Permalänk
Medlem

Suse 10.0 Eval?

Hej

Jag vill gärna byta från Suse Pro 9.3 till Suse 10.0. Jag har gått in på Novells hemsida och ser då att man kan ladda ner "Eval DVD ISO image 32bit". Att det står Eval framför det får mig att fundera på om det kan vara en begränsad - test - version.

Är det så att man måste betala för att få den hela versionen?

Och kan nån förklara vad det är för skillnad mellan Suse 10.0 DL (7.95 gb) och den vanliga DVD:n (3.6 gb).

Permalänk
Medlem

DL som dual layer? kanske har både 32bits o 64 bitars.

Permalänk
Medlem

Re: Suse 10.0 Eval?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Hej

Jag vill gärna byta från Suse Pro 9.3 till Suse 10.0. Jag har gått in på Novells hemsida och ser då att man kan ladda ner "Eval DVD ISO image 32bit". Att det står Eval framför det får mig att fundera på om det kan vara en begränsad - test - version.

Är det så att man måste betala för att få den hela versionen?

Och kan nån förklara vad det är för skillnad mellan Suse 10.0 DL (7.95 gb) och den vanliga DVD:n (3.6 gb).

Ta eval-versionen, den innehåller Java och annan stängd kod och "får" bara användas i typ 60 dagar, men det är ingenting som hindrar dig att använda den längre.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Suse 10.0 Eval?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Ta eval-versionen, den innehåller Java och annan stängd kod och "får" bara användas i typ 60 dagar, men det är ingenting som hindrar dig att använda den längre.

Och varför bjuder dom på detta då? Vad är haken liksom?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Suse 10.0 Eval?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Och varför bjuder dom på detta då? Vad är haken liksom?

Jepp har samma fundering. Och förstår inte riktigt "bara användas i typ 60 dagar, men det är ingenting som hindrar dig att använda den längre.". VAD kan bara användas i 60 dagar och hur kan jag använda den längre om det bara går att användas i 60 dagar?

Permalänk

Re: Re: Re: Suse 10.0 Eval?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Och varför bjuder dom på detta då? Vad är haken liksom?

De skulle nog helst skickat med allt i den öppna versionen. Inklusive Java. Men får troligen inte av licensskäl. Därav detta upplägg.

Permalänk
Medlem

låter konstigt.. java är ju ändå "gratis" men det är nog nått med att det inte är GNUPL bara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
låter konstigt.. java är ju ändå "gratis" men det är nog nått med att det inte är GNUPL bara.

jre e fritt att distrubiera, jdk inte. Men man kan ju ladda ner det själv.

Permalänk
Medlem

De vill bara ha öppenkällkodslicensierad programvara i OpenSUSE Linux. Jag har laddat ner SUSE Linux 10 för att syrran ska köra det på sin burk och första intrycket är att det är välgjort. Än sålänge verkar det betydligt bättre än Kubuntu. YaST 2 är toppen.

Permalänk
Medlem

Det är utvecklingsprojektet som heter openSUSE, distributionen heter SUSE Linux, vare sig det är Eval- eller OSS-variant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nybben
De vill bara ha öppenkällkodslicensierad programvara i OpenSUSE Linux. Jag har laddat ner SUSE Linux 10 för att syrran ska köra det på sin burk och första intrycket är att det är välgjort. Än sålänge verkar det betydligt bättre än Kubuntu. YaST 2 är toppen.

Får man tillgång till officiella mirrors för paket och så, som man kan lägga till i YaST?
Kanske inte finns så mycket paket till det ännu iofs, men ändå intressant att veta.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

På denna länken ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/ fann jag att det även fanns Suse 10.1. Är det den nyaste då, ska man inte ladda ner den istället för 10.0?

Och en sak gällande EVAL distarna. Så det finns ingen "riktig" Suse 10.0 UTAN EVAL som kanske man måste betala för? För EVAL menas ju med att det är prövning i 60 dagar och efter dom dagarna, vad händer då (vad begränsas?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
På denna länken ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/ fann jag att det även fanns Suse 10.1. Är det den nyaste då, ska man inte ladda ner den istället för 10.0?

Och en sak gällande EVAL distarna. Så det finns ingen "riktig" Suse 10.0 UTAN EVAL som kanske man måste betala för? För EVAL menas ju med att det är prövning i 60 dagar och efter dom dagarna, vad händer då (vad begränsas?).

Det finns Suse utan eval. Läs på lite på deras hemsida, där hittar du all information.

Permalänk
Medlem

Undrar om Novell har städat upp en del ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
På denna länken ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/suse/suse/i386/ fann jag att det även fanns Suse 10.1. Är det den nyaste då, ska man inte ladda ner den istället för 10.0?

Och en sak gällande EVAL distarna. Så det finns ingen "riktig" Suse 10.0 UTAN EVAL som kanske man måste betala för? För EVAL menas ju med att det är prövning i 60 dagar och efter dom dagarna, vad händer då (vad begränsas?).

SUSE Linux 10.1 är inte klar än (se http://www.opensuse.org), vill du ha något stabilt är det 10.0 du vill ha.
Vad jag har förstått av Novells hemsida är det ingen tidsbegränsning på SUSE Linux 10.0 EVAL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Det finns Suse utan eval. Läs på lite på deras hemsida, där hittar du all information.

Och hur skaffar man den då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Och hur skaffar man den då?

http://www.opensuse.org/Download

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

SuSE 10 kostar bara runt 500 spänn nu (för att fira sas=) så värt att passa på kanske? klart värt det om paketet är samma som för 9.1 som hade 2 rediga böcker i lite grundläggande hanterin och lite mer utförlig, samt både 32 & 64bits DvD och 5 CD med 32bit. samt källpacketen i en fet grön box.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Detta undrar jag nu: Varför kan man ladda ner Suse 10.0 gratis direkt från nätet. Har Novell så mycket pengar så att dom inte behöver göra inkomster på deras skrivbordsprodukt? Alltså dom - programmerarna, designerna osv - gör ett massa arbete som vi gratis får ladda ner, och det finns ingen begränsning i produkten (fastän märkligt nog så lägger dom till ordet EVAL då så vitt jag vet nu inte har utgångstid).

Ingen hake någonstans heller! Så jag undrar....

Permalänk
Medlem

Betala om du vill ha support.

Permalänk
Medlem

både SuSE och nu Novell är främst inriktade på kontors/företag. tanken är alltså att de tjänar på att ge support och sånt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

novell räknar med att kamma hem kosingen på support av produkten.
det mesta i suse är publicerat under gpl (antar jag), alltså får man inte ta betalt för själva mjukvaran.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
novell räknar med att kamma hem kosingen på support av produkten.
det mesta i suse är publicerat under gpl (antar jag), alltså får man inte ta betalt för själva mjukvaran.

jo egentligen. XandrOS tex finns väll inte gratis? däremot får de inte hindra att nån använder det som de ändrat i delar publicerade under GPL.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
novell räknar med att kamma hem kosingen på support av produkten.
det mesta i suse är publicerat under gpl (antar jag), alltså får man inte ta betalt för själva mjukvaran.

Var i GPL står det?

Citat:

Nova1007
Detta undrar jag nu: Varför kan man ladda ner Suse 10.0 gratis direkt från nätet. Har Novell så mycket pengar så att dom inte behöver göra inkomster på deras skrivbordsprodukt?

Jobbar inte på Novell, men jobbar på ett företag som har ett nära sammarbete med Novell. Och enligt personer jag pratat med (som jobbar på svenska Novell) så är detta helt enkelt ett medvetet val för att sprida SuSE som varumärke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
novell räknar med att kamma hem kosingen på support av produkten.
det mesta i suse är publicerat under gpl (antar jag), alltså får man inte ta betalt för själva mjukvaran.

Rätta mig om jag har fel. Det är väl inte sant att det som skapas under GPL inte får tas betalt. Utan mer en licens som tillåter att alla fritt får modifiera koden och att den koden även måste gå under GPL.

Robban@Lipogram: Låter resonligt.