Ännu fler Radeon X1000-tester

Permalänk
Medlem

Deras tester med AA på Day of Defeat kan knappast stämma eftersom nvidia inte stödjer AA + HDR.

Skulle tippa på att HDR stängs av på nvidia korten då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Deras tester med AA på Day of Defeat kan knappast stämma eftersom nvidia inte stödjer AA + HDR.

Skulle tippa på att HDR stängs av på nvidia korten då.

Nu är det ju så att Valve använder en lite annorlunda implementation av HDR. Den ger inte riktigt samma kvalite som den metod som används i t ex FarCry (som kräver FP blending som bara 6800/7800/X1x00 har stöd för) men den tillåter HDR + AA för alla kort med HDR stöd (alltså även X800 serien).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nu är det ju så att Valve använder en lite annorlunda implementation av HDR. Den ger inte riktigt samma kvalite som den metod som används i t ex FarCry (som kräver FP blending som bara 6800/7800/X1x00 har stöd för) men den tillåter HDR + AA för alla kort med HDR stöd (alltså även X800 serien).

Nu när du säger det så stämmer det nog faktiskt, låter tom troligt.

Permalänk
Medlem

Appropå HDR så finns det en intressant tråd hos Beyond3D om just HDR + AA. CryTek gänget verkar gilla att vara först med nya tekniker och dom håller på att snickra på en ny patch för FarCry som bland annat kommer erbjuda HDR+AA för X1800 korten. Tror även (dock inte säker) att den kommer utnyttja dynamic branching vilket de nya ATI korten verkar vara väldigt starka på om man ser till shadermark testet.

Killarna på beyond3d har en beta av patchen och enligt dem så ligger prestandan kring 30 fps i 1600x1200 med HDR och AA. Vilken nivå av AA som används verkar de inte riktigt veta än men en av dem tror att det är 6xAA. Om det skulle vara så är det klart över förväntan måste jag säga, då verkar det faktisk kunna bli en användbar funktion.

De nämer även en intressant sak om drivrutinerna. Det verkar som att förseningen inte bara ställt till det för hårdvarugänget utan även för drivrutinsutvecklarna.

Citat:

The nature of the issue it suffered means that development on X1800 was next to impossible. When I spoke with Huddy just before the launch he bemoanded the fact that I was likely to get a board before his devs were, when I said "Hold on, Remedy at least had one for E3", his reply "Yep, that went straight back". They haven't given out boards because the issue caused them to be flakey (as even ATI haven't been able to do much in the way of driver optimisation) and it would be more frustrating to devs to use them.

Så det är ju mycket möjligt att det finns en hel del till att klämma ur drivrutinerna.

Länk: http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=24394

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maestro.64

Rizzly: jag tror du får ta och tänka om lite på vad du skriver- eller så har du inte en blekaste aning vad du skriver om egentligen.

|Vill ni ha ett "billigt budgetkort" köp gtx då,| var nog det korkaste jag har läst på Sclockers tror ja.

Frågan är om du har hört talas om ironi och situationstecken, sen är det väl självklart ditt val hur du nu vill tolka "billigt budgetkort". Men som sagt jag vill att du/ni ska tolka det som ironi.

Permalänk
Medlem

priserna kommer gå ner fort. alla som varit med sen igår vet att priserna alltid går ner fort om det finns ordentlig konkurans. Varför? jo för att annars säljer man inget! när priserna lagt sig kanske vissa slutar gnälla och börjar glädjas åt att det finns TVÅ företag som gör riktigt feta grafikkort.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.