mycket bättre.

Både nVidia och ATi har gjort bort sig då och då.

ATi ger högre poäng! Är svårare att få tag på och kostar förmodligen mer.
Så som det ska vara med det aldra värsta.

Nvidia fanns i butikerna på det datum det skulle och kostar bra med pengar. Dock ligger dom just nu efter ATi lite.
Så det ska vara där också då dom är ganska enkla att få tag på och kostar mindre!

ATi kommer komma, ge bättre poäng osv. Inte meningen att dom ska släppa sina grafikkort samtidigt utan dom släpper när dom tycker det är dags. Sen om det blir försenat är det deras problem, ingen annans. Det är dom som förlorar pengar när man vill ha det värsta och nVidia har det värsta på marknaden.

Go ATi! Ni tar igen detta. Sen tar nVidia er igen! Sen kommer ni igen! Sen kommer nVidia igen osv osv! Som vanligt...

SEN SM3!! Vilka i helvete behöver det just nu! Är det inte äkta? So what. Dom tar 7800GTX i 3dmark05 iaf där SM3 testas.

nvidia ligger inte efter nånstans.. rätt lika mellan korten, men sen handlar INGET om 3dmark. det är bara sånna godingar som kinc som tävlar i det som behöver feta kort som presterar bra i 3dmark. resten utav folket är det skit samma.. ingen annan glädjer sig utav 3dmark.. man köper ett fett gkort för att spela med etc inte till 3dmark. men tävlar man i det så är det en annan femma..

och i spel så låg dom rätt lika, ati van ibland och nvidia ibland och ibland lika.
men sen handlar det mycket om andra grejer. så som vilket kort drar mest ström ? ? kyler bäst ?? klockar bäst ? ? lanseringen ?. och när man gämnar ut allt så har ati loosat så jävla hårt att dom sitter och gråter. får hoppas att dom säljer smör innan nvidia har lanserat ut deras g72 för sen är ati körda annars..

Visa signatur

pengar är ett mått på akumulerat arbete..

Permalänk

Vi får hoppas att Ati's kort säljer bra så inte bolaget går i kk vilket inte skulle vara bra för oss konsumenter då konkurans är bara nyttigt för att pressa priser.
Dock så skulle jag aldrig själv köpa ett grafikkort igen av dom eller deras crossfire lösning men men det är en annan historia:D

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
http://www.beyond3d.com/forum/showpost.php?p=589399&postcount...

Läs på lite innan du uttalar dig

Han har delvis rätt. ATIs slogan var väl något i still med "SM3.0 done right" [med stor empati på "Right"] eller liknande. Så om dom nu skulle göra SM3.0 "rätt" varför gjorde dom inte det då? Hihihi.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Något som jag tycker är ganska dumt som många inte räknar med är drivrutinerna. Nvidia har haft hela 3 månader på sig att optimera sin krets drivrutiner medan ATI pressade ut kortet som snabbt som möjligt därav sämre drivrutiner.

Ni alla vet ju hur dåligt SLI var ibörjan osv.

Permalänk
Medlem

Du tror väl inte att programmerarna sitter och rullar tummarna innan korten är klara för massproduktion?!?

Att korten blivit försenade har i själva verket gett dem tid att utveckla drivrutinerna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
nvidia ligger inte efter nånstans.. rätt lika mellan korten, men sen handlar INGET om 3dmark. det är bara sånna godingar som kinc som tävlar i det som behöver feta kort som presterar bra i 3dmark. resten utav folket är det skit samma.. ingen annan glädjer sig utav 3dmark.. man köper ett fett gkort för att spela med etc inte till 3dmark. men tävlar man i det så är det en annan femma..

och i spel så låg dom rätt lika, ati van ibland och nvidia ibland och ibland lika.
men sen handlar det mycket om andra grejer. så som vilket kort drar mest ström ? ? kyler bäst ?? klockar bäst ? ? lanseringen ?. och när man gämnar ut allt så har ati loosat så jävla hårt att dom sitter och gråter. får hoppas att dom säljer smör innan nvidia har lanserat ut deras g72 för sen är ati körda annars..

