Permalänk

*nix på Mac?

Det här kommer jag säkert få faan för av Mac-vännerna, och det förmodligen med viss rätt, men ändå: jag vill köra *nix (Linux eller BSD) på en Mac. Närmare bestämt en rev a iMac G5 20". Av ingen annan anledning än att jag gillar att geeka loss och leka med olika system. Finns det något särskilt man bör tänka på med den hårdvarukonfigurationen? Några länkar till bra sidor som kan rekommenderas av de som försökt?

Cheers,

W

Permalänk
Medlem

Installera MacOS X så får du en BSD liknande burk.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu brevid OSX på min iBook!

Permalänk
Medlem

* OS X är *nix
* Finns både OpenBSD och NetBSD. Vet dock inte hur G5 stödet ligger till på dessa.
* Finns en massa olika linuxvarianter för PPC. Linus Torlvalds sitter väll med Suse på sin G5a?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
* OS X är *nix

För g-ds skull, jag vet det. Trodde att jag skrivit här länge nog för att åtminstone det skulle vara klargjort Är alltså mest ute efter länkar och tips, och annat slikt som google inte alltid kan tillhandahålla..

W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
För g-ds skull, jag vet det. Trodde att jag skrivit här länge nog för att åtminstone det skulle vara klargjort Är alltså mest ute efter länkar och tips, och annat slikt som google inte alltid kan tillhandahålla..

W

Hahahaha, kan fan inte låta bli, men det där var den skönaste "censureringen" jag sett på år och dar. Sry för OT.

Permalänk
Medlem

Men allvarligt, vad är det man inte kan göra under OS X som man kan göra under BSD?
Overhead pga. aqua m.m.? tror inte det för det är mycket som hämtas hem till processorn om man kör ett vanligt BSD...
Leka loss går väl lika bra under OS X, men openDarwin borde väl vara en breeze att få in...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

"För att det går" brukar ofta vara en bra anledning.

Permalänk
Medlem

Ubuntu funkar väldigt bra på min ibook det ända som är dåligt är att mitt trådlösa nätverks kort funkar inte och att batteri tiden blir mycket sämre med ubuntu. Annars så funkar det mycket bar och jag tycker att du bör testa antingen fredora yellowdog eller ubuntu på din imac.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ubuntu har jag också testat på min iBook, det gick väldigt smidigt att få igång, men tyvärr är det som crash_M säger, batteritiden blir mycket sämre. Men det spelar ju ingen roll på en iMac.

Permalänk
Medlem

Hmm kan man inte fixa batteri tiden på något sätt. Skulle vara bra att köra ubuntu med openoffice i skolan när jag inte behöver nätverk utan bra ett bra office program. Openoffice på mac ser hemst ut och funkar inte bra än så länge.

Men du stora W kan inte du testa att köra fedora på imacen vill veta hur det funkar. På tal om det så går fläkten igång mycket mer på en mac med linux än en med os x jag lyckades lösa det på min ibook men minns inte hur men kolla igenom http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=95.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

testa openoffice genom fink. x11-versionen ska vara bättre vad jag hört.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
testa openoffice genom fink. x11-versionen ska vara bättre vad jag hört.

Det är just den jag inte gillar. Plus jag vet inte hur man installerar svensk rättstavningn som är livs viktigt för mig som ni kanske ser.

EDIT: W hur går det har du fått igång något än? vill så gärna se linux på en imac G5. Det är som typ att se en nörd med en snygg sexigt kvinna :D.

Visa signatur

8D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
* OS X är *nix
* Finns både OpenBSD och NetBSD. Vet dock inte hur G5 stödet ligger till på dessa.
* Finns en massa olika linuxvarianter för PPC. Linus Torlvalds sitter väll med Suse på sin G5a?

NetBSD har inte support för G5 än.

