Permalänk
Medlem

LILO förstörde min dator..?

eller..? Allt ser normalt ut.

Förstår ni vad jag menar?

Visa signatur

nej

Permalänk

För att ta bort LILO och få tillbaka Windows bootloader:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5289852...

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Plocka fram antingen din Windows 2k skiva, starta Recovery console och laga MBR:n.

Alternativt, tanka ner en Windows bootdiskett (www.bootdisk.com) och kör fdisk /mbr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För övrigt ligger problemet med i Microsofts "knowledgebase" som har instruktioenr för hur man avinstallerar Linux.
Detta är eller borde i alla fall vara en FAQ.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
För övrigt ligger problemet med i Microsofts "knowledgebase" som har instruktioenr för hur man avinstallerar Linux.
Detta är eller borde i alla fall vara en FAQ.

Haha , det kan jag tänka mig att Microsoft gärna beskriver hur man gör

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Lilo förstörde inte din dator. Två sekunders googling hade lärt dig vad som händer om du installerar en annan bootloader i MBR än den som redan ligger där. Precis samma sak hade hänt om du installerat något NT-derivat på en burk där du brukar köra Linux eller BSD.

Att skylla ifrån sig på en oskyldig mjukvara när man gjort fel är faktiskt inte särskilt hyggligt.

W

Permalänk
Medlem

en trashad MBR har man varit med om många gånger.

"L 99 99 99 99 99" brukar bero på att man bara skriver till /dev/hda1 t.ex.. när man egentligen borde skriva till /dev/hda helt. BR istället för MBR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Haha , det kan jag tänka mig att Microsoft gärna beskriver hur man gör

Precis som vi på andra sidan gärna skriver guider hur man gör tvärtom.

Permalänk
Medlem

Ja, tack för all hjälp. Jag lyckades fixa mbr med Återställningskonsollen så 2003 startade igen och boot.ini var normal så jag kan starta både 2k3 och 2k nu. Men jag kommer inte åt fd. linuxdisken , som det nu är Windows 2000 på, ifrån W 2k3 längre. Det är ju visserligen FAT32 men det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

nej

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HINKEBO
Ja, tack för all hjälp. Jag lyckades fixa mbr med Återställningskonsollen så 2003 startade igen och boot.ini var normal så jag kan starta både 2k3 och 2k nu. Men jag kommer inte åt fd. linuxdisken , som det nu är Windows 2000 på, ifrån W 2k3 längre. Det är ju visserligen FAT32 men det spelar ju ingen roll.

Kan du ta det där en gång till? Är det en FAT32 partition du inte kommer åt med andra ord? Se om den finns när du kollar Diskhanteraren (Finns under kontrollpanelen-->administrativt).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

grf

Jah eh...

I den hanteraren kommer jag inte in från W2K men jag har kolalt tidigare i den i 2k3, men den visar ungeför så som den såg ut när disken var "ny"-insatt. Fast man ser ingen '"riktig" partition på den.

Tyvärr kan man inte bifoga några filer i detta forum (fyfan) så jag kan inte bisa min lilla skärmdump jag tog. Sorry.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Funkar IMG tagen? isåfall kan jag ju Hinkebo-FTP
http://www.hinkebo-ftp.tk/

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

ja om servern tillåter, annar kan du ju bara länka ett directory.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Äsch den bara krånglar.. men jag håller på att finna ett annat ställe så här kommer kanske en bild:
??
[IMG]
klicka på IMG så ser ni bilden, och ja det är fortfarande Windows 2003.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

Kolla Windowsmotsvarigheten till fstab. Antar väl att den ligger någonstans i registret. Windowsfolket i Microsoftforumet kan mer om Windows än Unixfolk.

Permalänk
Hedersmedlem

Nybben: Någon motsvarighet finns ej, allt monteras ju upp automatiskt.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det där hände mig när jag bootade på en SCSI-disk. Jag fick då (i lilo.conf) hänvisa
LILO vilken disk som motsvarade BIOS 0x80. Från lilo-manualen:

The BIOS numbers your disks 0x80, 0x81, etc. and it is impossible to decide which Linux disk corresponds to which BIOS disk (since this depends on the BIOS setup, and on the type of BIOS), so if you have an unusual setup you need to state the correspondence between Linux disks and BIOS disks. For example, disk=/dev/sda bios=0x80 disk=/dev/hda bios=0x81

Numer kör jag GRUB (Ubuntu)

Permalänk
Medlem

Ett alternativ skulle varit att innan du avinstallerade linux lägga in windows partitonen i LILO konfigen. Då skulle du kunnat boota alla OS på din dator.

Permalänk
Medlem

Jo men jag kommer fortfarande inte år W2K disken från W2K3.

Visa signatur

nej