Nvidias priser konstanta till jul

Permalänk

håller med dig, men tror ej det fungerar så enkelt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så sker de stora prisrasen i augusti och februari, ingen som har förväntat sig en verklig sänkning innan jul.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Får väl se om de håller det påståendet, jag tvivlar starkt på det.

Permalänk
Medlem

Instämmer Unit... ifall Nvidia märker att väldigt många köper ATi så lär dom sänka priserna rätt snabbt

Permalänk

väldigt många kmr inte köpa ati. säger sig själv.. precis så som ni tycker, tycker hela resten av världen också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Sen sälja de inget till mig,alla Fall.Jag titta också lite mera på Cross-Fire,och en so länge har jag en bra AGP-Kort Power Color XT850XT-PE,som go alles blendend,till alla Spel.....Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Det hela handlar om pengar och inte om nöjda kunder.
Nvidia har aktieägare med pengabegär att mätta. Sen att man får nöjda kunder utöver pengarna är ett +, inget annat.

Så länge N har kort på marknaden till salu och ATI inte har det, varför droppa priser?
Naturligtvis inte, att säga att man tycker att ATI-korten presterar dåligt är bara PR-snack.
Alla vet väl att både N och ATI försöker smutskasta varandra så mycket som möjligt.

Har tittat runt lite och det lär inte finnas några ATI-kort för leverans någonstans i Sverige förrens i slutet av december, tills dess är N kung på banan och kan därför sälja sina kort till "rätt" pris + ta de kunder som har väntat på ATI men nu ger upp och tar ett N-kort för att de inte orkar vänta längre.

Dustin skall få in 10st Gecube X1800XT 512mb 8:e november, jag bokade kort nr 4 idag, så där finns ytterligare 6 kort för bokning.

Sen, den där ekvationen med att sälja 10x10 eller 5x20, det är bara löjligt, har ni läst ekonomi så förstår ni att detta är ett argument som inte håller, för det första så är elektronikbranschen hårt pressad idag, skulle man då kapa priserna på en produkt som näst intill säljer sig självt bara för att kunna sälja mer? Kortet idag är hett eftertraktat och det finns knappt nog att förse marknaden idag.
Se bara hur "lätt" det är att få tag på ett 7800GTX-kort.
Om man nu har ett påslag på cirka 5% på produkten, då skulle t.ex. komplett sänka sitt påslag till cirka, säga 3,5% och samtidigt behöva ta in mer kort (som man antagligen måste förskottsbetala) dra på sig mer administration i form av order och lagerhantering...jag kan hålla på i evighet, nyckeln med alla affärer är, köp billigt och sälj så dyrt du kan.

Permalänk
Citat:

brutefish

precis

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
jag har dragit... brukade vara huge nvidia-fan förut, nu skulle jag aldrig köpa ett nvidiakort igen, inte ens om jag fick ett gtx gratis skulle jag ta det. Eller joo, jag skulle ta det o sälja det, för själv vill jag inte ha det. Numera är jag anti det mesta då jag hellre är pessimistisk och blir positivt överraskad än hoppar på hypar och blir besviken...

Fast även om de inte förlorar kunder på att ha kvar priserna så skulle de högst sannorligt få en massa nya kunder om de sänkte. Dessutom skulle de visa på att de faktiskt sätter lite värde på att de kunder de redan har. Det är ju trots allt den nuvarande kundbasen som fått nvidia dit de är nu. Jag kom ihåg hur nvidia vart utdömda i början då folk trodde 3dfx skulle bli ledande, så att visa sina kunder lite uppskattning skulle ju faktiskt ge någonting (enligt mig) mer värdefullt än några procent mer vinst i slutet, nämligen respekt och uppskattning hos kunderna, och det är inget som är lätt att få tag i.

nVidia vann över 3dfx pga av teknisk överlägsenhet och inte för att de var mycket bättre på att slicka kunderna på 'rätt ställe'. Fanboys utgör en väldigt liten del av en kundkrets, de 'vettiga' människorna köper det de får mest pengar av, och naturligtvis det som går att få tag på.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brutefish
Det hela handlar om pengar och inte om nöjda kunder.
Nvidia har aktieägare med pengabegär att mätta. Sen att man får nöjda kunder utöver pengarna är ett +, inget annat.

Så länge N har kort på marknaden till salu och ATI inte har det, varför droppa priser?
Naturligtvis inte, att säga att man tycker att ATI-korten presterar dåligt är bara PR-snack.
Alla vet väl att både N och ATI försöker smutskasta varandra så mycket som möjligt.

Har tittat runt lite och det lär inte finnas några ATI-kort för leverans någonstans i Sverige förrens i slutet av december, tills dess är N kung på banan och kan därför sälja sina kort till "rätt" pris + ta de kunder som har väntat på ATI men nu ger upp och tar ett N-kort för att de inte orkar vänta längre.

Dustin skall få in 10st Gecube X1800XT 512mb 8:e november, jag bokade kort nr 4 idag, så där finns ytterligare 6 kort för bokning.

Sen, den där ekvationen med att sälja 10x10 eller 5x20, det är bara löjligt, har ni läst ekonomi så förstår ni att detta är ett argument som inte håller, för det första så är elektronikbranschen hårt pressad idag, skulle man då kapa priserna på en produkt som näst intill säljer sig självt bara för att kunna sälja mer? Kortet idag är hett eftertraktat och det finns knappt nog att förse marknaden idag.
Se bara hur "lätt" det är att få tag på ett 7800GTX-kort.
Om man nu har ett påslag på cirka 5% på produkten, då skulle t.ex. komplett sänka sitt påslag till cirka, säga 3,5% och samtidigt behöva ta in mer kort (som man antagligen måste förskottsbetala) dra på sig mer administration i form av order och lagerhantering...jag kan hålla på i evighet, nyckeln med alla affärer är, köp billigt och sälj så dyrt du kan.

Jag håller med dig, ur ett rent vinst-perspektiv är det rätt sak att göra att inte sänka, men jag är också så otroligt trött på bristen av respekt och välvilja i företagsvärlden idag. Och ja, jag har läst ekonomi, och visst innebär billigare men fler sålda kort en viss minskning av vinsten, men det man vinner på det är ju någonting som iallafall jag tycker borde värderas lite högre, nämligen ett riktigt sving i PR till kunderna. Att som kund se ett företag sänka sina priser inte för att de måste, utan för att de kan, skulle betyda mycket mer för mig som kund i mitt val av kort än att någon nisse på en testsite tycker att kort X faktiskt är värt si eller så mycket... men det kanske bara är jag.
Jag kommer ihåg när jag ringde en av 3dfx support-tekniker med drivis-trubbel. Fick fin hjälp, trevligt bemötande, klara besked och det slutade med att vi satt och snackade skit i 5 minuter efter att vi löst problemen, fick dessutom en ny drivis-skiva med de senaste drivrutinerna utskickad med posten "för att den kan vara bra att ha". Så givetvis nästa gång jag skulle köpa kort tänkte jag på detta och valde ett just då smått underlägset 3dfx-kort än ett nvidia, inte för att jag sett deras logga överallt eller för att de fått bra kritik eller nått annat, utan för att jag kom ihåg hut trevligt och positivt jag vart behandlad som konsument. Och det är inget som reklamkanpanjer, jippon och loggor överallt kan fixa, den sortens respekt från mig som kund måste förtjänas genom att göra sådant de inte måste, utan gör för att de kan. Dagens modell av PR är ju att trycka ner sin logga så långt ner i halsen på kunden det går... Sen att 3dfx gick under av nvidias överlägsna teknik och prestanda är ju bara att beklaga, men inget man kan gör anått åt. Och jag tror inte jag är ensam när jag säger att jag tycker nvidia behandlade sin kunder förbaskat mycket bättre i början än vad de gör nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
nVidia vann över 3dfx pga av teknisk överlägsenhet och inte för att de var mycket bättre på att slicka kunderna på 'rätt ställe'. Fanboys utgör en väldigt liten del av en kundkrets, de 'vettiga' människorna köper det de får mest pengar av, och naturligtvis det som går att få tag på.

