Permalänk
Medlem

Skapades Darwin såhär?

Jag har alltid trott (aldrig brytt mig så mycket iofs) att MAC utvecklades från BSD på nåt naturligt sätt, att dom utvecklades lite parallelt på nåt sätt eller att det blev nån avknoppning nånstans. Men så hittade jag detta som ett exempel på hur BSD-licensen fungerar på en sida.

Nån som vet om det var så här det gick till, eller är detta lite hårddraget kanske? Lite läckert annars, typ ännu värre än allt som Bill Gates "snott" från BSD då ju

"To take an extreme example: you can, if you like, take the entire NetBSD operating system, change one line of code, and then make the whole thing proprietary and try to sell it as YourOS. A variant of BSD is now the second most widely used desktop computer OS for this reason. Apple took pieces of Mach, FreeBSD, and NetBSD, created Darwin, and then spun Darwin into Mac OS-X. There are large pieces of OS-X that are now closed source software, even though they are based on BSD. That's one of the features of the BSD license: it leaves to folks like Steve Jobs the decision of whether they want to share or not."

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Åtminstånde tidigare versioner av Windows NT hade väl BSD's ip-stack?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Åtminstånde tidigare versioner av Windows NT hade väl BSD's ip-stack?

Ja det verkar så vad jag stött på när jag skummat runt lite. Men det verkar som dom betalade för det, köpte det av nåt företag som i sin tur hade "snott" det och gjort några små ändringar i koden...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Hela (nåja, delar i alla fall) av poängen med BSD-licenser är väl att detta ska vara möjligt? Man ser väl till det allmännas bästa med välskriven mjukvara oavsett hur det går till antar jag. Tycker man att det här är oacceptabelt så är det bara att licensera sin mjukvara under t.ex. GPL istället.

Permalänk

Re: Skapades Darwin såhär?

Precis det som är det dåliga med BSD-licensen. Den ger utvecklarna/försäljarna friheten över koden medan koden i sig själv förlorar öppenheten. Den som utvecklar under den licensen bör vara redo på att företag kan sno ens kod, tjäna pengar på den och inte ge någonting tillbaka i gengälld. Ett exempel på det är Kerberos som MS tog och gjorde om till sitt ActiveDirectory - som i sin tur inte fungerar helt bra tillsammans.

Förresten så är inte OS X det näst största skrivbords-OS:et på marknaden - det är Linux. OS X hamnar på tredje plats...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Precis det som är det dåliga med BSD-licensen. Den ger utvecklarna/försäljarna friheten över koden medan koden i sig själv förlorar öppenheten. Den som utvecklar under den licensen bör vara redo på att företag kan sno ens kod, tjäna pengar på den och inte ge någonting tillbaka i gengälld. Ett exempel på det är Kerberos som MS tog och gjorde om till sitt ActiveDirectory - som i sin tur inte fungerar helt bra tillsammans.

Förresten så är inte OS X det näst största skrivbords-OS:et på marknaden - det är Linux. OS X hamnar på tredje plats...

Ja den artikeln var kanske inte helt färsk.
Undrade bara om det var så det gick till, att dom helt enkelt snodde ihop sitt OS, men så var det tydligen då.

Tycker BSD-licensen är rätt läcker. Dom skiter i om folk snor koden och säljer den som stängd kod, dom är glada bara dom får koda och får det dom gör spritt. Inte ens ett ynka litet tack behövs som säger var koden kommer ifrån.
Och allt behöver ju inte vara politiskt liksom som med Linux, som ska hata allt som är det minsta lilla proprietärt och inte 100% fritt och öppet. Java is the devil you know

Läckert att det finns såna människor iallafall minst sagt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Visst.. BSD ligger i grund till MacOSX, dock har dom en annan kernel (Mach)

Men grejen med OSX är ju det grafiska, och de handlar om det i slutändan ändå så.

Permalänk

Re: Re: Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Inte ens ett ynka litet tack behövs som säger var koden kommer ifrån.

Jag tror faktiskt att det är ett av de få kraven i BSD-licensen. Att den ursprunglige utvecklaren måste få en liten "credit"-notis någonstans.

Permalänk

Re: Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Precis det som är det dåliga med BSD-licensen. Den ger utvecklarna/försäljarna friheten över koden medan koden i sig själv förlorar öppenheten. Den som utvecklar under den licensen bör vara redo på att företag kan sno ens kod, tjäna pengar på den och inte ge någonting tillbaka i gengälld. Ett exempel på det är Kerberos som MS tog och gjorde om till sitt ActiveDirectory - som i sin tur inte fungerar helt bra tillsammans.

Inget tvingar någon att BSD-licensiera ett program. Utvecklarna väljer själva att göra det, bland annat JUST DÄRFÖR ATT andra sedan kan ta vid och vidareutveckla koden även som stängd mjukvara. Att du anser det vara dåligt att utvecklarna har möjlighet att göra det här valet tycker jag är jäkligt konstigt. Anser du inte att en utvecklare har rätt att bestämma över restriktionerna som gäller för hans/hennes egen kod?

