Permalänk
Medlem

Ubuntu glommer losenord!!!!

Hej!

Har just nu Ubuntu installerat pa huvudburken. Skriver detta via Knoppix Live. Hur som helt, Ubuntu verkar glomma bort inloggnigslosenorden for standardanvandaren vid omstart. Aven for @root@. Och vad ar det for alternativ som man far upp nar man ska stanga av Linux> en ruta man kan klicka i dar det star> spara dessa andringar.... hmmm ska man verkligen behova kryssa i det for att de ska forsta att man vill ha de andringar man gjort sen man loggade in, sparade????
Jag trodde Linux anno 2005 funkade, men tydligen inte. Fragan ar om man ska ga tillbaka till win2000 eller 2003server.

Permalänk
Medlem

Om Ubuntu fyllde i ditt lösenord automatiskt varje gång finns det ju ingen poäng med lösenord överhuvudtaget, eller hur?
Att spara sessionen menas att det sparas vilka program som är öppna, så öppnas de vid nästa inloggning.
Frågan om vilket Windows passar nog bättre i Windows forumet, Linux anno 2005 funkar finnemang om man kan hantera det.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Lunke
Om Ubuntu fyllde i ditt lösenord automatiskt varje gång finns det ju ingen poäng med lösenord överhuvudtaget, eller hur?
[/QUOTE

Na, det ar ju sant. Och det ar ju darfor jag vill ha inloggning. Men att begara att den kommer ihag losenorden tycker jag man kan krava.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oki

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Om Ubuntu fyllde i ditt lösenord automatiskt varje gång finns det ju ingen poäng med lösenord överhuvudtaget, eller hur?

Na, det ar ju sant. Och det ar ju darfor jag vill ha inloggning. Men att begara att den kommer ihag losenorden tycker jag man kan krava.

Det kan den göra. Hur gör du när du ställer in att den skall komma ihåg lösenordet?

[EDIT] Eller menar du att det är Firefox eller något annat program som inte kommer ihåg lösenord?

Permalänk
Medlem

det enda jag märkt av detta är att Thunderbird tappar lösen om det får för svåra problem att nå servern. men det var samma i Windows åas..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Direkt vid forsta uppstarten sa hade den glomt losenordet for den vanliga usern. Sen lyckades jag andra det i grub console rescue menu.
Sen andrade jag losenord inne i kde igen vilket den givetvis glomt.

Och losenordet jag satte for att komma at grub och andra i console mode... tja, det ar som ni redan har forutspatt> andrat! Na, inte Firefox. Losenordet for inloggningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oki
Direkt vid forsta uppstarten sa hade den glomt losenordet for den vanliga usern. Sen lyckades jag andra det i grub console rescue menu.
Hur jag andrade losenord? Bara inne i ett program i sjalva kde eller vad det heter. Na, inte Firefox. Losenordet for inloggningen.

Exakt vad är det du har gjort för att datorn skall komma ihåg lösenordet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Exakt vad är det du har gjort för att datorn skall komma ihåg lösenordet?

Skrivit in det tva ganger*forst en gang, sen bekrafta*, precis som i Windows.

Permalänk

Re: Ubuntu glommer losenord!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oki
Jag trodde Linux anno 2005 funkade, men tydligen inte. Fragan ar om man ska ga tillbaka till win2000 eller 2003server.

Är det här nån form av fjantigt hot eller vad handlar det om? Om det är så du ska ha det så kan du gott köra något NT-derivat istället. Jag kommer inte att gråta några tårar av saknad i alla fall..

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oki
Skrivit in det tva ganger*forst en gang, sen bekrafta*, precis som i Windows.

men var? det finns inget standard "logga in automatisk" i Ubuntu, alltså måste du lagt in nått annat eller ändrat i textfiler. (vilket låter mindre troligt)

SuSE har sånt som standard däremot vet jag.

/edit, var inget. Kubuntu / Ubuntu, potato / tomato..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vad är det du har problem med? Välja A eller B.

A - Du måste skriva in ditt lösenord varje gång du startar Ubuntu

B - Du måste skapa ett nytt lösenord varje gång du startar Ubuntu

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Ok, sitter just nu och skriver detta på Ubuntu. Får se hur länge det håller. Gjorde en nyinstallation.

"men var? det finns inget standard "logga in automatisk" i Ubuntu, alltså måste du lagt in nått annat eller ändrat i textfiler. (vilket låter mindre troligt)

SuSE har sånt som standard däremot vet jag."

Jag loggar inte in automatiskt. Jag hade ändrat lösen inne i Kde.

"Vad är det du har problem med? Välja A eller B.

A - Du måste skriva in ditt lösenord varje gång du startar Ubuntu

B - Du måste skapa ett nytt lösenord varje gång du startar Ubuntu"

A.

Men det går kanske nu. Valde att ta bort "ä" i lösenordet. Kanske det som ställde till det.

Permalänk

Om du vill logga in automatiskt kan du:
Tryck System>Administration>Konfiguration av inloggningsskärm
Skriv in ditt lösenord
Sedan kryssar du i Automatisk inloggning och väljer vilken användare som ska loggas in.