Permalänk
Medlem

Ppc64 verkar ha dåligt stöd i så mycket annat än just Linux. Ja, förutom OS X då.
Försökte hitta nått om FreeBSD och ppc64 men hittade inget. Kanske nått för Kent-Mustafa att porta om han får tråkigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Ppc64 verkar ha dåligt stöd i så mycket annat än just Linux. Ja, förutom OS X då.
Försökte hitta nått om FreeBSD och ppc64 men hittade inget. Kanske nått för Kent-Mustafa att porta om han får tråkigt?

FreeBSD har aldrig haft fungerande PPC stöd ens... Så det kan du skippa. NetBSD och OpenBSD är de som fungerar på G3/G4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
FreeBSD har aldrig haft fungerande PPC stöd ens... Så det kan du skippa. NetBSD och OpenBSD är de som fungerar på G3/G4.

Appropå OpenBSD: http://kerneltrap.org/node/5746
Skulle nog köra Linux, då stödet för G5:an verkar vara bäst där, samt att det iaf lär bli lite mer olikt OSX, då detta använder ett BSD-userland. Måa så kanske skillnaden i userland är minimal...
Några distar som har stöd för PPC är Ubuntu (och Debian), Gentoo, SuSe och Fedora. Vet dock inte vilken som är "bäst" av dessa.
Angående hårdvaran så kan du nog glömma 3D-accelererade drivrutiner för grafikkortet (det finns en OpenSource:ad-drivrutin för ATi's R300 (dvs 9550 och uppåt) men det är knöligt att installera den. Airport Extreme lär inte heller funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Ppc64 verkar ha dåligt stöd i så mycket annat än just Linux. Ja, förutom OS X då.
Försökte hitta nått om FreeBSD och ppc64 men hittade inget. Kanske nått för Kent-Mustafa att porta om han får tråkigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
FreeBSD har aldrig haft fungerande PPC stöd ens... Så det kan du skippa. NetBSD och OpenBSD är de som fungerar på G3/G4.

Fel, fel och återigen fel.

FreeBSD har haft stöd för ppc sedan flera år tillbaka (om än inte fullt ut). FreeBSD/ppc är dock en Tier-2 plattform än, och jag är inte säker på att G5'orna stödjs (lita inte på tabellen på hemsidan jag länkar till nedan). Det byggs t.ex. officiella ISO's för FreeBSD/ppc under releaseperioden för 6.0.

För mer information:
http://www.freebsd.org/platforms/ppc

6.0-RC1 ISO finns här:
http://people.freebsd.org/~grehan/ppc_iso/6.0-RC1-powerpc-dis...

edit.
Nu börjar tröttna på att folk inte kollar upp fakta innan de skriver nått. Det är inte speciellt svårt, jag lovar. Bidra inte till folks okunskap.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Ppc har Fbsd haft stöd för ett tag men ppc64 som trådskaparen antagligen vill ha verkar det dåligt om. Googlade på "freebsd ppc64" och får flera träffar om gentoo innan freebsd ens nämns. *hint* *hint* (internt skämt)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Ppc har Fbsd haft stöd för ett tag men ppc64 som trådskaparen antagligen vill ha verkar det dåligt om. Googlade på "freebsd ppc64" och får flera träffar om gentoo innan freebsd ens nämns. *hint* *hint* (internt skämt)

Hah! Du vet vad jag tycker...

Dessutom, det var inte riktigt meningen att ta citera dig i svaret, utan det förtjänade ett annat svar för sig självt, men ja, du vet hur det är, skit bakom tangentbordet...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Fel, fel och återigen fel.

FreeBSD har haft stöd för ppc sedan flera år tillbaka (om än inte fullt ut). FreeBSD/ppc är dock en Tier-2 plattform än, och jag är inte säker på att G5'orna stödjs (lita inte på tabellen på hemsidan jag länkar till nedan). Det byggs t.ex. officiella ISO's för FreeBSD/ppc under releaseperioden för 6.0.

För mer information:
http://www.freebsd.org/platforms/ppc

6.0-RC1 ISO finns här:
http://people.freebsd.org/~grehan/ppc_iso/6.0-RC1-powerpc-dis...

edit.
Nu börjar tröttna på att folk inte kollar upp fakta innan de skriver nått. Det är inte speciellt svårt, jag lovar. Bidra inte till folks okunskap.

Senast jag testade, vid 5.0 tiden så kunde de inte ens boota single-user. Och vad jag kan förstå är det inte mycket som fungerar idag heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Senast jag testade, vid 5.0 tiden så kunde de inte ens boota single-user. Och vad jag kan förstå är det inte mycket som fungerar idag heller.

5.0 var några år sedan, och nu fungerar FreeBSD/ppc bra. Hur vore det om du försökte kolla upp färska fakta?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
5.0 var några år sedan, och nu fungerar FreeBSD/ppc bra. Hur vore det om du försökte kolla upp färska fakta?

Kent-Mustafa du som kan sånt här. Hur bra tror du att FreeBSD flyter på en ibook 1,2Ghz Skulle vilja testa det.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Kent-Mustafa du som kan sånt här. Hur bra tror du att FreeBSD flyter på en ibook 1,2Ghz Skulle vilja testa det.

Testa på du, men jag skulle nog avråda dig från att använda den i produktionssyften, för även om FreeBSD/ppc fungerar betydligt bättre nu än vad det gjorde för ett par år sedan, så finns det antagligen en del "rough edges" kvar.

Ett råd är att läsa på mailinglistan för FreeBSD/ppc, och prata med de som har ansvaret.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Ska du testa *nix till en Mac kan du börja med Darwin. Jag vet inte hur det fungerar med de vanliga GNU-programmen men det fungerar garanterat på hårdvaran.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Kent-Mustafa du som kan sånt här. Hur bra tror du att FreeBSD flyter på en ibook 1,2Ghz Skulle vilja testa det.

Flyter nog inte alls bra. Kolla på sidan som Kent-Mustafa länkade till.
Ingen Altivec etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Testa på du, men jag skulle nog avråda dig från att använda den i produktionssyften, för även om FreeBSD/ppc fungerar betydligt bättre nu än vad det gjorde för ett par år sedan, så finns det antagligen en del "rough edges" kvar.

Ett råd är att läsa på mailinglistan för FreeBSD/ppc, och prata med de som har ansvaret.

Hur kan du skriva att Sidde har fel när du själv avråder från att använda den i produktionssyfte? Tycker att du säger emot dig själv ett flertal gånger.
"Fungerande PPC-stöd" som Sidde skrev skulle jag vilja säga är när plattformen supportas och anses användbar i produktionssyfte.

/Nicklas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Hur kan du skriva att Sidde har fel när du själv avråder från att använda den i produktionssyfte? Tycker att du säger emot dig själv ett flertal gånger.

För att det han skrev inte stämde? Jag citerar:

Citat:

FreeBSD har aldrig haft fungerande PPC stöd ens...

Vilket dom bevisligen har. Systemet bootar och fungerar, men därmed inte sagt att det är användbart i produktion. Två skilda saker, speciellt ur utvecklingssynpunkt. Jag svarade på frågan (Siddes påstående) kring huruvida det fungerade eller ej, inte om det var lämpat i produktion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
"Fungerande PPC-stöd" som Sidde skrev skulle jag vilja säga är när plattformen supportas och anses användbar i produktionssyfte.

Då är inte din definition detsamma som min.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa

Då är inte din definiton detsamma som min.

Nej, tydligen inte...

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
För att det han skrev inte stämde? Jag citerar:

Alltså egentligen har vi båda rätt. Du menar att det fungerar att boota kärnan. Jag menar att det inte fungerar som en slutprodukt. Nätverkskorten fungerar icke, inge altivec. Problem med att få systemet att boota alls osv.

Vi har olika definitioner vad som fungerar. Jag säger fortfarande att FreeBSD inte fungerar till PPC. Om sedan kärnan bootar men userspace är oanvändbart skiter jag i.