fluxbox bakgrund vill inte bytas!

Permalänk
Medlem

fluxbox bakgrund vill inte bytas!

kan inte byta bg. Skriver fbsetbg -f [map/namn.jpg]

får meddelande
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 kkey
display: unable to open X server ':0.0"

testat i ute (första debian terminalen) i inne i fluxboxen terminalen

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Är du root när du gör det?

Har fått nåt liknande felmeddelande nångång när jag varit root i något annat sammanhang, att root inte har tillåtelse att connecta till displayen.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Startar du i grafiskt läge? Fick samma problem förut, kunde inte starta några grafiska program som root i x när jag gjorde det. Fungerar dock utmärkt när man startade textbaserat och sen kör startx (använder Slackware och aldrig använt Debian, så kan mycket väl vara ute på hal is).

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Fungerar utmärkt. ta bort [] och sitt inte som root när du gör det bara.
Som root får jag samma medelande.

Dumburken:/home/flogiston# fbsetbg -f /home/flogiston/privat/bakgrunder/Kill-Bill-1600.jpg Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified Esetroot: Unable to open display :0.0 Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified Dumburken:/home/flogiston# Error: Can't open display: :0.0

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

aha tack...

Vet ni hur man kan spara bg så att den alltid e samma och att man inte behöver "aktivera" den igen?

Orkar inte starta en ny tråd men jag har sökt (google) o inte lyckats med att hitta torsmo configen :/

Aterm config skulle oxå vara bra

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Jag använder feh för att sätta mina bakgrundsbilder.
Sen när jag loggar in kör jag

eval `cat ~/.fehbg`

.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monotux
Jag använder feh för att sätta mina bakgrundsbilder.
Sen när jag loggar in kör jag

eval `cat ~/.fehbg`

.

Ursäkta, men skulle du kunna förklara lite mer detalierat då jag inte har sån avancerat erfarenhet av linux.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

du kan ställa in i din ~/.fluxbox/startup vilken bakgrund som ska sättas när du startar flux

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

ok jag har ingen startup där? Ska man göra en egen o vad ska man då skriva in där?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

hmm det var konstigt eller så är jag konstig, vet i alla fall att jag har en där. Var du root när du inte hitta filen?

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

japp jag är root och ja kan inte hitta filen

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte heller någon startup.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Fungerar utmärkt. ta bort [] och sitt inte som root när du gör det bara.
Som root får jag samma medelande.

Dumburken:/home/flogiston# fbsetbg -f /home/flogiston/privat/bakgrunder/Kill-Bill-1600.jpg Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified Esetroot: Unable to open display :0.0 Xlib: connection to ":0.0" refused by server Xlib: No protocol specified Dumburken:/home/flogiston# Error: Can't open display: :0.0

hehe läste igenom igen o märkte... jo jag vet att man ska ta bort []...

Var kan man sätta autostart på "Torsmo"?

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
japp jag är root och ja kan inte hitta filen

Du skall leta efter den i din hemmapp.

Flogiston: Det var konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Du skall leta efter den i din hemmapp.

Flogiston: Det var konstigt.

precis man ska inte vara root utan den usern man vill ändra bakgrund som

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Spelar inge roll om ja e eller inte root. Den filen finns inte... hittar bara init keys lastwallpaper menu

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

då har jag ingen anning vad som är fel :(. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk

För mig funkade det med att lägga till det i ~/.xinitrc istället.

För att låna tråd lite (dock fluxbox, i alla fall):

Vad rekommenderar ni för styles till Fluxbox?

Ska man ha fbdesk eller idesk eller något annat för att visa ikoner på skrivbordet?

Finns det någon fin "launcher" med animationer, tänk OS X :).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

tuffING:
Ett enkelt sätt att fixa autostart är att skapa en fil som heter ~/.fluxbox/apps.
I den skriver du "[startup] {kommando för att starta ditt program}" och avsluta filen med ett enterslag annars körs inte den sista raden av någon anledning, så var det för mig iaf.

Och i din init-fil kolla så att följande rad finns med:
"session.appsFile: ~/.fluxbox/apps"

Och angående:
Xlib: connection to ":0.0" refused by server
Xlib: invalid MIT-MAGIC-COOKIE-1 kkey
display: unable to open X server ':0.0"

Jag gissar att du försöker köra X-program med en annan användare än den du startade X med. Jag hade exakt samma problem. "xhost +" fixar biffen, åtminstone temporärt. När jag startade om så var problemet tillbaka, dock så har jag det inte nu längre, så det har försvunnit på något mystiskt sätt

Visa signatur

Grabels Law:
2 is not equal to 3, not even for very large values of 2.

Permalänk
Medlem

Det går oxå bra att lägga den i ~/.fluxbox/init och under raden:
session.screen0.rootCommand: fbsetbg /home/nfm/wallpapers/bild1.png tex.

Finns säkert 1000 olika sätt att lösa det men jag har skapat en extra sån rad för varje program jag vill ska autostarta. (lyckades inte få startup filen att fungera)

Permalänk
Medlem

Nu så nu e det fixat. TACKAR puss o kram

äntligen jag e så glad tack för alla era inlägg!

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |