[BSD] Detta verkar tyvärr så svårlöst så jag testar posta här också

Permalänk
Medlem

[BSD] Detta verkar tyvärr så svårlöst så jag testar posta här också

Skrivet på engelska för jag har lagt ut tråden på några andra BSD-forum men hittils utan nån direkt ledtråd om vad som kan vara fel. Kan ju hända att det sitter nån BSD-expert här inne som vet något dom andra inte vet

Samma gamla "tanka filer med webbläsaren"-problem som kanske nämnts tidigare här, men nu mera klart beskrivet och en del nya intressanta iaktagelser om vad som går/inte går att tanka.

Tack till alla som ens orkar läsa allt detta

Ok, I now have a more detailed description of this strange downloading problem I have with my FreeBSD 5.4 server.
I've noticed some interresting details through lots of test-downloads and hopefully its enough to isolate the problem.
I'm using my BSD-machine as a server at home behind a router together with two XP-machines, running Samba and VNC.
I'm running Fluxbox through VNC on it, so I can browse the web and download files with web-browsers,
and this is where the problem comes in.

I can not download large files.
I have for example tried 4 times with "fear_mpdemo_en.zip" (462MB) from gamershell.com (ftp://download2.gamershell.com).
After 93-96% (different every time) it just stops. No errors, nothing in /var/log/messages, paus/cancel/retry doesn't help.

I've also tried a couple of files from fragzone.se (ftp://ftp.fz.se) with similar result.
It also seems to depend on downloading TIME and not MB.
If I have some other download going that slows it down, then it doesn't get as far into the file as it should have.
If I for example get 78% on a file, and then second try I cap my speed on that download to 70% then I get around 55% instead.
Only did two tests on this but it really seems to be time related.

Of course, if I try any of these files from my XP-machine it always works with no problem.

I have tried two different NIC's, a cheap Realtek and a Intel PRO/100+.
I have also tried two browsers. The 5.4-default shipped Mozilla, and newest Firefox.
I have also tried from KDE instead of Fluxbox.
I have also switched ports on the router (havent tested without the router though but dont think its needed either).

Now to the interresting part. I recently noticed it works from some sites!!!
For example downloading "kubuntu-5.04-install-i386.iso" (585MB) from http://se.releases.ubuntu.com worked.
Also downloading "SUSE-10.0-CD-i386-GM-CD1.iso" (685MB) from http://ftp.sunet.se works.
BUT, downloading "SUSE-10.0-CD-i386-GM-CD2.iso" (712MB) from ftp://ftp.sunet.se does NOT work.

You guys starting to see the pattern here?
It obviously seems the problem is I cant download from ftp's, that it for some reason times out after a certain time.
And what might be the solution then? Does anyone have a clue?
Haven't timed the downloads, but it seems it dies after approximately 2 hours, no matter how much I've got from the file.
Or well, actually I just timed a download and it stopped after 130 minutes.

Here is ifconfig for my current Intel-card (might switch back for the Realtek later since it seems to work as well).

fxp0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500 options=8<VLAN_MTU> inet6 fe80::203:47ff:fead:695f%fxp0 prefixlen 64 scopeid 0x1 inet 192.168.0.2 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255 ether 00:03:47:ad:69:5f media: Ethernet autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active

Would be very good to have this solved.
Most files are on ftp's and its a little sad having a server that cant grab larger files from ftp through the browser.

EDIT: När jag lyckats lista ut hur man tankar filer med ftp från terminalen så ska jag testa det på något från sunet's ftp. Gamershell och dom tror jag inte går för där ser man aldrig ftp-addressen i klartext utan måste klicka sig fram genom script och grejer

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Om du vill prova i terminalen så kolla på 'man ftp' eller 'man tftp' (eller 'man sftp' om det behövs).
[Har du 'man mount_ftp' så kan det ju vara värt att pröva för att läsa, men tror inte du har det?]

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Har du testat med både aktiv och passiv ftp?

Permalänk
Hedersmedlem

Defekt hårdvara? Minnesfel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Har du testat med både aktiv och passiv ftp?

Jag har bara testat ftp från webbläsaren (Mozilla & Firefox) eftersom jag tror att alla länkar inte går att komma åt via terminalens ftp. Vet inte om det finns aktiv/passiv och andra inställningar i webbläsaren som man ska behöva pilla på?

Jo tack, man ftp körde jag, men det verkar krävas en hel del läsande för att komma underfund med syntaxen. Ska kika mer senare, är lite dålig på de torra man-sidorna, kräver en hel del läsande ibland för att bara köra ett enkelt kommando.
Men jag skulle ju iallafall kunna testa ftp från terminalen från sunet's ftp tex, där man kan få fram nedladdningslänken i klartext, mest som ett test.

Dock MÅSTE jag nog få det att funka i Firefox (vilket det väl ändå SKA göra) för att det ska vara praktiskt användbart

Tror ni det är nån mening att testa utan routern? Funkar ju ändå med XP-burkarna bakom 604'an, och jag har testat byta port utan resultat. Verkar väldigt långsökt, men om nån tror/vet att routers kan vara OS-diskriminerande för just ftp så

@Quizor: Även fast vanliga http nedladdningar funkar? Och även fast jag kan tanka över 2 timmar med ftp innan det lägger av? Dessutom är det samma burk som jag körde XP på innan utan problem....bara med lite mindre hårdvara i nu förståss. Sen har jag ju testat två olika NIC som jag skrev också.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Testa utan routern, ftp är ett ganska så jobbigt protokoll emellanåt... här är lite rekomenderad läsning om skillnaden mellan aktiv och passiv ftp och varför ftp är jobbigt överlag.
http://slacksite.com/other/ftp.html

Permalänk
Medlem

Säg inte att hårdvara skall vara oberoende av OS...

Har lyckats med att göra tp-kablar som fungerar asbra i linux men inte i windows och tvärt om...

Visa signatur

Militant VIM-användare.

Permalänk
Hedersmedlem

Elipsion: Vill gärna veta hur du lyckats med det, dessa har ju absolut ingenting med operativsystemet att göra. Däremot om du skulle säga minnen eller liknande men en kabel?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elipsion
Säg inte att hårdvara skall vara oberoende av OS...

Har lyckats med att göra tp-kablar som fungerar asbra i linux men inte i windows och tvärt om...

Hehe, kanske skulle byta kabeln till servern då också

Nej men jag har lite svårt att tro att det är hårdvara eftersom jag ändå kommer så långt på downloadsen, och typ lika långt (tidsmässigt) varje gång.
Hårdvarufel eller störningar borde ge lite mera random-aktiga fel.

Tack för länken nillon, ska läsa lite. Vet dock inte om det går att göra såna ändringar i Firefox...hur den ska handskas med ftp...och i så fall varför just jag skulle behöva va ensam om att behöva ändra det från default. Ska kika iallafall på länken och se om man kan lära sig nåt vettigt.

EDIT: Nu testar jag ftp från terminalen utanför VNC, och det verkar som det funkar faktiskt. Tankat 145 minuter nu iallafall.
Blir väl till att testa samma fil igen innefrån terminalen i VNC för att utesluta det också. Skumt i så fall om jag inte kan tanka just från webbläsare, men kan tanka från terminalen.

EDIT2: ftp från terminalen utanför och innefrån VNC funkar.
Har nu även testat Opera och det stannar också ftp-nedladdningen efter dryga 2 timmar, precis som Mozilla och Firefox, men Opera kunde faktiskt resumea nedladdingen så det går ju iallafall att använda då...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006