Permalänk
Medlem

ubuntu 5.10 - nedräkning!

jaha, nu är det inte långt kvar...
vilka tänker hänga på låset?
vilka har redan tjyvstartat med previewen?

själv väntar jag på mina beställda skivor för att få den där härliga julklappskänslan...

ps. jag har beställt några 5.10-skivor för x86, så om det är någon som bor i gbg/majorna kan man få pm:a och hämta en skiva när de kommer fram om man inte själv vill beställa ett paket.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Tjuvstartat med previewen!? Jag har kört Breezy sedan i april

Undrar hur många dagar det är till Dapper

Edit: och så har jag såklart redan beställt breezy-skivor, och delar gärna ut ett gäng i Linköpingsområdet.
Lika klart att jag tänker installera om datorn för att vara helt säker på att köra med allt godis som 5.10 erbjuder.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Jag väntar med spänning

Permalänk
Medlem

jag har kört breezy sedan augusti

Visa signatur

AMD

Permalänk

När kommer det ut?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Jag installerade previewen för några dar sen, vid sidan av Windows. Nu när den slutgiltiga versionen kommer ut, kommer jag att installera den och passa på att ta bort min windows-partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
När kommer det ut?

På torsdag.

Kan dela ut skivor till folk som läser IT på Chalmers.

Permalänk

Den stora frågan är ifall man ska installera över preview-releasen eller inte...

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk

någon i östergötland som kan dela med sig av lite skivor?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Bara så att alla vet. Det kommer att finnas för nerladdning på: http://se.releases.ubuntu.com/5.10/

Visa signatur

AMD

Permalänk

om man har en a64. Ska man dra hem x64 modellen? nackdelar?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Är det något märkbart nytt i denna version som kommer?

Edit: Och jag antar att man kommer att kunna uppdatera tidigare versioner av Ubuntu, så att man slipper att installera om allting.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Är det något märkbart nytt i denna version som kommer?

Edit: Och jag antar att man kommer att kunna uppdatera tidigare versioner av Ubuntu, så att man slipper att installera om allting.

Om du kör Hoary eller Warty så är det enligt mig en extrem förbättring, det kommer bara närmare och närmare ett fungerande alternativ åt Windows för mig

Permalänk
Medlem

Kan man uppgradera från hoary till breezy? Har ingen lust att installera om allt, no way.

Permalänk
Medlem

man uppdaterar genom att ändra sin sources.list och sedan göra en 'vanlig' updatering.

lägger man home på en egen partition så blir det inte så mycket extra jobb.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

ozamosi - Jag hoggar en skiva av dig så slipper jag krångla. (ja, det var ingen fråga ^^)

- fritte

Permalänk
Medlem

Tänkte fylla ut det tubgirl sa: efter att du har ändrat är de magiska kommandona
apt-get update
apt-get dist-upgrade

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Vart får man tag i breezys Repositories?

Får man en "äkta" breezy om man uppgraderar från hoary

Permalänk
Medlem

som vanligt har ubuntuguide.org svaret på alla frågor!

http://www.ubuntuguide.org/#upgradehoarytobreezy

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Kommer allting att fungera som det ska när man uppgraderar, eller kommer man att få installera om diverse program osv? Kommer ens /home/user att finnas kvar?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Uppgraderar du med att byta hoary till breezy i sources.list och sen kör apt-get update och apt-get dist-upgrade så kommer allting vara kvar. Alla program, inställningar och din(a) hemkataloger.

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

Jag försökte med dist-upgrade hela systemet slutade att fungera efter reboot

Men men jag får göra en clean install.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
man uppdaterar genom att ändra sin sources.list och sedan göra en 'vanlig' updatering.

lägger man home på en egen partition så blir det inte så mycket extra jobb.

Vad är det för extra jobb man behöver göra om man har home på samma partion som Ubuntu?

Hoppas det inte är nåt allvarligt då jag har min home mapp i samma partion som Ubuntu

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

ah, lite luddigt formulerat kanske.

jag menar att man lätt kan göra en hel ominstallation (från skiva), om man har home på egen partition.

i bästa fall fungerar en vanlig uppdatering lika bra, men man vet ju aldrig...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jaha.
Men jag hade inte tänkt göra en ny installation.
Och det borde väl inte vara några problem att göra en dist-upgrade.

Annars får man väl göra en ominstallation då

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

bara timmar kvar nu

Visa signatur

AMD

Permalänk
Medlem

*badger-badger-badger*

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

från ubuntulinux.se:

Detta är nyheter i den nya versionen:

Skrivbordsversionen

* GNOME 2.12 -- Rykande fräsch släpptes igår
* OpenOffice.org 2.0 beta 2
* X.org 6.8.2 med mer hårdvarustöd
* Ett förbättrat verktyg för programadministration
* Ett nytt verktyg för flerspråkiga installationer.
* Editor för GNOME-menyerna
* Tightare integrering med Launchoad infrastrukturen.
* Nytt verktyg för att skapa ljud-cd
* Grafisk boot-process

På servern

* PHP5
* Support för LVM redan vid initiala installationen
* Inbyggd funktionalitet för tunna terminaler http://wiki.ubuntu.com/ThinClientHowto
* Enkel NFS root setup med automatisk hårdvarudetektion vid installation
* Stöd för 4GB RAM i 32-bitarsarkitekturen
* Kernel-support för klustrade filsystem (OCFS2 and GFS)

Utökat hårdvarustöd

* Linux-kernel 2.6.12.5 med många tredjepartsdrivrutiner
* Ytterligare stöd för bärbara datorer ((hot keys och hibernering på fler modeller)
* HP kombinerade printer/scanner stöds out-of-the-box
* Blåtandstöd för möss och tangentbord stöds out-of-the-box
* Dubbla ljudkort hanteras bättre och man kan enkelt välja standardkort
* 64-bit PowerPC kernel

Installation

* En ny OEM-mod för att förenkla förinstallation på fabrik
* Automatisk detektion och mintering av befintliga hårddiskpartitioner på skrivbordet
* Förenklad dual-boot-konfiguration med automatiserad omdisponering av befintliga operativsystem på hårddisken.
* Steg två av installationen har nu en stabel som visar processens framskridande

Under huven

* GCC 4.0.1
* glibc 2.3.5
* Ny installationsinfrastruktur med userspace baserad på initramfs
* Modulariserade paketering av X.org

Permalänk
Medlem

Vilken tid kommer det släppas?
Kl 0:00 inatt eller vad?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Känns fortfarande lite riskabelt, har hört en hel del som behövt installera om hela deras system osv när dem uppdaterat.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD