Permalänk
Medlem

Klockan drar iväg!

Osäker på om tråden hör hemma här eller i moderkortsdelen... Min systemklocka går för fort, typ en halvtimme om dagen.

Kör gentoo på en MSI NEO4-F med en X2 3800+. Har överklockat till 240x10 men det borde väl inte spela någon roll på ett modernt moderkort?

Permalänk
Inaktiv

Re: Klockan drar iväg!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Osäker på om tråden hör hemma här eller i moderkortsdelen... Min systemklocka går för fort, typ en halvtimme om dagen.

Kör gentoo på en MSI NEO4-F med en X2 3800+. Har överklockat till 240x10 men det borde väl inte spela någon roll på ett modernt moderkort?

Inte en aning, kanske behövs nytt BIOS till kortet. Eller så kan du använda NTP. 'man ntpdate'...

Permalänk
Medlem

tja, det är ju tänkbart att osc-kristallen får en lite jobbig spänning på något sätt om man överklockar så pass... (från 200 antar jag?)

du kanske kan lösa problemet genom att synca klockan mot en timeserver med några minuters mellanrum.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Har senaste bios.

Från 200 ja.

Det är ju ändå ett relativt vanligt moderkort så man får väl anta att andra borde ha samma klockproblem om det är moderkortsrelaterat?

NTP är ingen lösning på problemet, bara en symptomlindring. Har redan rdate -s ntp.kth.se i crontab.

Permalänk
Medlem

det beror ju iofs på vad man anser vara problemet.

själv skiter jag hur fort klockan går så länge den visar rätt...

edit: google tror att det är en bugg i kerneln eller bios, testa att slå av apic.
den här grejen kanske ger ledtrådar:
http://www.vmware.com/support/kb/enduser/std_adp.php?p_sid=Bx...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Kör du med PowerNow? Har du isf PM_TIMER i kerneln?
Kolla /var/log/messages. Står där något i stil med "losing too many ticks?"

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk

Det är ett känt faktum att överklockning kan leda till att systemklockan går för fort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Kör du med PowerNow? Har du isf PM_TIMER i kerneln?
Kolla /var/log/messages. Står där något i stil med "losing too many ticks?"

Har massor av:
"Losing some ticks... checking if CPU frequency changed"
och
"warning: many lost ticks"
i /var/log/messages

Kör med PowerNow i kärnan, testade att kompilera in pm_timer får se om det fungerar. Inga lost ticks än så länge...