Permalänk
Medlem

Root login via vnc (centOS)

någon som kan förklara hur man loggar in som root till vnc ?
eller är det bara att logga in vanligt och sedan logga ut inne i datorn och sen logga in som root ?

tacksam för svar!

Visa signatur

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Permalänk
Medlem

Men varför vill du logga in som root med VNC?

Permalänk
Medlem

så att jag kan ändra i lite prylar ( e nybörjare på detta så jag har inte lärt mig ssh helt och hållet)

Visa signatur

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Permalänk
Medlem

känner du till kommadot su och sudo ? (från en terminal)

Permalänk
Medlem

Jag är royalbes polare och jag har nu förklarat för han varför man inte ska logga in på vnc som root jag har även visat han hur man använder su :).

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

det har han inte alls.. någon som vet nån bra guide med ssh kommandon etc ?

Visa signatur

Asus K8N-E Deluxe | AMD 64 3400+ (2,41gHz) | 1GB Ram - Seagate Baraccuda 2x 200 GB - GeForce Ti 4200 | Hercules Gamesurround Fortissimo III | M-Audio Fast Track Pro | Sennheiser pc 160 SK edition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royalbe
det har han inte alls.. någon som vet nån bra guide med ssh kommandon etc ?

Ja jag vist då och det är inte ssh kommandon det är linux kommandon du skriver. Plus jag skickade ju en länk där det stog hur man använder linux till dig.

Visa signatur

8D