Permalänk
Avstängd

Gentoo Linux installfil.

Ska jag ta minimal eller Universal?

Vad följer med i minimal respektive universal?

Tacksam för snabbt svar.

Edit: länken kanske jag skulle posta:
http://www.gentoo.org/main/en/where.xml

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på, jag brukar köra minimal och tanka det jag behöver från nätet under installationen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Beror på, jag brukar köra minimal och tanka det jag behöver från nätet under installationen.

Får jag med en WM? Och isåfall vilken?

Skulle också vara snällt om du kunde skriva en guide i punkt och prick hur man installerar någonting överhuvudtaget i linux. :S fattar inet varför det inet bara är en .exe som i windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får inte ens med X.

Därför att .exe suger.

I Gentoo så har vi det eminenta Portage, med ett utility som heter emerge, så för att söka i pakethanteringssystemet kör man:

emerge -s namn

och för att installera kör man:

emerge paketnamn

Dock så är kanske inte Gentoo något för dig om du aldrig rört Linux förut. Men det är upp till dig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Avstängd

Så du menar att jag inte får med en fönsterhanterare? Kan jag inte välja en under installationen?

Permalänk
Medlem

du kan installera x under installationen.. bara emerge xorg-x11 eller om du installerar någon wm och du inte har installerat x så kommer emerge att installera x åt dig... dok måste du konfigurera det själv... Finns utmärkta manualer på gentoos hemsida jag rekommenderar dig att läsa dem och handboken... Gentoo kanske inte är den bästa nybörjar distrubtionen.. Du måste konfigurera en heldel vilket du inte behöver göra i andra distrubtioner.. Men det går och börja med gentoo... vet av egen erfarenhet

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Hedersmedlem

"Installationen" består av en Live-CD med ett shell som du sedan använder för att installera Gentoo. Det finns med andra ord ingen fin guide eller liknande som man bara klickar sig vidare i.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.