Debian, Realplayer, Ati och Sounblaster Live 24-bit (problem :| )

Permalänk
Medlem

Debian, Realplayer, Ati och Sounblaster Live 24-bit (problem :| )

Kan börja med att säga att jag är nästan helt ny på Linux.

Tjenare. Har setat i ca 2 dagar och konfat en debian installation på min burk. Har fått igång det mesta, Men. Det är problem med några grejer. Vi börjar på det viktigaste,

Grafikkortet.
Jag har Instalerat med hjälp av den där installeraren på deras hemsida. sen körde jag fglrxconf'en och gjorde en hvetes massa inställningar. Jag har kollat i /etc/X11/xorg.conf att jag valt fglrx som drivrutin och det har jag. Men det fungerar ändå inte, jag får bara 200 fps i glxgears. Skall man göra några fler inställningar?

Ljudkortet
Jag har fått igång ljudet med hjälp av att jag instalerade ny kärna med senaste ALSA i. Jag har fått igång ljudet och så men jag har ingen master eller PCM i mixern. + att jag kan inte köra två grejer med ljud samtidigt. Så om jag lyssnar på musik så hör jag inte när jag får meddelande. tex. Jag vet att det ska vara krångel med just mitt ljudkort. Hittade en länk men min linux guru fixade det utan den just genom att instalera en nyare kärna. länken till ALSA
En till grej med ljudet är att jag inte får igång xfcemixern. När jag går in på den så är det helt tomt, som i att det inte finns några reglage. och när jag klickar på "File"->"Options" Så står kan jag välja mellan mixer1 - mixer4. Men det spelar ingen roll vilken jag väljer.

Och sist men inte minst.
Realplayer
Jag har installerat programmet på min flickväns dator och det var bara att köra .bin filen och sen köra programmet. Men det kanske hänger ihop med att jag inte har grafikkortet riktigt instalerat. Men iaf så hackar bilden som en sate och jag kan inte köra fullscreen. Och jag vet att det inte är filmen för jag har fått lov att scp'a över den till den andra datorn och kolla där.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk

Re: Debian, Realplayer, Ati och Sounblaster Live 24-bit (problem :| )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevva
Kan börja med att säga att jag är nästan helt ny på Linux.

Tjenare. Har setat i ca 2 dagar och konfat en debian installation på min burk. Har fått igång det mesta, Men. Det är problem med några grejer. Vi börjar på det viktigaste,

Grafikkortet.
Jag har Instalerat med hjälp av den där installeraren på deras hemsida. sen körde jag fglrxconf'en och gjorde en hvetes massa inställningar. Jag har kollat i /etc/X11/xorg.conf att jag valt fglrx som drivrutin och det har jag. Men det fungerar ändå inte, jag får bara 200 fps i glxgears. Skall man göra några fler inställningar?

Sitter på skolan, så jag kan bara ta grafikorts problemet nu:

Kolla så att du har modprobe'at dina moduler. Detta ska fixas av systemet, men mitt kort gjorde inte det. Du kan kolla om modulen är ladda med fglrxinfo, om den visar ati nått så ska det funka.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

hur gör man för att modproba moduler?

EDIT: Jag körde modprobe fglrx och startade om X men det gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk

Jag rekommenderar varmt följande hemsida för ATi:s drivrutiner: http://xoomer.virgilio.it/flavio.stanchina/debian/fglrx-insta...

Det har fungerat perfekt för mig alla gånger jag använt det MEN LÄS INNANTIlLL OCH ORDENTLIGT

Beträffande ljudet, det kan alltid vara lite trixigt men här är några sidor som kan hjälpa dig: http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software/installkernela...

ALSAs egen HOWTO: http://www.alsa-project.org/~valentyn/Alsa-sound-mini-HOWTO.h...

Wiki-sida hos ALSA: http://wiki.debian.org/?ALSA

Lycka till!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Angående bara ett ljud: det är ingen bugg, det är en funktion När ett ljudprogram använder ALSA så tar det helt enkelt hand om hårdvaran självt, och blockerar därmed alla andra som också vill spela ljud. Lösningen är att dirigera om ljudet till en ljudmixer istället. Det finns flera, däribland Gnomes ESD, och KDE:s Arts. Då tar dessa hand om att mixa ihop alla ljud, och därmed slipper man det problemet. Just ESD har dock (påstås det - jag har aldrig märkt något) väldigt stor fördröjning mellan det att ljudet kommer in i mixern, och att det kommer ut ur högtalarna.

Lite dyrare ljudkort har ofta en inbyggd hårdvarumixer som tar hand om det här automagiskt.

RealPlayer-problemet är antagligast beroende på grafikkortet.

En sak jag lärde mig på den tiden jag hade ett Radeon-kort är att det inte räcker med att köra modprobe på fglrx. Man ska dessutom modprobe:a agpgart, samt en glx-modul för ditt moderkort eller något sådant. Jag hänvisar till personer som är mer kunniga inom ATi-kortens helvete att förklara.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

som vissa säger: Linux är gratis om din tid är värdelös.
Dvs: Det går att fixa, men beronde på vad du tycker att du har för timmlön :p, så är det smartare att köra på nvidia.

Hitta nån guide, formatera om, och kör på den. Det är vissa steg som man måste följa noga, som inte går att ångra...

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

vi tror oss ha hittat felet. Det verkar som att drivrutinerna bara stödjer 2.6.11 och neråt. :/ och självklart kör man med 2.6.12 och apt har inte 2.6.11 så vi måste kompilera kärnan men det är nå fel på min installation så vi kan inte kompilera egen kärna... mmm.. tidsödande. keesO!
Börjar bli lite grinig på det här nu. :/

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Ati släppte ett par nya drivisar för några dagar sedan. Mitt grafikkort funkar utmärkt efter jag provade dem. Kan tillägga att jag då körde automatisk installation. Manuell funkade inte för mig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

ok. Jag ska testa att tanka ner de senaste drivarna och installera. *hoppas hoppas* Vill spela ut och q3!

Visa signatur

4 8 15 16 23 42
Workstation: 2.8 Ghz Prescott | CLUB 3D ATI 9800 PRO | 1024 MB DDRRAM | 120+200+200 GB HDD
En polygon kan aldrig bli snyggare än en pixel.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite här.

Har inte ATI drivrutiner till mobility x600? Letat som en galning men jag finner inga Blir snart tokig, vill ju lira Wolfenstein enemy territory ;/