Så fungerar Gigabit-ethernet

Permalänk
Melding Plague

Så fungerar Gigabit-ethernet

<font style="font-size: 10pt"><b>Så fungerar Gigabit-ethernet </b></font> <small class="small">tisdag 11 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
Känner du dig osäker på hur Gigabit-ethernet fungerar? Då kanske Hardware Secrets artikel kan reda ut en del oklarheter. I artikeln får man bland annat reda på hur man på en vanlig CAT 5 UTP-kabel kan få hastigheter på upp till 1000 Mbps.
<br />
<br /><i>"Gigabit Ethernet allows network transfers up to 1.000 Mbps using standard Cat 5 UTP (unshielded twisted pair) cabling. How can this be accomplished, since Cat 5 cables can run only up to 100 Mbps? We will explain this and also other very interesting issues regarding Gigabit Ethernet performance."</i>
<br />
<br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.hardwaresecrets.com/article/231/1" target="_blank">Hardware Secrets</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, informativt och relativt kortfattat.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag är helt värdelös på engelska har 1000mbit nätvertkskort, ´vad ska man göra med kabeln för att man ska komma upp i det? som jag förstod så skulle man göra någonting?:)

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elsmurfo
Jag är helt värdelös på engelska har 1000mbit nätvertkskort, ´vad ska man göra med kabeln för att man ska komma upp i det? som jag förstod så skulle man göra någonting?:)

Det man anväder i nätverket måste vara 1Gbit kompatibelt och så rekommenderades det skärmade kablar, jag antar att det går lika bra med oskärmade på korta avstånd. Kablarna är CAT-5.

Rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

kat-6 är väl för gigabit ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Det man anväder i nätverket måste vara 1Gbit kompatibelt och så rekommenderades det skärmade kablar, jag antar att det går lika bra med oskärmade på korta avstånd. Kablarna är CAT-5.

Rätta mig om jag har fel.

Jag vill minnas att det var tvunget att vara CAT-5E, rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk

cat-5e eller cat-6 gäller för gigabit enligt standarden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Jag vill minnas att det var tvunget att vara CAT-5E, rätta mig gärna om jag har fel.

Saxsat från artikeln:

Citat:

Although Gigabit Ethernet original standard was developed for using standard Cat 5 cables, several companies recommend that Cat 5e cables to be used on Gigabit Ethernet networks for performance issues. Cat 5e cables have the same maximum transfer rate as Cat 5 cables, but have a better crosstalk and return loss specs, i.e. they are less susceptible to noise.

En fråga bara: Vad är det för skillnad på Cat-5 och Cat-6?

Permalänk
Medlem

Någon som sett om korsade cat6 kablar går att köpa nånstans?

Jag provade att köra en vanlig korsad cat5 kabel mellan polarens och min burk förra vecka för första gången ..låg, om jag inte minns helt fel, mellan 20-30mb/s på fragmenterade diskar. Visste då inte att det var andra kablar till gbit. Synd att gbitswitcharna är så dyra =/ men kanske dags att investera i en sån snart iaf.

/Magnus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PiZZaMaN
Någon som sett om korsade cat6 kablar går att köpa nånstans?

Jag provade att köra en vanlig korsad cat5 kabel mellan polarens och min burk förra vecka för första gången ..låg, om jag inte minns helt fel, mellan 20-30mb/s på fragmenterade diskar. Visste då inte att det var andra kablar till gbit. Synd att gbitswitcharna är så dyra =/ men kanske dags att investera i en sån snart iaf.

/Magnus

Nån av era hårddiskar begränsade säkert. Min ata hårddisk på 160GB skriver typ bara i lite över 20mb/s har jag för mig iaf.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

hur vet man vad man har för kabel?? ska väll stå någonstans men står det då cat-XX på kabeln eller är det bara någon kod som står? Är inte hemma för tillfället. Men ska kolla när jag är hemma om inte någon trevlig person svarar först

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

med 1000 mbit alltså 1 gbit nätvärk så ska man komma upp i hastigheter likt 125 m/s... men det går som sagt inte för att hårdiskarna är inte så snabba ännu:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
med 1000 mbit alltså 1 gbit nätvärk så ska man komma upp i hastigheter likt 125 m/s... men det går som sagt inte för att hårdiskarna är inte så snabba ännu:P

Beror väll på vilken hårdisk du har

En ram hårdisk skulle göra susen

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Beror väll på vilken hårdisk du har

En ram hårdisk skulle göra susen

Tex Gigabytes iRam menar du? Ledsen att göra dig besviken, men ändast i undantagsfall tror jag det hjälper. PCI bussen blir full innan du fyller gigabit snöret. Undantagsfallen är baserade på PCI-E moderkort, då deras induvidiella data kanaler faktiskt tillåter max bandbredd, i full duplex, problemet där begränsar sig till nordbryggans möjligheter att skyffla data mellan kanalerna.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Beror väll på vilken hårdisk du har

En ram hårdisk skulle göra susen

vill gärna ha den hårddisken som klarar 125 mb/s
Visa mig den så köper jag den:D:D eller priset är nog isf lite väl högt:P
vad har raptor för överförningshastighet och en bra Scassi disk:P??

Permalänk
Medlem

Nå, Bandbredden är inget problem för en ramdisk på sata, gisningsvis kommer Gigabyte släppa sin iRam för Sata2 med, och då är full duplex gigabit inom räckhåll, med läsning och skrivning på en "disk". Tyvärr hjälper inte det altför mycket, vanlig PCI har en flaskhals av stora mått i PCI bussen, PCI-E är bättre, där är flaskhalsen i nord/sydbryggans max totala data mängd, om jag inte nu har tittat snett på PCI-E specen nånstans.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.