Permalänk
Medlem

Fil server på nätverk

Tjena,

jag har en server me Debian på,
jag undrar om man kan dela ut en mapp som alla i mitt nätverk kan spara saker på?

tex som vi har i skolan H: eller nått sånt, där vi kan spara data,

kan man fixa så?
server består av
1.2Ghz AMD
256MB ram, vet ej sd eller ddr
40Gb hdd,
100Mbit nic vet ej märke, de är ett i, men hade 2 förut, skulle de behövas så drar ja i de,

jag sitter på LAN bakom en router, ja vill inte att folk från internet kommer åt de så dom kan spara, det är ftp å http å sånt på servern redan,

först tänkte ja me FTP å spara, men de blir för avancerat för mina syskon :P,
så att dela ut en mapp som man får som H: eller något i windows på alla burkar,

har ni några andra förslag så kom de de,

Permalänk
Medlem

apt-getta samba och samba-common. Konfigurationen heter /etc/samba/smb.conf.
Det finns våldsamma mängder exempelkonfigurationer på nätet.

Permalänk
Medlem

siikah, jag läste någon stanns att Samba va segt?dtämmer det?

Permalänk
Medlem

Mja, så farligt segt är det inte. Det är nog i princip det enda alternativet om FTP är för avancerat.
Med 40 GB HD blir det ju inga gigantiska saker som ska sparas heller.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Xaanin, haha nej de är sant, men OM ja nu ska ha kvar servern hemma så ska ja köra den som router å allt. då blir de LITE mer kan ja lova, aja får väl testa de där i morron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
Xaanin, haha nej de är sant, men OM ja nu ska ha kvar servern hemma så ska ja köra den som router å allt. då blir de LITE mer kan ja lova, aja får väl testa de där i morron

Jag misslyckas att se varför det skulle bli mycket mer sparande av filer bara för att den agerar router. Dessutom, att Samba är lite slött menar jag att jag från min Windows WS kanske kommer upp i 7 MB/s när FTP kommer upp i 10 MB/s.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jag misslyckas att se varför det skulle bli mycket mer sparande av filer bara för att den agerar router. Dessutom, att Samba är lite slött menar jag att jag från min Windows WS kanske kommer upp i 7 MB/s när FTP kommer upp i 10 MB/s.

Jag kommer upp i runt 7 MB/s med samba, men med FTP ligger jag på 25-30 MB/s, så nog är det segt alltid.

Permalänk
Medlem

Xaanin, asså ska ja har kvar servern hemma så kommer ja köra den som router, och http ftp ssh(såklart) vent HLDS, å massor me annat,

men OM ja ska ha kvar den så blir de så klart större hdd på den,

aja får testa samba idag då,