Permalänk
Medlem

Asus A8N-E bios

Tja!

Jag körde på Bios v1005 tror jag den hette, med det körde jag chipset drivarna som hänger med på CD skivan(ingen aning vilken version det är)

I vilket fall som hällst så ville jag uppdatera till chipset 6.65 och bios 1008.

bios 1008 kräver att man installerar chipset 6.65 först efter som annars kan det bli data kurroptions verkar det som.

Så jag installerar chipset 6.65, men av någon anledning så installerar den inte vissa drivar ex nätverks drivar, vissa PCI drivar o.s.v

Jag provar ett antal ggr utan att det blir någon föränding(avinstallerar, drar ner, installerar). Tillslut bestämmer jag mig för att installera bios 1008 ändå.

Detta går bra.

Efter detta installerar jag de chipsetet som kom med CDn(tror det är versionen innan 6.65).

Just nu ser det ut att fungera bra, men jag ser i enhetshanteraren att har en del dubbleter, ex under IDE ATA... har jag 3 st av varje, alltså 3 st primär IDE-kanal, 3 st sekundär IDE-Kanal? detta kan väll inte stämma?

Samma gäller om jag tittar under systementheter, där finn några dubbleter av vissa, ex nforce4 PCI-Express ROOT PORT finns det 4 av och Motherboard resources finns det 3 av?

Något förslag?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är bara Windows som flummar, sålänge allt fungerar så är det bara en bugg

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Asus A8N-E bios

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Just nu ser det ut att fungera bra, men jag ser i enhetshanteraren att har en del dubbleter, ex under IDE ATA... har jag 3 st av varje, alltså 3 st primär IDE-kanal, 3 st sekundär IDE-Kanal? detta kan väll inte stämma?

Precis sådär ser det ut för mig med, men Windows och allting funkar hur bra som helst ändå.

Permalänk
Medlem

Har dessutom en Okänd enhet i enhetshanteraren som inte verkar vara en enhet alls

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem

så ni kör med 6.65 trotts problemen?
hmm jag kör nog kvar på den versionen jag har nu, verkar fungera bra

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag kör 6.66 utan problem

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
Jag kör 6.66 utan problem

Då kör du inte Windows XP 32 bits

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
så ni kör med 6.65 trotts problemen?
hmm jag kör nog kvar på den versionen jag har nu, verkar fungera bra

Vilka problem? Jag vill ha en senare BIOS-version, därför har jag v. 6.65.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Då kör du inte Windows XP 32 bits

Kolla Sign, så ser du att jag kör Win XP Home SP2, den finns inte som 64bits version

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Vilka problem? Jag vill ha en senare BIOS-version, därför har jag v. 6.65.

hmm när jag installerar 6.65 så är det flera enheter som inte får drivruntiner(titta i enhetshanteraren)

Dessa får man installera manuelt isåfall

Inte häller installeras ethernet modulen?

Har provat MÅNGA ggr nu och så klart har jag avinstallerat gammla drivarna innan jag lägger in de nya.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
hmm när jag installerar 6.65 så är det flera enheter som inte får drivruntiner(titta i enhetshanteraren)

Dessa får man installera manuelt isåfall

Inte häller installeras ethernet modulen?

Har provat MÅNGA ggr nu och så klart har jag avinstallerat gammla drivarna innan jag lägger in de nya.

Har aldrig haft de problemen de gånger jag lagt in v. 6.65 på olika maskiner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Har aldrig haft de problemen de gånger jag lagt in v. 6.65 på olika maskiner...

Okay då e det troligen några gammla drivrutiner som ligger kvar trotts allt, får väll installera om datorn helt enkelt. Det finn faktiskt en hel del dubbleter som jag nämnde i enhetshanteraren som inte borde finnas där antar jag

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnowJim
Okay då e det troligen några gammla drivrutiner som ligger kvar trotts allt, får väll installera om datorn helt enkelt. Det finn faktiskt en hel del dubbleter som jag nämnde i enhetshanteraren som inte borde finnas där antar jag

Då kan jag passa på att varna alla för att installera de extra LAN-programmen (Nvidia Firewall etc.) som kommer med nForcedrivisarna. Jag har hört, och personligen sett att de kan orsaka stabilitetsproblem i Windows.
Samma sak med IDE-drivisarna, som också har rapporterats kunna skapa problem. Låter ni bli dem slipper ni också den där "säker borttagning av hårdvara" för ev. SATA-diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Då kan jag passa på att varna alla för att installera de extra LAN-programmen (Nvidia Firewall etc.) som kommer med nForcedrivisarna. Jag har hört, och personligen sett att de kan orsaka stabilitetsproblem i Windows.
Samma sak med IDE-drivisarna, som också har rapporterats kunna skapa problem. Låter ni bli dem slipper ni också den där "säker borttagning av hårdvara" för ev. SATA-diskar.

Jo de där har jag också läst, men jag får inte ens upp frågan om nätverks firewallen ska installeras så som den gör när jag kör installationen av den tidigare versionen(tidigare än 6.65)

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
Har dessutom en Okänd enhet i enhetshanteraren som inte verkar vara en enhet alls

Detta problem har jag också! Har också ett A8N-E, och har en okänd enhet, vet inte vad detta kan vara. Okänd - på PCI bus kan man läsa i enhetshanteraren. under information ACPI\ATK0110\1010110. Någon som vet vad detta kan vara?
Har inga PCI kort överhuvudtaget, förutom ett PCI-express gfx kort.

Visa signatur

Asus A8N-E | AMD64 x2 4400+ @ 2,48 | Corsair 2048MB PC3200 | Gainward GS 7800GTX @ 485/1400

Permalänk
Medlem

det fixade sig när jag uppdaterade ACPI Uniprocessor till ACPI "Advanced Configuration and Power Interface" i enhetshanteraren. Då försvann den, men jag fick aldrig veta vad för enhet det var

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem

Jag la in 6.66 från www.nvidia.com som Scourge nämnde. Och det verkar fungera bra!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scourge
det fixade sig när jag uppdaterade ACPI Uniprocessor till ACPI "Advanced Configuration and Power Interface" i enhetshanteraren. Då försvann den, men jag fick aldrig veta vad för enhet det var

Ok!

Men hur gjorde du? Vad hittar jag uppdatering?

Visa signatur

Asus A8N-E | AMD64 x2 4400+ @ 2,48 | Corsair 2048MB PC3200 | Gainward GS 7800GTX @ 485/1400

Permalänk
Medlem

nVidia onboard Lan PXE ROM det står att man ska ladda ner en sån också, är det nödvämdigt och vart hittar man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mayzin
Ok!

Men hur gjorde du? Vad hittar jag uppdatering?

Enhetshanteraren-dubbelklicka på "Dator" i listan högerklicka på ACPI uniprocessor och välj egenskaper, sen uppdatera drivrutin. Själva drivrutinen finns i windows.

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk
Medlem

tackar för detta! skulle fixa en kompis dator med blev inte klok på denna: okända enhet
nu har det löst sig! tackar igen för hjälpen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
tackar för detta! skulle fixa en kompis dator med blev inte klok på denna: okända enhet
nu har det löst sig! tackar igen för hjälpen!

Det fixas också genom att trycka in cd:n som kom med moderkortet. Efter några sekunder är drivrutinen installerad automagiskt.