Handlar inget om 3DMark? Är det bara Kinc som köper ett kort som presterar bra i 3DMark? Vad du köper grafikkort till = vad alla andra köper grafikkort till?

Du skriver så mycket blajja att man blir alldeles matt. Snälla, sluta opp med det där.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64
nvidia ligger inte efter nånstans.. rätt lika mellan korten, men sen handlar INGET om 3dmark. det är bara sånna godingar som kinc som tävlar i det som behöver feta kort som presterar bra i 3dmark. resten utav folket är det skit samma.. ingen annan glädjer sig utav 3dmark.. man köper ett fett gkort för att spela med etc inte till 3dmark. men tävlar man i det så är det en annan femma..

och i spel så låg dom rätt lika, ati van ibland och nvidia ibland och ibland lika.
men sen handlar det mycket om andra grejer. så som vilket kort drar mest ström ? ? kyler bäst ?? klockar bäst ? ? lanseringen ?. och när man gämnar ut allt så har ati loosat så jävla hårt att dom sitter och gråter. får hoppas att dom säljer smör innan nvidia har lanserat ut deras g72 för sen är ati körda annars..

Oj. Stor mun.

Kinc kan du hålla utanför, han har tävlat för TechSweden ett bra tag nu och så vitt jag vet så är mitt grafikkort i ChefenNr1 händer just nu. Och nu eftersom du inte kör 3dMark som du själv skriver så vet du ju då inte att Chefen är mannen bakom Kinc DI-rör och dom flesta andra svenskars DI-rör också.
Så MITT mål och dom flesta jag pratar med är 3dMark då det är dom kretsar jag är i, då 3dMark ger dig en bild av vad din dator klarar av i spel.
Men jag kanske har fel... 3dMark kanske mäter hur många mail datorn kan skicka med 56k modem varje sekund?
Nej det jag försöker säga att det finns mååånga som kör 3dMark.

Ström? Grabben. Ström hoppas jag du har i datorn, ingen mening med att ligga och ha 100w som inte annvänds eller hur?
Kyla? Jag vet inte vad ditt grafikkort kyler för något?
Klockar? Vad har klockfrekvens med saken att göra? Jag skulle väl kunnat ha ett Savage4 med 2Ghz core men tror inte riktigt att det kortet hade varit något utmanande ändå du Saknas lite teknologi som behövs idag för att spela spel. Lite därför man kör 3dMark också.

Läsvärt
X800XL Vs 7800GTX?

Lansering? ATi kommer nu och är bättre? Är du emot utveckling? Erkänn nu att du köpt ett 7800GTX för din veckopeng och du nu är ledsen för din tid med värsta kortet är över och du försöker försvara det så mycket som möjligt?

Har du sett G72 prestera? Det har inte jag iaf. Har du sett ett test med G72 vs X1800 med 32pipes? Det har inte jag heller så vi väntar med den diskutionen.
Sen kan du inte heller direkt säga, vänta tills Nvidia släpper det och det och det.
Alla kommer släppa något nytt någon gång. Just nu är det ATi som gäller.

Kolla denna länken istället.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=76167
Den visar att i vissa uträkningar är 7ggr snabbare på X1800 än 7800GTX.
Alltså motsvarar ATI kortet en P4a på 10.5Ghz.

ATi har inte givit oss några riktiga drivrutiner än, och det verkar som vi har ett kort här som kommer kunna räkna ut fysik i spel i framtiden.

Sen tror jag inte ATi gråter riktigt.. tror du verkligen det? Dom har släppt ett grafikkort som är bättre än nVidias. Dom flesta entusiaster verkar väldigt sugna att skaffa ATi kort igen och Crossfire moderkort. När nästa ATi chip kommer verkar vi slippa masterkort.

Det rullar på för ATi just nu med andra ord, och jag väntar bara på att få se hur högt X1800 kommer gå innan nVidia-fanboysen inser att 7800GTX är nu längre inte snabbast, hur ni än vrider och vänder på det.

/Filip, nVidia ägare.