Permalänk
Medlem

Linux [basic]

Tjaa alla
Jag är helt ny på linux åå vill jätte gärna ha lite hjälp. det jag vill ha hjälp med är först å främst att instalera drivrutiner till grafik kortet som är ett radeon 9600 (club radeon om de spelar nån roll).

jag kanske kommer med mer fråger efter ja har fått svar på denna

tackar

Permalänk

Det finns instruktioner på ATIs hemsida.

Permalänk
Medlem

Ok tack

*EDIT* Men nu blir ja galen ja fattah ingenting.
Snälla detta ska väl ändå vara en relativt lätt uppgift för er som är bra , eller? :S

Permalänk
Medlem

Vad kör du för dist, då?

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spybay
dist?

distrobution. Alltså kör du debian, slackware, gentoo, ubuntu, mandriva etc..

vad heter ditt linux? Om man ska va enkel

Permalänk
Medlem

ubuntu version 5.04 for intel x86

Permalänk
Medlem

https://wiki.ubuntu.com/BinaryDriverHowto/ATI?highlight=%28at...

Läs läs Istället för att använda apt-get kan du gå in på synaptic och söka på paketet om man är allergisk mot konsollen. kan va lite skrämmande i början

Permalänk
Medlem

vart kan ja tanka ner: xorg-driver-fglrx?

*EDIT* pss... sunnis vill du adda mej? isånafall: spybay@spray.se
ni andra som vill hjälpa får gärna göra de me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spybay
vart kan ja tanka ner: xorg-driver-fglrx?

*EDIT* pss... sunnis vill du adda mej? isånafall: spybay@spray.se
ni andra som vill hjälpa får gärna göra de me

Hmm jag kan hjälpa.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Om du är rätt ny på linux och har ubuntu kan jag rekommendera ubuntuguiden.
Den är dock lite utdaterad nu när dom har tagit bort de inofficiella backportsen, men det mesta fungerar fortfarande.

www.ubuntuguide.org

Sen kan du alltid kolla på deras forum också. Där finns många "Howto's".

www.ubuntuforums.org

EDIT: Såg nu att du var helt ny på linux och då är dessa sidorna ovärderliga

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

men ja hörde nu från en kompis att de finns nåt program eller liknande som gör att man kan instalera windows saker på linux?
stämmer detta om inte så kommer ja försöka fixa windows igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spybay
men ja hörde nu från en kompis att de finns nåt program eller liknande som gör att man kan instalera windows saker på linux?
stämmer detta om inte så kommer ja försöka fixa windows igen

ja de går att emulera windows program i linux. ex Wine, cedega

Permalänk
Medlem

är det svårt? finns de nån guide?

Permalänk

Är du säker på att du är redo för linux? dvs du vill bara "stajla" inför dina kompisar.

Visa signatur

Många av er känner mig som Spaic ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
ja de går att emulera windows program i linux. ex Wine, cedega

Wine och cedega är inte emulatorer.

Permalänk
Medlem

Varför skulle han inte vara redo för Linux? För att han ställer många frågor? Vad är det för fel med det?

Jag lärde mig väldigt mycket om System 7, Mac OS 8 och Mac OS 9 genom att enbart fråga min bror och skriva på nyhetsgrupper. Jag är faktiskt, personligen, inte så pigg på att läsa ett PDF-dokument på 500 sidor på min flimrande CRT-skärm bara för att lyckas ordna till någon detalj. Men en bra bok är dock aldrig fel ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jambalaya
Är du säker på att du är redo för linux? dvs du vill bara "stajla" inför dina kompisar.

Permalänk
Medlem

vad har man Wine till då? som ja har fattat så har man det så kan man "öppna" windows filer å sånt genom det? :S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spybay
vad har man Wine till då? som ja har fattat så har man det så kan man "öppna" windows filer å sånt genom det? :S

Google + Wine -> http://www.winehq.com/

Permalänk
Hedersmedlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_%28software%29

Lite närmare information om WINE (Wine Is Not an Emulator).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
http://en.wikipedia.org/wiki/Wine_%28software%29

Lite närmare information om WINE (Wine Is Not an Emulator).

Närmare bestämt "Wine is not a (CPU) Emulator".
Iaf enligt deras hemsida.

Och om det inte är en emulator, vad är det då?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Ett kompatibilitetslager.

Läs på länken i mitt inlägg. Samt här: http://winehq.com/site/about

Dessutom, den akronymen har jag aldrig hört förut (och hittar den inta på deras hemsida).

EDIT: Hittade den nu, och det är inte vad Wine står för, de säger bara att som namnet antyder är det inte en CPU emulator eftersom att Wine inte är en emulator.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ett kompatibilitetslager.

Läs på länken i mitt inlägg. Samt här: http://winehq.com/site/about

Dessutom, den akronymen har jag aldrig hört förut (och hittar den inta på deras hemsida).

EDIT: Hittade den nu, och det är inte vad Wine står för, de säger bara att som namnet antyder är det inte en CPU emulator eftersom att Wine inte är en emulator.

"2.2. Does Wine emulate a full computer?

No, as the name says, Wine Is Not a (CPU) Emulator."

Står ju i deras FAQ

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Och läs nu min edit.

Det är inte deras namn, akronymen är Wine Is Not an Emulator, och om det inte är en emulator kan det ju omöjligen vara en CPU-emulator.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ok, you got me
Men cedega då? Emulerar den då, eller är det samma där?

Konstigt att din edit kom med i mitt citat förresten
Den var inte där när jag tryckte på citera

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Cedega är ju Wine. Dock med lite utökat stöd för spel med ny version av DirectX och att de hela tiden fixar Cedega för att fungera med de senare spelen (försöker iaf).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.