Permalänk
Medlem

Vårat *NIX/Ö-OS forum.

Jag brukar hålla mig till detta, nätverk, lagring och modifikationer till viss del. Speciellt sen övriga ämnen togs bort.

Men jag tycker de har hänt något på sistone, har märkt det på många ställen, speciellt här och på nätverk/internet. Arroganta, jobbiga, tjatiga typer som har svårt att stava och envisas me frågor som de redan fått svar på, men mest reflekterar i klagomål och hur besvärligt allt är. Ibland undrar man om de inte är någon tramsar bara.

Jag tänker inte nänma några namn, men ni brukar 'hänga' här vet vad jag menar. Ja menar, var är nivån idag?

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt trist historia. När det finns så många hjäpsamma personer på detta forum, så finns det folk som har mage att missbruka deras välvilja. Skärpning, för helskotta! Vill ni gnälla och envisas med dumma frågor, kan ni väl ta och anställa nån. Det är OK att vara nybörjare och det är OK att ställa dumma frågor. Det kan vara riktigt svårt ibland och vissa av oss (läs: undertecknad) är inte mycket mer skickliga UNIX-hackers än de var när de började, men för allas trevnad, sluta vara så himla arroganta, gnälliga och krävande. Köp en Piggelin och reklamera den för att den är för kall, eller nåt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag upplever samma sak. Fjortisfaktorn har gått i taket, för att tala klarspråk. Det är synd, för jag känner inte till något annat lika aktivt svenskt webbforum om *nix, så man hänger ju ändå kvar.

Å andra sidan hade jag sagt precis samma sak om ni hade frågat mig för 2 år sedan; "Sweclockers håller på att sunka igen helt". Så det kanske bara är ett utslag av "det var bättre förr"-känsla, som inte behöver ha något med verkligheten att göra.

W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Finns många som skulle behöva läsa http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

Problemet är att 'dem' oftast inte kan engelska tyvär, och knappast tålamod till att läsa en mening längre än 6-7 ord.

Permalänk
Medlem

Andra forumdelar här har ju en mer eller mindre utförlig FAQ med svar på många av de vanligaste ("dummaste") frågorna. Det kanske skulle kunna göra nytta även här. Men då behöver man utse nån stackare som upprättar och underhåller FAQ:n.
Förutom såna frågor, så finns det ju folk som undrar om saker som nog berättigare en fråga, men som beter sig som riktiga puckon. Enda sättet att komma tillrätta med sånt är väl att sätta upp tydliga regler och bestraffa dem som bryter mot dem (låsa trådar eller bannlysa folk). Trist, men sant.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Problemet med en FAQ är att den brukar bli en SRA (Seldom Read Answers).

De som inte kan besvära sig med att skriva utan att låta som att "d inte e så lätt att vara fjortis, lr vad tycker du?" kommer inte att besvära sig med att läsa FAQ:en, sorligt men sant.

Jag får nog säga att jag håller med trådskaparen, jag har märkt en markant ökning på antalet "fjortis-trådar" här i *Nix/Ö-OS på senare tid. Visst har det alltid funnits "Vilken distribution?"-trådar här, men nu tycker jag att var och varannan tråd som skapas är en sådan.

PS. Angående smart-questions så finns den översatt till svenska någonstans. Kunde man hitta den så slapp de små liven göra illa sina huvuden när de försöker läsa på utrikiska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
PS. Angående smart-questions så finns den översatt till svenska någonstans. Kunde man hitta den så slapp de små liven göra illa sina huvuden när de försöker läsa på utrikiska.

http://se.linux.org/dokumentation/artiklar/kunskap/smartafrag...

Permalänk
Medlem

Okej säg det, är jag en av dom som beter sig dåligt här säg det bara för jag kan bättra mig. Annars så tycker jag att det har kommit vissa som skapar trådar bara för att retas. Men annars så är det ganska chill här.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag håller med jag också. De två saker jag stör mig mest på:

* Vissas totala ovilja att använda *NIX-användarens bästa vän, Google.
* Folk som får bra lösningar på problem, men inte vill prova dem, eftersom de har fått för sig att de vill göra på ett annat sätt, men inte vet hur de ska göra.

Men bortsett från detta tycker jag ändå att det är ett riktigt trevligt forum, och det dyker upp ett par intressanta trådar varje vecka.

Permalänk
Medlem

Personligen så stör jag mig mest på de som skriver som om de fick betala för varje bokstav och betala dubbelt för varje rättstavat ord.

Alltid när det blir diskussioner om rättstavning, grammatik och litterära genvägar så kommer samma saker upp varje gång - jag orkar inte skriva ordentligt; man får ändå inget betyg på foruminlägg så varför bry sig?, och slutligen min favorit men ni förstod ju vad jag menade, eller hur?

Om det är ett interaktivt medium (IRC, IM) så köper jag att man skriver slarvigare för att man vill hinna med i diskussionen så att säga, men när det handlar om foruminlägg så finns det inget som säger att man måste skynda sig att skriva det.

Jag brukar ofta skriva, kolla igenom om jag har sagt någonting tokigt (så gott som varje gång), rätta eventuella stavfel (de jag hittar iaf) och sedan trycka på "Skicka svar"-knappen.

Så, när man läser inlägg där de och det ersätts av "d", eller ersätts av "lr", är ersätts av "e" och orden i allmänhet ser ut som om de hade fått bokstäverna placerade av en spastisk dyslektiker som bara grävde med handen i bokstavslådan så blir man något trött och irriterad.

Om vi andra tar oss den (mikroskopiskt lilla) extra tiden för att skriva ordentligt så tycker jag att man kan förvänta sig att alla andra gör det också.

OBS: Jag är medveten om att vissa människor lider av dyslexi och därmed har svårt för att skriva, men man kan anstränga sig lite ändå.

Permalänk
Medlem

Ofta tycker jag man ser om personen som skriver har dyslexi eller helt enkelt bara låter bli att tänka när han/hon skriver.
De som har dyslexi brukar oftast (enligt min uppfattning) anstränga sig för att man ska förstå vad det handlar om, och då spelar ett par stavfel mindre roll. Sen har vi dem som inte verkar bry sig alls, typ "e linux bra lr", dessa har jag inte mycket till övers för...

Permalänk

Håller med till fullo. Seriösa diskussionerna går snart bara hitta i resp. operativssystems mailing-listor.

Ang. stavning, man skriver för att folk ska läsa det man skriver och inte för ens egen skull. Därmed bör man anstränga sig lite mer med vad man skriver för att få folk att lägga ned lite tid på att svara. Skriver man slarvigt uppfattas det som att man inte tycker det man har skrivit är viktigt eller värt att lägga ned tid på, därmed blir svaren därefter också.

Permalänk
Medlem

Det där "e linux bra lr??!!" är något jag kallar för Counter-Strike kulturen. Men man kan kalla det vad man vill.
Men vissa har aldrig lärt sig skriva ordentligt, och har bråttom som fan, så blir det så tror jag.

Ännu härligare är det när problemet inte beskrivs, eller vad det handlar om äns. Ungefär "hjälp, mitt nätvärk funkar ente, va kan d va??!!?!?!"

Sen som någon sa, vissa trådar känns bara retsamma nästan.

Permalänk

Ämnet har ju kommit upp tidigare, vill minnas att det var någon tråd där någon föreslog att man skulle dela upp forumet i två delar, för nybörjare respektive mer avancerade användare. Jag tror inte att det är en särskilt konstruktiv eller bra lösning - kretinerna kommer översvämma båda dessa delar och fortfarande inte orka läsa innantill.

Man kanske borde dra igång en IRC-kanal eller något åt det hållet? Å andra sidan finns det redan tusentals sådana som borde räcka till, och de är ju primärt för en annan typ av kommunikation. Jag gillar forum-grejjen på ett annat sätt.

Vi borde försöka komma tillrätta med problematiken på något sätt. Jag kan dock inte bidra med något mer detaljerat förslag på hur..

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Ämnet har ju kommit upp tidigare, vill minnas att det var någon tråd där någon föreslog att man skulle dela upp forumet i två delar, för nybörjare respektive mer avancerade användare. Jag tror inte att det är en särskilt konstruktiv eller bra lösning - kretinerna kommer översvämma båda dessa delar och fortfarande inte orka läsa innantill.

Man kanske borde dra igång en IRC-kanal eller något åt det hållet? Å andra sidan finns det redan tusentals sådana som borde räcka till, och de är ju primärt för en annan typ av kommunikation. Jag gillar forum-grejjen på ett annat sätt.

Vi borde försöka komma tillrätta med problematiken på något sätt. Jag kan dock inte bidra med något mer detaljerat förslag på hur..

W

Man kanske måste typ göra ett test innan man blir medlem typ almänt om datorer och mjukvara. Där man får svara på frågor som vad är gnu/linux och vad är ett mordekort och vart sitter det. Något i den stilen så sliper vi cs fjortisar och lunarstorm fjortisar.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man ska behöva ha några förkunskaper för att få skriva i forumet, det handlar bara om att applicera vanligt hyffs och lite sunt förnuft på det man skriver, vilket många tyvärr verkar ha problem med...

En IRC-kanal tror jag kunde vara trevlig, men inte för detta syfte, eftersom IRC inte är sökbart på samma sätt som ett forum. Visst kan man spara loggar, men det är ju inte samma sak ändå.
Å andra sidan skulle många trådar undvikas om man faktiskt använde sökfunktionen här...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Man kanske måste typ göra ett test innan man blir medlem typ almänt om datorer och mjukvara. Där man får svara på frågor som vad är gnu/linux och vad är ett mordekort och vart sitter det. Något i den stilen så sliper vi cs fjortisar och lunarstorm fjortisar.

Tycker inte att det är någon bra idé. Det är bra med mångfald bland användarna. För min del är det helt OK med CS- och Lunar-fjortisar på forumet, men man skulle ju kunna önska att vissa hade en lite mer ödmjuk attityd mot dem som de ber om hjälp av. Visst är det tråkigt med fåntomtar på forumet, men vi kanske inte ska göra alltför stor sak av det. Restriktioner av det slaget som du föreslår tror jag är ett botemedel värre än sjukdomen.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Det bästa man kan göra i nuvarande stund är att använda blockadlistan. Som en del andra säger här så har jag inget emot om man spelar CS eller använder Lunarstorm så länge man bara tänker igenom sina inlägg och kontrollerar sin stavning någorlunda. Och som också tidigare sagts så skadar det inte att använda google innan man skapar en ny tråd.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Tja vad kan man säga. Jag håller med i det stora hela. Men hur ska vi göra det bättre?
Hårdare moderation? Känns lite diskriminerande. Men enkla knäppar på näsan till fruktansvärt dåliga inlägg vore på sin plats.
Att dela upp forumet i två delar, en för nybörjare och en för erfarna användare känns aningen elitiskt.
Skulle kanske behöva några halvmoderatorer i dom olika forumdelarna som hjälper till att hålla rent?

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste vore väl om vi forumanvändare enades om en policy att inte besvara inlägg som skrivs på "CS-manér", annat än att förklara att om de vill ha hjälp så får de anstränga sig litet mer vid inläggsskrivning.

De som inte kan ändra sig får ingen hjälp, och de som ändrar sig får hjälp. Ingen blir bannad, inga regler införs, ingen elitism med olika forumavdelningar eller inträdesprov.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Det känns som om ytterst få använder sökfunktionen/google eller läser Läs mig tråden innan de skickar up en tråd som handlar om vilken distubtion de ska välja

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Ämnet har ju kommit upp tidigare, vill minnas att det var någon tråd där någon föreslog att man skulle dela upp forumet i två delar, för nybörjare respektive mer avancerade användare. Jag tror inte att det är en särskilt konstruktiv eller bra lösning - kretinerna kommer översvämma båda dessa delar och fortfarande inte orka läsa innantill.

Tråd
Bl.a. jag har nämnt det förr, och säkert flera med mig.
Och håller fortfarand med, både mig själv, och de flesta i denna tråden.
Tycker det är riktigt tråkigt att nivån sjunker, och framförallt att det är väldigt sällan man ser
seriösa diskussioner om något intressant. Har nästan enbart blivit ett supportforum.
Som någon sa tidigare är man tvingad att vända sig till tex LKML för att läsa lite intressanta diskussioner, även om de tyvärr oftast är på lite väl hög nivå... (Ska dock nämnas att även där finns ganska många inlägg av tveksam karaktär...)
Ett tips, vilket säkert ni som är intresserade redan vet om är http://kerneltrap.org
Många intressanta artiklar, med kommentarer.
Även gentoos forum kan vara givande.

Och tanken med en faq tror jag är vettig... Kanske i form av en wiki? så slipper en person sköta den.
Eller helt enkelt en tråd där folk skriver in frågor och svar, och som någon vänlig moderator rensar med jämna mellanrum.

Risken är ju att tolkas som ogin, och ohjälpsam, men man tröttnar på frågan "Var laddar man ner linux"

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Det absolut enklaste vore väl om vi forumanvändare enades om en policy att inte besvara inlägg som skrivs på "CS-manér", annat än att förklara att om de vill ha hjälp så får de anstränga sig litet mer vid inläggsskrivning.

De som inte kan ändra sig får ingen hjälp, och de som ändrar sig får hjälp. Ingen blir bannad, inga regler införs, ingen elitism med olika forumavdelningar eller inträdesprov.

Bra idé, om alla håller sig till den Helt klart värt ett försök

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
Det absolut enklaste vore väl om vi forumanvändare enades om en policy att inte besvara inlägg som skrivs på "CS-manér", annat än att förklara att om de vill ha hjälp så får de anstränga sig litet mer vid inläggsskrivning.

De som inte kan ändra sig får ingen hjälp, och de som ändrar sig får hjälp. Ingen blir bannad, inga regler införs, ingen elitism med olika forumavdelningar eller inträdesprov.

Låter som en bra idé. Det är i vart fall värt att testas.

Permalänk
Inaktiv

Eller så kanske man kunde efter att tryckt på länken forum, visa en sida med "läs detta innan du gör ett inlägg" fast med lite större teckenstorlek.

Permalänk

Jag har inget emot att detta blir ett supportforum OM det gäller frågor som är väsentliga och inte är besvarade på ett annat uppenbart forum, t.ex. Ubuntu har ju ett fenomenalt www.ubuntuforums.org

Men dessa ständiga "Linux-startar-inte-datorn-piper-det-flimrar-vad-är-detta"-frågor undanbedes.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Under mina snart 3 år här på swec så har jag lärt mig oerhört mycket om linux, det mesta genom att söka och det är det som jag gillar mest, leta reda på lösningar själv.
Och här får ni lite synpunkter från en som inte skriver så mycket men som läser dom flesta trådarna som skapas.
När man frågar på IRC så har folk aldrig tid och det mesta besvaras med "sök på google". Folk antar alltså redan att man är en "CS-kiddie". Visst kan man hitta mycket på google, men om det är ett svårt problem som man aldrig har stött på innan kan det vara bra att få lite vägledning. Därför tror jag att en IRC-kanal inte är något bra alternativ.
Däremot händer det inte speciellt mycket i forumet utan det är bara dessa "ubuntu-trådar" och vilken dist ska jag ha. Blir lite tråkigt i längden. Dessa trådar ligger dock kvar eftersom att aktivitetet i just den här forumsdelen inte är så värst stor och då får man svara på dom jobbiga trådarna.

Jag gillar KTottEs förslag om att strunta i att svara i sådana trådar men också att vi tillsammans hjälps åt och skapar inressanta trådar, där blir det dock lite problem, vad är intressant för mig och vad är för dig? Om vi alla håller humöret uppe och hjälper dom som har lagt tid på sitt problem så tror jag att "CS-trådarna" kommer att minska, den här delen av forumet trevligare, fred på jorden and so on.

//dean

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Tycker det är precis som vanligt. Det har alltid funnits folk som är för lata för att googla och folk som öppnar truten trots att de inte har något vettigt att säga. Gillar man inte tråden är det väl bara att låta bli att svara. Och om man väljer att svara med något uppfostrande som "använd sökfunktionen" eller "Google är din vän" så har man ju själv valt att ta på sig rollen som morsa och då är väl det något som man trivs med och allt är frid och fröjd.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem

Nivån på frågorna har jag inga problem med att tåla, även om det är lite jobbigt att läsa samma fråga om och om igen. Det jag stör mig på är däremot alla dessa personer som inte kan uttrycka sig och stava acceptabelt när de skriver.
Liksom ett flertal andra som har skrivit tror inte heller jag på att stänga ute dem från forumet, utan istället på att ignorera det dem skriver, alternativt försöka hjälpa till utan att racka ner på allt. Skaffa fler admins och låt dem sköta tillsägelserna istället.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Dumma frågor tycker jag inte är något problem. Visst kan det i många fall tyckas att svaret borde stått överst i en simpel sökning på google, men det är å andra sidan mycket lättare att veta vad man ska söka efter när man redan känner till svaret. Då tycker jag det är värre att på en sådan fråga klämma till med ett förmätet "Hört talas om google?" istället för att, när man nu uppenbarligen ändå tog sin tid och energi i anspråk att skriva ett inlägg, faktiskt svara på frågan. Sedan kan man förstås vänligt påpeka att frågan ofta ställs och att svaret förmodligen kunde hittats genom en sökning.

Just "vänligt" är lite av nyckelordet i sammanhanget då jag tycker taskig attityd och arrogans är det egentliga problemet. Det är nog heller inte inbillning att "fjortisfaktirn", som någon ovan kallar det, ökat med tiden; det är ett etablerat faktum att arrogans och anonymitet är direkt proportionella i onlinesammanhang.

Finns väl egentligen ingen annan lösning än att föregå med gott exempel (När jag själv är osäker brukar jag fundera över huruvida jag skulle uttrycka mig likadant ansikte mot ansikte med personen) och kanske också tydligt påpeka för vederbörande när de beter sig illa.

edit:
Här i NIX-forumet tycker jag iofs nivån är jämförelsevis o-låg...

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist