Permalänk
Medlem

VmWare

Hej,

Jag försöker lära mig mer Linux. Har därför installerat Vmware på min wxp. Problemet jag har är att så snart jag installerat vmware-tools så värgrar x-server att starta. Den klagar på att musen är felkonfad vid uppstart. Har någon några ideér om hur jag skall komma till rätta med detta? Jag har testat Fedora 3 & 4 samt Suse 9.

Undrar också om det går att sätta upp en Vmware workstation som en service. Dvs så att den startar en Vmware-instans så snart datorn startar?

Tacksam för hjäp!

/T

Permalänk
Medlem

Inte speciellt bra sätt att kolla in linux egentligen, prova en live-skiva istället.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Håller med bogg, prova med en live skiva.
En bra live dist är knoppix.

Här kan du hitta det:
http://www.knoppix.org/

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Rekommenderar inte Knoppix.

Prova Ubuntu istället, det känns mer som en komplett och kompetent dist.

Men vad vet jag, testa båda för säkerhets skull

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tackar för era råd. Nu vill jag verkligen använda Vmware. Är det någon som har tips, råd eller ideér för att komma tillrätta med problemen?

Tack!
/T

Permalänk
Medlem

topless: Grejen med en LiveCD är att man inte behöver VmWare. Man bootar från skivan och hela operativet läses från skivan alternativt läggs i RAM minnet. Så man petar inte ens på sina hdd's.

Rekommenderar även jag Ubuntu LiveCD om du är ny på linux.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Jo, En bootbar dist kan ha sina fördelar. Men nu vill jag verkligen inte köra en sån. Snälla är det nån med tips och råd om hur man kan lösa detta? Jag är övertygad om att det är många här som har den kompetensen

Tack!

/T

Permalänk
Medlem

Re: VmWare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av topless
Hej,

Jag försöker lära mig mer Linux. Har därför installerat Vmware på min wxp. Problemet jag har är att så snart jag installerat vmware-tools så värgrar x-server att starta. Den klagar på att musen är felkonfad vid uppstart. Har någon några ideér om hur jag skall komma till rätta med detta? Jag har testat Fedora 3 & 4 samt Suse 9.

Undrar också om det går att sätta upp en Vmware workstation som en service. Dvs så att den startar en Vmware-instans så snart datorn startar?

Tacksam för hjäp!

/T

Hur är mousen konfigurerad då? Exakt vad säger felmeddelandet?

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Jag kör "colinux" i min xp med debian, kanske något att testa.

Kan ej hjälpa dig med ditt problem för när jag körde vmware så funkade det rakt av.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Hej,

Först så öppnar den konfigurationsgränssnitt för musen. Sen säger den att den inte kan öppna grafiskt gränssnitt. Får sedan frågan om jag vill se x-konf. Där står bla:

"Fatal server error: cannot open mouse (no such file or directory)"

Har testat olika mus-konf.

Tacksam för tips.

/T

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, har installerat VMware i Ubuntu, och sedan genom det installerat Windows 98. Det bootar upp finfint, allting fungerar osv... Dock vill jag installera tillägget VMware Tools, så jag väljer att installera det genom menyn när jag är inne i Windows 98 genom VMware, men ingenting händer...

Hur kan jag installera det?

Edit: När jag trycker Install VMware Tools så kommer det upp som om jag satt i en musikskiva där det finns 1 låt på.

http://www.tartin.se/win98vmware.png

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Kolla i /etx/X11/xorg.conf och kolla upp din variant av:

Section "InputDevice" Identifier "Mouse1" Driver "mouse" Option "Protocol" "ImPS/2" Option "ZAxisMapping" "4 5" Option "Device" "/dev/input/mice" EndSection

Kolla sedan om/hur din motsvarighet till min /dev/input/mice ser ut.
Ser allt bra ut så kolla om du har konfigurerat stöd för mus i din vmware.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.