jag sa aldrig varför nvidia smiskade 3dfx... bara att de inte kunde gjort det utan sina kunder och att alla (jag menar precis alla) företag borde inse precis hur viktiga relationerna med slutkund är, för utan dem så är ett företag inte värt ett jota. Sen att fanboys utgör en otroligt liten del är sant, man jag menar heller inte fanboys, utan den generella kundkretsen. Att se namnet nvidia och instinktivt dra positiva referenser till företaget som helhet är enligt mig mer värt än att se namnet och tänka på hur fin deras logga är (för den finns ju, ursäkta ordvalet, faanimig överallt)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller med dig, ur ett rent vinst-perspektiv är det rätt sak att göra att inte sänka, men jag är också så otroligt trött på bristen av respekt och välvilja i företagsvärlden idag. Och ja, jag har läst ekonomi, och visst innebär billigare men fler sålda kort en viss minskning av vinsten, men det man vinner på det är ju någonting som iallafall jag tycker borde värderas lite högre, nämligen ett riktigt sving i PR till kunderna. Att som kund se ett företag sänka sina priser inte för att de måste, utan för att de kan, skulle betyda mycket mer för mig som kund i mitt val av kort än att någon nisse på en testsite tycker att kort X faktiskt är värt si eller så mycket... men det kanske bara är jag.

Problemet är att alldelles för få konsumenter är insatta i branchen och det lilla de skulle tjäna på god PR hos oss datanördar är inte tillräckligt för att överväga det de tjänar i cash. Folk verkar tro att vi som sitter på forum likt detta och verkligen läser på om branchen och dess olika delar är i övertag, det är vi inte, vi är en liten klick användare som får stryka på foten för den stora massan som företagen tjänar de mesta av sina pengar på. God PR är alltid bra, men i en branch där större av delen konsumenter är helt ovetande/obrydda så är det pengar som talar.. sen om det är rätt eller fel är en annan diskution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LocSin
Problemet är att alldelles för få konsumenter är insatta i branchen och det lilla de skulle tjäna på god PR hos oss datanördar är inte tillräckligt för att överväga det de tjänar i cash. Folk verkar tro att vi som sitter på forum likt detta och verkligen läser på om branchen och dess olika delar är i övertag, det är vi inte, vi är en liten klick användare som får stryka på foten för den stora massan som företagen tjänar de mesta av sina pengar på. God PR är alltid bra, men i en branch där större av delen konsumenter är helt ovetande/obrydda så är det pengar som talar.. sen om det är rätt eller fel är en annan diskution.

Sant, jag tycker bara det är synd att det är så, sen om man skall klaga över massornas ignorans eller företagens är ju valfritt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det var väll inte så oväntat det är sällan man säker priserna INNAN jul

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

precis, en viktig sak att tänka på är att dessa två företag (ATI & Nvidia) är publika aktiebolag vars primära mål är att generera vinst åt aktieägarna.

Ett privat aktiebolag värnar mer (oftast) om sina kunder och bra PR.

Permalänk
Medlem

Hmm jag är förvisso trött idag men jag tycker det låter lite konstigt att Nvidia sak bestämma vad korten ska kosta, har de sådant inflytadande på korttillverkare som använder chip från Nvidia? Är det en sådan sak som Nvidia kan göra då de står för chippen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Hmm jag är förvisso trött idag men jag tycker det låter lite konstigt att Nvidia sak bestämma vad korten ska kosta, har de sådant inflytadande på korttillverkare som använder chip från Nvidia? Är det en sådan sak som Nvidia kan göra då de står för chippen?

mja, eftersom de är de enda som kan leverera just "sina" chip så sätter de ju naturligtvis ett pris de tycker att korttillverkarna ska ta för korten, iofs är det ju en viss prisskillnad på korten, på några hundralappar, men de blir inte jätteglada om någon sänker priserna för mycket och hotar säkert med uteblivna leveranser om korttillverkaren inte är med i spelet.

