Permalänk
Medlem

Problem med att boota ubuntu

Jag har tänkt att instalera linux/ubuntu på min bärbara och har nu stött på mitt första problem. när jag ska bota så börjar allt bra. jag kommer in på menyn och trycker enter för att den ska bootas. den börjar då instaleras och en massa text rullar upp. men efter ett tag slocknar skärmen och inget händer. någon som har ett förslag på vad det kan vara för fel?

datorn är en http://www.kelkoo.se/b/a/ps_11171499/113501.html

Permalänk
Medlem

Kör du dualboot med något annan operativ?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

har winxp installerat men det tänker jag ta bort sen när jag får igång booten ochjag vet inte vad dualboot är så jag kör nog inte med det.

Permalänk
Medlem

ändra till en annan S-state (ergh,, vad heter det, någon?) för strömsparning, Ubuntu ska ju stödja det bra men ändra till en säkrare och testa. (BIOS)

eller så är XORG skruvad..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ändra till en annan S-state (ergh,, vad heter det, någon?) för strömsparning, Ubuntu ska ju stödja det bra men ändra till en säkrare och testa. (BIOS)

eller så är XORG skruvad..

ändrar man det i bios? i så fall kommer jag inte in där då det är lösenord att komma in(skolans dator). det enda jag kan komma in på är boot meny och det enda jag kan välja där är boot from harddrive eller boot from cd.

Permalänk
Medlem

Om problemet är när du ska starta datorn efter installationen kan du testa att trycka tangentkombinationen CTRL + ALT + F1 någon sekund efter att skärmen slocknat. Om du då blir ombedd att logga in är det X.org som strular.

Permalänk
Medlem

problemet ligger inte där, utan det är när jag ska starta booten av unbutu som det inte funkar

Permalänk

Detta låter som mitt problem med !
Jag har win xp och Ubuntu på samma hårddisk men det fungerar inte att starta Ubuntu. Det blir fel bara alltså Ubuntu startar inte upp. Vad kan detta bero på ?

Permalänk
Medlem

du har inte lyckats lägga till en upplösning som inte stöds av skärmen så att det därför blir svart? Hände när jag skulle installera hos en polare
Annars kan du testa att skriva in användarnamn, ENTER, lösenord, ENTER

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
du har inte lyckats lägga till en upplösning som inte stöds av skärmen så att det därför blir svart? Hände när jag skulle installera hos en polare
Annars kan du testa att skriva in användarnamn, ENTER, lösenord, ENTER

nej då hade ju Nybbens förslag funkat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara att Ubuntu av någon anledning kör ut det på fel grafikport, t.ex. TV-ut eller VGA-utgång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Kan det inte vara att Ubuntu av någon anledning kör ut det på fel grafikport, t.ex. TV-ut eller VGA-utgång?

hur får man reda på det då och hur fixar man det?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också problem med att få igång Ubuntu nu, funkade felfritt tills för två dagar sen, installlerade om och samma sak igen nu.

Efter att ha valt Ubunut i grub hinner jag se ungefär 5 rader med text innan datorn tvärdör. Exakt samma sak om man försöker starta i felsäkert läge. Multiboot med allt på samma hårddisk.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ickx (och andra? Jag är inte säker på att jag förstår era problem :/ ): det beror på ubuntu:s grafiska uppstart - usplash. Jag tycker det borde gå igång efter ett tag även om det blir svart, när GDM går igång... Har du några märkliga parametrar i Grub? T ex vga=###? Ta bort det i så fall, då jag har förstått det som att det kan ställa till problem.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

Första notis: Detta fungerade för en Acer TM8102, men det kan nog funka för andra bärbara också.

Kolla först att det bara är X.org som inte sköter sig. Testa tryck ctrl+alt+F2, om du kommer till en prompt så ska det nog ordna sig.
Logga in.

Nu behöver du ändra i xorg.conf-filen.
skriv

sudo vi /etc/X11/xorg.conf

vi är ett liten texteditor, den kan vara lite knölig att börja med, men det här kanske hjälper...
Gå ner (med piltangenterna) till det ställe där det står:

Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon Mobility X700 (RV410)" (kan stå lite annorlunda..) Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" End Section

Lägg till denna, efter BusID men före End Section:

Option "MonitorLayout" "LVDS,AUTO"

Spara resultatet. Det gör du genom att skriva

:wq

Kolon gör att du hoppar ut i "command"-moden, wq gör att du sparar och avslutar.

Starta om datorn.

Ideérna kommer härifrån:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=46536

Permalänk
Medlem

Eller byt ut vi mot nano, och bespara dig lite problem

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

Det kan vara ACPI som spökar. Testa att installera med ACPI-off, kommer inte ihåg hur växeln ser ut men på www.ubuntuforums.org kan du söka dig till hur man ska göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fixat problemet någorlunda nu, skapade en ny tråd för titeln på den här var missvisande nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilmarinen
Första notis: Detta fungerade för en Acer TM8102, men det kan nog funka för andra bärbara också.

Kolla först att det bara är X.org som inte sköter sig. Testa tryck ctrl+alt+F2, om du kommer till en prompt så ska det nog ordna sig.
Logga in.

Nu behöver du ändra i xorg.conf-filen.
skriv

sudo vi /etc/X11/xorg.conf

vi är ett liten texteditor, den kan vara lite knölig att börja med, men det här kanske hjälper...
Gå ner (med piltangenterna) till det ställe där det står:

Section "Device" Identifier "ATI Technologies, Inc. Radeon Mobility X700 (RV410)" (kan stå lite annorlunda..) Driver "ati" BusID "PCI:1:0:0" End Section

Lägg till denna, efter BusID men före End Section:

Option "MonitorLayout" "LVDS,AUTO"

Spara resultatet. Det gör du genom trycka på ESC och sen skriva

:wq

Kolon gör att du hoppar ut i "command"-moden, wq gör att du sparar och avslutar.

Starta om datorn.

Ideérna kommer härifrån:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=46536

Edit: glömde ESC-knappen när man sparar i vi...