Root lösenord glömt, lösning?

Permalänk
Inaktiv

Root lösenord glömt, lösning?

Hej hej, jag har glömt root-lösenordet till min dator använder för närvarande gentoo, jag vill helst undvika att installera om allt på min dator och undrar om det fanns något sätt att sätta in ett nytt lösenord, min kompis nämnde något om att man kunde starta om datorn typ 2 gånger och på så sätt gå runt lösenordet. Men han vägrade tala om det, är det här slutet för min nuvarande och mirakulöst fungerande gentoo installation eller finns det en gnutta sanning i vad min kompis säger?

Permalänk
Medlem

om du loggar in i single user mode så kan du ändra lösenordet.

http://www.linuxgeek.net/beginners/node80.html

Permalänk
Medlem

annars kan du stoppa i livecdn, mounta din rootpartition (till tex /mnt/gentoo), chroota dej in i ditt system (chroot /mnt/gentoo) och sedan använda passwd för att byta lösenordet.

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

har en liten fråga angående root-lösenord.. Mina vanliga users kan läsa min /etc/passwd men inte /etc/shadow... är det någon risk att dom kan få tag på root-lösenordet via passwd-filen? har hört något om det.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Om du har shadow passwords (vilket du med all sannolikhet har) finns det inga lösenord i /etc/passwd, de finns i /etc/shadow och så länge inte vanliga användare kan läsa den är det lugnt.