Permalänk

SUSE Linux 10.0 OSS GM

SUSE Linux 10.0 OSS GM släpptes idag. På www.opensuse.org så står det klart och tydligt men jag hittar ingen mirror som har det. Nån som vet någon ftp som har det?

EDIT: Dom uppdaterade presis sidan men ny info. Är bara en mirror som har det.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gick segt för mig också. Hatar faktumet att man måste sitta och bränna fem stycken CD-R-skivor så mycket att jag avbröt nerladdningen. Får pröva det senare när DVD-versionen spritts till lite fler mirrors.

Permalänk
Medlem

du kan ju ta net-installen annars... den ska ja prova tänkte ja

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

om man skulle ha anledning att övertyga en ubuntuanvändare att prova på suse, vilka skulle då de slagkraftigaste argumenten vara...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Hmm hoppas att det inte blir som fedora. Satt novell testa alla sina nya saker i opensuse så det blir helt instabilt.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
du kan ju ta net-installen annars... den ska ja prova tänkte ja

Prövade den förut, men hade lite problem med att hitta en fungerande mirror. Den officiella var överbelastad, och ett par inofficiella fungerade inte. Antagligen var det bara min okunskap, men jag rekommenderar att du letar reda på ett par fungerande innan du drar igång installationen.

Permalänk
Medlem

har problem nog att få ner bootcd:n t.o.m.. det går i ~0,3kB/s nu, och har gjort det senaste timmarna

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
om man skulle ha anledning att övertyga en ubuntuanvändare att prova på suse, vilka skulle då de slagkraftigaste argumenten vara...?

att SuSE har alla grafiska inställningar de som gått från Windows till Ubuntu gnäller över frånvaron av. och att SuSE mer känns som en "riktig produkt" än Ubuntu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har en mirror på torrentfilerna om ni skulle känna er sugna. Det var inte lätt att få ner dem från FTPn, men efter lite ihärdigt hamrande så.. Är ganska många som tankar torrentarna så det bör gå att få ganska bra hastighet antar jag.

http://johnny.chadda.se/2005/10/06/suse-100-finally-released/

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

tycker det var en miss att inte käcka till det och kalla 10.0 för "SUSEX"

(lite som i http://www.lander.edu/study_abroad/images/sussex%20sml%20map.... )

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Vore ju kul att köra SuSE om det bara fanns flera paket till det.

Permalänk
Medlem

ja, det känns som det är där skon klämmer för min del.

men liveskivorna är ju utmärkta att tuta åt alla klängiga vänner och kollegor som nästan kissar på sig av spänning för att testa opensource. (eller snarare testa om openoffice 'duger' jmf med msoffice)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Vore ju kul att köra SuSE om det bara fanns flera paket till det.

Är bara lite nyfiken, men vilka paket saknar du?

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Är bara lite nyfiken, men vilka paket saknar du?

Vet ej faktiskt, men gillar inte distar som använder sig utav rpm formatet, eftersom dessa kan ställa till det i slutändan. Ju fler paket som finns desto bättre, saknar dessutom en vettig pakethanterare i SuSE, apt-rpm är ju inget att hänga i julgranen med precis.

Vill du dock veta vilka paket som saknas så skulle jag nog svara många mindre program som endast körs i terminalen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Vet ej faktiskt, men gillar inte distar som använder sig utav rpm formatet, eftersom dessa kan ställa till det i slutändan. Ju fler paket som finns desto bättre, saknar dessutom en vettig pakethanterare i SuSE, apt-rpm är ju inget att hänga i julgranen med precis.

Vill du dock veta vilka paket som saknas så skulle jag nog svara många mindre program som endast körs i terminalen.

Ok, nu blev jag nyfiken. Hur då "ställa till det i slutändan"?

SuSE har f.ö. en aldeles utmärkt pakethanterare. YaST. Så länge man klarar sig med YaST så är SuSE en utmärkt linuxdist. Vill man inte använda YaST så bör man välja en annan linuxdist.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
du kan ju ta net-installen annars... den ska ja prova tänkte ja

var får man tag på den då...? (jag hittar bara fulla installationer på cd/dvd)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Ok, nu blev jag nyfiken. Hur då "ställa till det i slutändan"?

Tänkte på "dependency hell" som rpm baserade distar någon gång brukar råka ut för, iaf om man är en sådan som jag som vill testa nya applikationer hela tiden.

http://www.germane-software.com/~ser/Files/Essays/RPM_Hell.ht...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
var får man tag på den då...? (jag hittar bara fulla installationer på cd/dvd)

http://download.opensuse.org/distribution/SL-10.0-OSS/inst-so...

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Ok, nu blev jag nyfiken. Hur då "ställa till det i slutändan"?

SuSE har f.ö. en aldeles utmärkt pakethanterare. YaST. Så länge man klarar sig med YaST så är SuSE en utmärkt linuxdist. Vill man inte använda YaST så bör man välja en annan linuxdist.

Vad jag märkte i SuSE Pro 9.3 så fick man inte använda deras officiella mirrors till YaST för att hämta paket. Man kunde slänga in vilka som helst av dom som mirrors men inget hände.
Lyckades man däremot efter mycket letande hitta en inofficiell ftp för just YaST och för just 9.3 så funkade det.

Tror man måste betala för att få tillgång till dom riktiga paketen....vet inte hur OpenSuSE blir dock.

Skönt med FreeBSD att få sina program kompilerade via Ports istället för att behöva hålla på med jäkla paket och hitta rätt paketversioner av allting.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
Tänkte på "dependency hell" som rpm baserade distar någon gång brukar råka ut för, iaf om man är en sådan som jag som vill testa nya applikationer hela tiden.

http://www.germane-software.com/~ser/Files/Essays/RPM_Hell.ht...

Och på vilket sätt skiljer sig RPM från andra vanliga paketformat i det avseendet (som debians paketformat, t.ex.)? Detta är anledningen till att man har ett pakethanteringsverktyg som apt, yum, YaST m.fl. RPM är inget pakethanteringsverktyg, och var aldrig tänkt att vara det. Det är ett paketformat för att samla filer och metadata i behändiga paket, ingenting annat.

Permalänk
Medlem

..och författaren menar att det formatet inte är något vidare. (jämfört med andra)

@seb > menar du att det inte finns någon officiell/vettig paketserver till opensuse, utan att man får jaga runt som en bäver efter de paket man vill ha...?
i så fall blir jag lite skeptisk. ett fylligt repository är a&o för mig när det kommer till distros.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
..och författaren menar att det formatet inte är något vidare. (jämfört med andra)

@seb > menar du att det inte finns någon officiell/vettig paketserver till opensuse, utan att man får jaga runt som en bäver efter de paket man vill ha...?
i så fall blir jag lite skeptisk. ett fylligt repository är a&o för mig när det kommer till distros.

VERKAR iallafall vara så till SuSE Pro 9.3 om man inte betalar för den.
Jag försökte iallafall lägga in de officiella mirrorsarna i YaST men det funkade inte.
Med inofficiella gick det så jag tror jag gjorde rätt iallafall.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

jag försöker hitta någonslags information om detta på hemsidan, men både novells egna sidor och opensuse.org känns så där corporate-skumma med enbart sockervadd/whitebrightsmile-information...

(eller så är jag bara virrig)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
VERKAR iallafall vara så till SuSE Pro 9.3 om man inte betalar för den.
Jag försökte iallafall lägga in de officiella mirrorsarna i YaST men det funkade inte.
Med inofficiella gick det så jag tror jag gjorde rätt iallafall.

Det stämmer inte, jag har kört suse9.3 sen det kom och har inte haft några prob med de officiella.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Det stämmer inte, jag har kört suse9.3 sen det kom och har inte haft några prob med de officiella.

Ok, då addade jag dom antagligen fel på något sätt :S
Inte lika uppenbart hur man ska göra som med vissa andra distar. Lite jobbigt ofta att hitta information till såna här kommersiella distar, det är som att allting är anpassat för dom som betalar och det är svårt att skilja ut vad man får tillgång till och inte

Jaja, vill nog inte köra SuSE iallafall så

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
..och författaren menar att det formatet inte är något vidare. (jämfört med andra)

Förebilden är enligt författaren paketformatet som OS-X använder. Finns dock en fundamental skillnad.

* I OS-X har man, som jag förstått det (använder inte OS-X själv), valt att inkludera alla filer en applikation behöver i paketet. Denna metod har fördelar och nackdelar. En av fördelarna är att man minskar risken för "dependency-hell".

* I de flesta Linux-distar har man valt att utnyttja delade objekt. Även denna metod har fördelar och nackdelar.

Problemet med "dependency hell" har alltså inget med RPM att göra utan är en konsekvens av att man valt metod nummer två av de ovanstående.

Den andra förebilden som nämns är Gentoo:s portage. Men det är inget paketformat vad jag vet (i den meningen att binärfiler och metadata är samlade i ett paket), så det är inte riktigt jämförbart.

RPM har fått oförtjänt dåligt rykte för att många fått för sig att det skulle ha någonting med pakethantering att göra. Det har det inte. Det finns andra verktyg till det. Varav YaST är ett, som sagt. Och det fungerar aldeles utmärkt så länge som man håller sig till YaST.

Permalänk
Medlem

finns det mer fördelar än att paketen blir mindre?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
Problemet med "dependency hell" har alltså inget med RPM att göra utan är en konsekvens av att man valt metod nummer två av de ovanstående.

men andra pakethanteringssytem anses vara bättre på att lösa eventuella konfikter eller problem som kan uppstå. (vad jag läst)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robban@Lipogram
RPM har fått oförtjänt dåligt rykte för att många fått för sig att det skulle ha någonting med pakethantering att göra. Det har det inte.

det kanske har att göra med att rpm är en förkortning av redhat package manager...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
men andra pakethanteringssytem anses vara bättre på att lösa eventuella konfikter eller problem som kan uppstå. (vad jag läst)

det kanske har att göra med att rpm är en förkortning av redhat package manager...

Vart skulle skillnaden ligga? APT hämtar .deb-filer och installerar dem, YUM hämtar .rpm-filer och installerar dem. Det är YUM och APT man borde jämföra, inte rpm och deb.
Den enda skillnaden är att RPM ofta brukar distribueras som lösa filer (man brukar tex kunna ladda ner en RPM och källkoden från olika programs hemsidor) men om man väljer att ladda ner alla filer separat och sen installera dem får man skylla sig själv. Resultatet blir det samma med .deb:ar och .rpm:er, dvs Dependency Hell.

När vi ändå snackar SuSe och paketsystem så såg jag att 10.0 både inkluderar APT och YUM. Vilket är det föredragna sättet att installera program?