W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Inget tvingar någon att BSD-licensiera ett program. Utvecklarna väljer själva att göra det, bland annat JUST DÄRFÖR ATT andra sedan kan ta vid och vidareutveckla koden även som stängd mjukvara. Att du anser det vara dåligt att utvecklarna har möjlighet att göra det här valet tycker jag är jäkligt konstigt. Anser du inte att en utvecklare har rätt att bestämma över restriktionerna som gäller för hans/hennes egen kod?

W

En del gillar inte friheten att bestämma själv. I Sverige är det säkert runt 10% som har sådana åsikter...såna som vill bli styrda

HerrEkberg, det kravet försvann från licensen för ett tag sen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka vad man vill om BSDL och hur det tillämpas, men ingen kan sluta befintlig kod och hindra andra från att använda den, så man förlorar inget på att låta andra göra slutna ändringar av och/eller tillägg till koden.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jag har alltid trott (aldrig brytt mig så mycket iofs) att MAC utvecklades från BSD på nåt naturligt sätt, att dom utvecklades lite parallelt på nåt sätt eller att det blev nån avknoppning nånstans. Men så hittade jag detta som ett exempel på hur BSD-licensen fungerar på en sida.

Amit Singh har skrivit en bra artikel om hur Mac OS X:s kernel fungerar, som man kan läsa på http://www.kernelthread.com/mac/osx/arch_xnu.html.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Inte ens ett ynka litet tack behövs som säger var koden kommer ifrån.

Nja, man måste inkludera copyrightraden med författarnamnet: "1. Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this list of conditions and the following disclaimer.".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja den artikeln var kanske inte helt färsk.
Undrade bara om det var så det gick till, att dom helt enkelt snodde ihop sitt OS, men så var det tydligen då.

Mnja, så kunde dom gjort men gjorde inte.
Apple har fortfarande en öppen licens på Darwin (om än egen, APSL , som det var lite tjabb om innan version 2, men nu är den mer GPL-lik) och Darwin och basen i OS X är synkroniserade (ev. kan Darwinsläpp lagga någon månad, och 10.4 heter väl Darwin7 så att 10.3.9 motsvarar Darwin 6.9 å så).
Så det mesta som Apple "tatt" är släppt APSL (kan ses här < http://www.opensource.apple.com/apsl/ > ex.v. eller < http://developer.apple.com/darwin/ps-faq.html >)
Det finns dock sådant Apple släppt under andra öppna licenser än APSL…

Sen det man pröjsar för iom att man köper OS X är Aqua/Finder/m.m./o.s.v./o.dyl./etc. och det är inte släppt APSL

Så mycket enklare kan man nog inte förklara det

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Re: Re: Re: Skapades Darwin såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Inget tvingar någon att BSD-licensiera ett program. Utvecklarna väljer själva att göra det, bland annat JUST DÄRFÖR ATT andra sedan kan ta vid och vidareutveckla koden även som stängd mjukvara. Att du anser det vara dåligt att utvecklarna har möjlighet att göra det här valet tycker jag är jäkligt konstigt. Anser du inte att en utvecklare har rätt att bestämma över restriktionerna som gäller för hans/hennes egen kod?

W

Jo om man vill att vem som helst ska kunna göra vad som helst med sin kod så är det väl okej. Däremot finns det en anledning till att det finns runt 100 ggr mer GPL- än BSD-licenserad mjukvara. Fast som jag skrev, det är ens egna val som utvecklare...

Permalänk
Medlem

Alltså... BSD-licensen är genialisk - inom vissa områden. Säg t ex drivrutiner till hårdvara - där tycker jag att den nästan _bör_ vara BSD - hur fan ska kunderna annars kunna använda hårdvaran?

Ett annat exempel på där BSD-licensen fungerar är OpenSSH - man tyckte att telnet var så osäkert att man ville skapa en implementation av SSH som alla kan använda, och när alla använder samma kodbas blir det färre buggar, och större spridning. Idag har i princip alla utom Microsoft OpenSSH i sina OS - inklussive många routrar. Exakt samma sak gäller IP-protokollet - genom att släppa IP-stacken under BSDL fick protokollet en stor spridning, och det blev helt enkelt en standard.

Exempel på där - enligt min åsikt - BSDL inte fungerar lika bra som GPL är framför allt slutanvändarprogram. Hur ett program beter sig är bättre att GPL:a, än att ge bort helt och hållet. Nu är det inte fråga om interoperabilitet - som båda parter vinner på - utan om att konkurera, och när man konkurerar bör man inte ge bort sina fördelar till motståndaren, om inte den ger tillbaka

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu