Överklocka dual-core

Permalänk
Melding Plague

Överklocka dual-core

<font style="font-size: 10pt"><b>Överklocka dual-core</b></font> <small class="small">fredag 14 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.legionhardware.com/document.php?id=465" target="_blank">Legion Hardware</a> har skrivit en artikel om dual-core processorer och hur de överklockas. Artikeln skriver om Athlon 64 X2 4400 och Pentium D 820. Intressant är att Pentium D rekommenderas då Athlon 64 X2 fortfarande är ganska dyra.
<br />
<br /><i>At the end of the day both Intel and AMD offer great dual-core processors. Clearly the AMD products are faster but they also carry a seriously high price premium over the Intel dual-core processors. Those seeking ultimate power and are willing to get it at any cost will surely pick up an AMD Athlon64 X2 4400 or 4800 processor. Alternatively if you are restricted to a reasonable budget then I would highly recommend and Intel Pentium D processor, preferably the 820 model.</i>
<br />
<br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.legionhardware.com/document.php?id=465" target="_blank">Legion Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

pentium d måste väl vara riktigt varm? varmare än athlon?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

är 4.2 ghz standard på en inte 820???

låter extremt i mina ögon.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

Ne 2.8GHz http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309926&cks=PRL

Hmm skulle vilja se ett test på dom oklockade oxå.

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Fatta att den inte låg på 4,2 ghz oklockad, mena om 4,2 var normal överklockning.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Blev inte P4 betydligt varmare och drog mer ström än 4400+ ? Skulle vara intressant att veta då det är en annan ekonomisk synvinkel förutom CPU priserna.

Man kan iofs använda datorn för uppvärmning av huset eller lägenheten men det är ingen behaglig värme, så man får vädra ut dator-odören med jämna mellanrum...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Många AMD X2 3800+ kan väl kunna klockas lika högt som 4400+?
Jag tror inte cacheminnet har så stor betydelse för prestandan heller.

Permalänk
Medlem

Jupp, de missade ju tre saker i sitt "test":

1) Athlon X2 3800+ klockar lika bra som 4400+

2) Varför testa Intels billigaste dual-core mot AMDs mellan-modell?

3) El är för de flesta INTE gratis; Intels dual-core processorer drar klart mer el än AMDs och ännu värre blir det när man måste öka spänningen för att överklocka.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett bra test, visar på AMDs fördelar; att den kan ligga på 2,7Ghz och ändå vara lika snabb som Intels klockad till 4,2.

- Skulle vara intressant att veta hur mycket respektive system drar i ström
- Hur snabb skulle AMDn vara med en DFI bräda med bra minnen

Hans slutsats är dock rätt tycker jag, varför ska 4400+ vara så jävla dyr fortfarande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

om den nu är så mycket bättre är det ju helt naturligt att den är dyr..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

en annan makaron i sammanhanget är ju dessutom p4ans hyperthreading, då en pentium d i princip fungerar som fyra cpus...
...om man nu råkar vara intresserad av multitrådprestanda. (vilket man kanske borde vara om man kikar på dualcore.)

dual dualcore-xeons blir åtta logiska cpuer.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
en annan makaron i sammanhanget är ju dessutom p4ans hyperthreading, då en pentium d i princip fungerar som fyra cpus...
...om man nu råkar vara intresserad av multitrådprestanda. (vilket man kanske borde vara om man kikar på dualcore.)

dual dualcore-xeons blir åtta logiska cpuer.

Är inte hyperthreading avstängt på "vanliga" Pentium D modeller? har för mig jag läst att det bara finns på Extreme Edition modellen bara för att den ska ha något extra som dom andra inte har lr nått i den stilen

vore skoj om min 4400+ kom upp i 2700mhz men den står still vid 2400

men dom som skrivit artikeln värkar vara lite intel-fanboys då jag fick intrycket att dom ansåg att testerna då amd cpun vann var felaktiga men jag är rätt trött nu så min engelska är inte den bästa

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Minnesbandbredden måste delas mellan samtliga logiska processorer, vilket leder till att samtliga processorer blir svältfödda på minnesbandbredd.
Nägon som minns prestandan på P4 kombinerad med sdr sdram?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Detta test var jue helt värdelöst.... killen nämner inget om den abnormal strömförbrukning 820 har vi den klockning.. förmodligen slukar den mer än vad halva min lght gör. Sen nämner han inte iheller att moderkort för Intel dual core oftast är lite dyrare, samma gäller effektiva DDR2 minnen..

Permalänk
Medlem

Jag är också förvirrad över testet, är 4.2GHz vad man brukar nå eller är det ovanligt högt?

EDIT: http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumd-820_5.h...
Här står det att det ska vara svårt att nå över 3.3ghz med vanlig luftkylning pga av den enorma värmeutvecklingen vilket leder till throttling. Så om det är svårt vid 3.3, säg 3.5 för marginalens skull, vad är det då inte vid 4ghz? Testet blev om än ännu mer felvinklat.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=75663&hi...
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=70355&hi...
Tråd från xtremesys om hur 820 klockar, knappast några 4.2ghz på luft med lätthet precis, lutar mer åt hållet 3.6ghz, med bra kylning.

2.7 är väl i underkant av vad man brukar nå med en 4400+ i vilket fall. Dessutom hade det ju varit mer intressant att se 3800+, den motsvarar nog mer prestandan av 820an när den är klockad och är mer trolig att göra runt 2.7ghz med.

Summan av det hela?
Dra av 15% prestanda från intelbenchen, dra av någonstans 1-5% för att få resultaten av en 3800+ istället. Nu har du ännu större prestandamarginaler, men mindre prismarginaler.

Är det någon intel fanboy som skrivit testet?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Är inte hyperthreading avstängt på "vanliga" Pentium D modeller? har för mig jag läst att det bara finns på Extreme Edition modellen bara för att den ska ha något extra som dom andra inte har lr nått i den stilen

doh! det har du rätt i.
nåväl, om man ska pentium är det väl lika bra att gå hårt ut från början...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Legit Reviews nådde 3.8ghz med en Mach II GT.
http://www.legitreviews.com/article.php?aid=210&pid=6

Underligt att den andra sidan når 4ghz+ utan att nämna ett ord om kylning. Men dom kanske satt i en vindtunnel och räknar det som vanlig luftkylning.
Saksamma, hade valt en X2 3800+ alla dagar i veckan om jag hade haft lite mer pengar.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Tycker detta test ser mysko ut.

Dels då för att han tycker det ser konstigt ut när amd vinner stort, men inte att intel klockar betydligt högre för honom än någon annan.

"The SiSoft2005 processor performance results do not seem quite right. Clearly they favor the AMD Athlon64 X2 4400+ in a huge way, both the SiSoft2005 CPU and Multimedia results show much stronger performance on AMD’s behalf. The PCmark2005 processor performance is some what more competitive. The Athlon64 X2 4400+ is only slightly faster in the File Encryption test, the margins in the File Compression again strongly favor the AMD processor. "

Vad då favoriserar, de har olika styrkor helt enkelt, vilket han inte verkar förstått.

Speltesterna verkar även de vara lite konstiga, dels för att 820 vinner i Fear, men även i Farcry.

Slutsatsen är väl inget fel på, bara det att om du har en tajt budget för en speldator så ska du ju inte välja en dualcore oavsett tillverkare. (då ska du ta P-M, San Diego/Venice)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Sista sidan, conclusion
"The overclocking results are what I would expect any D 820 or X2 4400+ processor to achieve with a good quality air-cooling or decent water-cooling solution. "

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hur många sitter med ett chipset som passar Pentium D då? Kan väl inte vara sådär jättemånga? Antar att fler har s939 iaf. Så för många borde det bli en betydligt dyrare historia med Pentium D än AMD.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

ehum. ser inte logiken holmberg.

om du har ett 955 el 945? eller om du har ett 925 915?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
ehum. ser inte logiken holmberg.

om du har ett 955 el 945? eller om du har ett 925 915?

Han menar att moderkort till s939 är billigare än till s775. Och att 915/925 inte stödjer Pentium D, vilket gör att om man köpt dator för mindre än 6 månader sen så kan man få en merkostnad på mellan 1000-2000 kronor bara för att man vill byta processor. Samma gäller inte X2, där kan man köra med befintliga chipsets, vilket är en bättre lösning. (Men det beror nog på att amd inte tillverkar egna chipsets i samma utsträckning som intel.)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd

JA det är ett problem med intels jäkla cpuer, det är ett måste att alltid köpa nyy moderkort ... :/

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Han menar att moderkort till s939 är billigare än till s775. Och att 915/925 inte stödjer Pentium D, vilket gör att om man köpt dator för mindre än 6 månader sen så kan man få en merkostnad på mellan 1000-2000 kronor bara för att man vill byta processor. Samma gäller inte X2, där kan man köra med befintliga chipsets, vilket är en bättre lösning. (Men det beror nog på att amd inte tillverkar egna chipsets i samma utsträckning som intel.)

Japp. Har inte kollat, men finns det 955/945 chipset som inte kräver ddr2 och pci-e över huvud taget? Det blir med andra ord inte bara moderkortet man får skaffa sig. Så där har AMD en fördel gentemot "uppgraderaren" som bara behöver köpa procesorn. (om man nu sitter på ett 939-kort)

Däremot den som vill köra Intel hamnar ju i ett bättre läge om ett tag när intel drar igång sin 65nm tillverkning. Sen kommer ju AMD´s nya sockel i den vevan, så det kan bli intressant...

Nu är jag inte insatt i intels chipset så jag skall inte säga för mycket. Mer än att det vore väldigt trevligt med en X2

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Hade han varit Intel Fanboy hade han nog även testat DivX och XviD encoding. Fattar inte hur man kan utesluta det i ett seriöst test. Där måste ju en P4D@4.2Ghz fullkomligt äga?

Kan verkligen en P4D vara stabil vid 4.2Ghz med "decent luftkylning" ???

Väldigt konstigt test som jag nog inte ger mycket för.

Kan dock bli intressant och se vad 65nm chippen kommer att gå för när de kommer.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Hade han varit Intel Fanboy hade han nog även testat DivX och XviD encoding. Fattar inte hur man kan utesluta det i ett seriöst test. Där måste ju en P4D@4.2Ghz fullkomligt äga?

Nja, de förlorar ganska mycket på att inte ha HyperThreading, så skillnaden blir nog inte särskilt stor i praktiken.

Förövrigt anser jag att det är löjligt att säga att man med en P-D 820 kan förvänta sig 4,2GHz med bra luftkylning. Värmen/effektförbrukningen måste ju bli minst sagt extrem vid denna frekvens. 80-100W skillnad mot X2:an är nog inte helt orimligt att anta. De lite dyrare moderkorten och den högre effektförbrukningen kan nog göra att den slutgiltiga skillnaden i pris sjunker med uppåt någon tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Håller med, men du kan inte jämföra Hyperthreading med Dualcore öht.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olur
Håller med, men du kan inte jämföra Hyperthreading med Dualcore öht.

Nej, men det jag menar är att AMD:n vinner mer på att gå till dualcore, eftersom Pentium-D förlorar i HT i och med att de går dualcore. Den procentuella prestandaökningen med AMD-processorn blir med andra ord ganska mycket högre.