Problem med linux och partitioner!

Permalänk

Problem med linux och partitioner!

Hejsan !!
Jag har win2000 så patitionera upp h-disken i två partitioner men nu när jag skall lägga in linux så startar inget system upp. Då undrar jag går det inte att använda linux och windows på samma h-disk även om jag partionerat upp den?
Alltså har win2000 på c: (installerat först) sedan linux på d:
Och dessa c: d: är samma h-disk.

Permalänk
Medlem

antar du menar hårddisk när du säger "h-disk" och inte H:

Jodå de går bra att ha både och, du kommer få använda en bootloader me en meny i början vilket OS du vill köra.

Permalänk

Du får ge lite mer noggrann information. Vilken Linux distribution försöker du lägga in? Hur har du partitionerat uttrymmet? Vad är det för sorts partitioner?

Visa signatur
Permalänk

Jag använder mig av Ubuntu eller skall installera detta. Jag har en Raptor disk på 36Gb. Jag har win2000 på en partition på 26Gb och 10Gb på en annan partition Som jag tänkte lägga Linux (Ubuntu) Men det fungerar inte för när jag har installerat Ubuntu så blinkar bara en vit makör uppe i vänstra hörnet och så händer inget mera.
Vad kan felet vara ?

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Ta bort den partition du tänkt lägga ubuntu på och installera om. Välj då att lägga ubuntu på det tomma utrymmet på disken så borde det funka.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

Förstår jag det korrekt att det är inget operativ system som fungerar just nu? Om det är på det viset så är det nog bara att börja om från början, in med Win2k först och sedan Ubuntu. Låt isåfall Ubuntu fixa med partitionerna.

Visa signatur
Permalänk

Jag har lagt om systemen också drog jag ut mina andra hårddiskar utan den då ag skall ha båda systemen. Sedan installerade jag win2000 och efter där då Ubuntu och lät Ubuntu fixa med partitionerna. Sedan startade jag win2000 fungerar utmärkt sedanstartade jag ubuntu fungerar fint. Men efter jag kopplade in dom andra hårddiskarna så fungerar win2000 men inte ubuntu. Konstig eller?
Är det något medmina hårddiskar?
*detta står det nu nr jag skall köra linux:
pivot_root: no such file or directory /sbin/init:428: cannot open dev/console: No such file kernel panic - not syncing: attempted to kill init!
Sedan hänger sig datorn där och jag kommer ingen stans?

Permalänk

Varför tar du ut diskarna? Det behöver du ju inte göra. Men det låter som att du har kastat om dem och då fungerar det inte som det ska.

Visa signatur
Permalänk

Jo för har jag i diskarna så efter installationen av Ubuntu fungerar inget operativsystem. Men vad betyder det jag skrev ovan när jag skall starta ubuntu ?