Permalänk
Medlem

Två nybörjar frågor.

Tja! Jag har två frågor som inte är direkt problem men jag vill veta svaren ändå för att ha lite koll.

1. När jag sparar filer på mitt skrivbord ibland så skapas en till fil som heter samma sak men med ett ~ tecken efter filnamnet. Dessa filer kan jag bara se i terminalen och i KDE. Inte i Gnome.

2. När jag skapar en .txt fil med t.ex 5 tecken så blir den 6 byte. 9 tecken blir 10 byte. Det läggs alltså till en byte hela tiden. Varför då?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

1. Att det är ~ innebär att det är en backup/äldre verission av filen. Var det en fråga/frågan?

2. Skulle kunna vara EOF-tecknent som tar upp en byte.

Har du sökt på google

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

tar filnamet plats i själva filen? Isf är det ~ som tar upp den extra byten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
tar filnamet plats i själva filen? Isf är det ~ som tar upp den extra byten.

ja, men knabbast en byte just. och sen finns det ju mer än synlig "data" i filer oftast, så även textfiler.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_%28enhet%29

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag torde de var fil.txt~ som tog en byte mer än fil.txt. Men nu fatter jag, Det är altså vilken fil som helst som tar en extra byte.

Jag har även testat lite och märkt att om man skriver 4 tecken + nyrad blir det 5 byte, alltså rätt. Tar man bort nyradstecknet har vi fortfarande 5 byte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Jag torde de var fil.txt~ som tog en byte mer än fil.txt. Men nu fatter jag, Det är altså vilken fil som helst som tar en extra byte.

Jag har även testat lite och märkt att om man skriver 4 tecken + nyrad blir det 5 byte, alltså rätt. Tar man bort nyradstecknet har vi fortfarande 5 byte.

En rad räknas inte som ett tecken och det skå då inte ta någon plats. Kan juh vara onödig 0.a i slutet lr ngt

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
En rad räknas inte som ett tecken och det skå då inte ta någon plats. Kan juh vara onödig 0.a i slutet lr ngt

Ett nyradstecken borde visst räknas då det också tar plats i minnet och i texten för den delen också. Jag fatter inte riktigt hur du tänker när du säger ett det inte borde ta plats. Det jag beskrev händer bara när det är ett nyradstecken i slutet altså inte mitti eller två i slutet.

Permalänk
Medlem

Vilken editor använder du? Lyckas inte återskapa ditt problem.

vad säger "cat -A <filnamn>" ?