För någon dag sedan så var det en artikel här på sweclockers gällande CPU:er från Intel och AMD till en datortillverkare där Intel satte villkoren hur deras datortillverkning skulle ske gentemot slutkund.
Man sa att de skulle tillverka mer Intel-baserade datorer än AMD annars hotade de med att dra in sina leveranser...kort och gott.

Permalänk
Hedersmedlem

ATI satsade så mycket energi på X-BOX 360 att dom inte kunde hantera problemen med de nya chipsen så nu får dom betala stort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Nvidia är redan både billigare och bättre...Dessutom är Ati:s kort pappers-produkter som egentligen inte finns på marknaden i någon meningsfull kvantitet.

Julen är dessutom den period när efterfrågan är störst. Priserna styrs naturigtvis alltid av lagen om tillgång och efterfrågan och därför kan man normalt ta ut högre priser inför julen.

I ett läge när man i praktiken inte har någon konkurrent och efterfrågan ligger på högsta nivå sänker man naturligtvis inte priserna. Den som fattade ett sådant beslut skulle snabbt få börja leta efter ett nytt jobb...Oavsett vilket företag det rörde sig om...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Tillgång och efterfrågan. eod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
ATI satsade så mycket energi på X-BOX 360 att dom inte kunde hantera problemen med de nya chipsen så nu får dom betala stort.

Knappast troligt eftersom R520 och R500(Xenos) designades av två olika team och ATI har inget med själva tillverkningen av xbox chipet att göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Knappast troligt eftersom R520 och R500(Xenos) designades av två olika team och ATI har inget med själva tillverkningen av xbox chipet att göra.

Bara för att det är olika team betyder det inte att PC teamet fick dom resurser dom behövde.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Bara för att det är olika team betyder det inte att PC teamet fick dom resurser dom behövde.

Jag är fullkomligt övertygad om att de har resurser så det räcker för mer än ett team. Finns inget som helst som tyder på att utvecklingen av xbox360-chipet bidrog till förseningen av R520.

Läs själv här vad ATIs CEO, Dave Orton sa om förseningen i en "investors Q&A session": http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=22588

Och här kan du mer detaljerat läsa om vad felet var: http://www.rage3d.com/reviews/video/atix1800xt/index.php

Citat:

The R520 was ready to be introduced back in May but ATI was experiencing an unexplainable failure in a tiny percentage of test cards. Cards would run fine in all situations but suddenly fail. Also there wasn’t one specific situation where it would fail; it would just fail at different points in time. ATI spent months analyzing the core with their best engineers, and after countless tests narrowed it down to one set of circuits. They found a pass gate that didn’t belong. This allowed voltage to pass through it and return a signal of 1, when that particular circuit should have always returned a 0. All it took to correct the problem was the rearranging of a few gates and the core was perfect and ready to be mass produced

Sorry för offtopic...

Permalänk
Hedersmedlem

Tja det är vad dom säger ja fast är det sanningen? eller hade dom bara en stackare som fick hitta felet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Förstår inte varför vissa folk hävdar att G70 är solklart snabbare än R520. Är de inte jävligt jämna precis som förra generationen? Iaf det intryck jag fått.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Hedersmedlem

R520 kärnan har mindre drops i spel så den är lite bättre.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
R520 kärnan har mindre drops i spel så den är lite bättre.

inte så konstigt heller nyare kort oftast bättre. men o andra sidan så har ati inte rått hem nåt den här generationenen än så länge. dom har gått i bak nåt fruktansvärt och Nvidia sitteroch ler.

Ati har gjort bort sig än så länge. dom kanske har en aning bättre kort. *kanske* och presterar lite snabbare i spel *dock inte alla, inte ens helften* men tiden på kortet,problem,lansering, prestandan med tanke på tiden så görs alltihop att nvidia har rått hem detta nåt enormt!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.