Permalänk
Medlem

blanda raid?

jag tänkte sätta i två sata-diskar för raid i min arbetsburk för att få lite tjong i karamellen.
det finns två portar och m-brädet stödjer raid 0&1, så lång allt väl...

men jag är lite orolig för min hemkatalog, en krash är högst ovälkommen!
alltså skulle det vara fint om man på något sätt kunde köra (tex) en raid0-partition (system och swap etc.) och en raid1partition (eller 'vanlig') med hemkatalog och andra viktiga saker på samma diskar. (?!)

är det överhuvudtaget möjligt? jag tänker förmodligen köra ubuntu eller något linux.
bör jag skingra mitt orosmoln på annat sätt? kanske kan jag ha hemkatalogen på en filserver i garderoben och montera över nätverket..?
eller någonslags backup-lösning på nyss nämd server..? (hur i såfall)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

raid kör du mellan diskar, inte mellan partitioner.
Men har du 4st diskar kan du köra raid01.

Men som du kan köra, antingen kör du allt raid0, så du har båda diskarna för att lagra på. Eller kör du raid1. Då har du en mirror på ena disken.

Permalänk
Medlem

faktum är att Linux 'md' kör raid mellan partitionerna, inte diskarna.

Permalänk
Medlem

För hårdvaru-raid beror det på kontrollern om den klarar av det. I de flesta fall jag sett måste hela disken ingå i en enda array. Med mjukvaru-raid går det blanda hej vilt.

Om du har ständig tillgång till en filserver kan du ju köra hemkatalogen där, via nfs, coda, samba, cifs eller nåt. Annars kan man köra backupper med t.ex. rsync.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

jag behöver inte nödvändigtvis köra med moderkortets raid om det går att ordna på annat sätt. (det är någon billig mjukisraid ändå...)

mada >>> är det att rekommendera då?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Linux mjukvaruraid är utmärkt. Har inte mätt några prestanda (kör bara raid1 för att få redundans och skiter i resten), men google vet säkert. Tror inte det är särskilt stor skillnad mellan mjukvaruraid och billiga kontrollers.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl

mada >>> är det att rekommendera då?

Jag kör linux mjukvaru på ett antal servers... funkar bra.. debian har dessutom ett jättenkelt setup för raid i installationen.

Permalänk
Medlem

fint! då planerar jag vidare...

edit:

btw, vilket filsystem är att rekommendera för raid0?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

ReiserFS brukar jag köra.

Permalänk
Medlem

Har, tyvärr, varit med om att ReiserFS trasat sönder filsystem som varit igång länge så jag kör numera med ext3.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

jo, men alla viktiga grejor lägger jag ju på en annan partition. (eller server)

om man nu ska köra raid0 så känns det fånigt att mesa ur med filsystemet...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag behöver nödvändigtvis inte köra med moderkortets raid om det går att ordna på annat sätt. (det är någon billig mjukisraid ändå...)

mada >>> är det att rekommendera då?

Vad jag har läst så ger mjukvaruraiden i Linux ofta bättre prestanda än sån där semihårdvaruraid som finns på de flesta billigare moderkort och kontrollerkort, men jag har inte gjort några tester själv så jag vet inte säkert.

Permalänk
Medlem

jag hittade dey här:
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-0.4x-HOWTO-8.html (q:12)

lite gammalt kanske, men mjukvaru-raid borde rimligtvis blivit ännu bättre på modern hårdvara jmfr kontroller-raid. (som mestadels verkar vara samma grejer som då)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Jag tror du hellre vill följa den här, lite mer uppdaterad.
http://www.tldp.org/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

Permalänk
Medlem

det slog mig precist att om jag ändå inte ska använda moderkortets raidfunktion på sata-kanalerna behöver jag ju inte använda sata öht, utan istället köra vanlig pata...

bör man isåfall koppla diskarna till olika kanaler med tanke på master/slave och vad-det-nu-kan-vara? (en 133mbs kanal borde väl iaf klara två diskar...?)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Du kan koppla två PATA istället om du vill.

Du gör rätt i att sätta dem på varsin kanal, eftersom vid krash så kan en disk dra hela kanalen med sig också.