Permalänk

Vad ska man köra för dist

Hej

Jag skulle vilja lära mig Linux har pillat en del med det förut men jag har endå mycket kvar att lära. Förut så har jag kört ganska mycket slackware typ på slackware 9.0 tiden.

Jag har också kört lite debian, men det kändes inte riktigt rätt, lite för gammalt på något sätt.

Burken jag ska köra på är en AMD Thunderbird 1400 Mhz med 256 Mb minne och ett ATI radeon 8500le samt ett lankort från intel.
Jag vill helst att man ska kunna installera över internet och då att disten har stöd får mitt lankort.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du borde installera ubuntu. Det mesta funkar och inget hindrar dig från att pilla själv. Ubuntu har även ett utmärkt packet system som hetter apt du installerar program med apt-get install program.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Arch Linux, då det inte är svårt att sätta sig in i.
Om du får problem vid installationen finns det en mycket trevlg community och en wiki.

Arch har äver ett paketsystem kallat pacman som du använder för att ladda ner program osv, skriv t.ex. "pacman -S gnome" så laddar den ner och installerar gnome.

Arch är även optimerat för i686 (Pentium 2 och högre) och är inte alls "gammalt".

Permalänk

Jag funder lite på ubuntu det verkar ju bra.
apt-get är ju faktiskt väldigt bra.

Permalänk
Medlem

varför ubuntu och inte Kubuntu ?

Visa signatur

walls dont lite

Permalänk
Medlem

Kanske föredrar gnome...
Vill man ha en fönsterhanterare som kör efter filosofin hellre en knapp för mycket så kan man köra windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prakt6
varför ubuntu och inte Kubuntu ?

De är ju en smaksak. Vissa gillar KDE och andra Gnome, själv är jag en Gnome människa.

KDE har ju miljoner knappar överallt, bättre ordning i Gnome tycker jag.

Installera ubuntu, gillar du inte gnome så skriver du apt-get install KDE så vips har du kubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Installera ubuntu, gillar du inte gnome så skriver du apt-get install KDE så vips har du kubuntu

Rättare sagt "sudo apt-get install kubuntu-desktop"
Då får man även alla paket som Kubuntu använder sig av. Annars får man bara KDE.
Fast det går ju bra det också.

EDIT: Finns det inget sätt för Kubuntu användare att installera vanliga Ubuntu.
Tvärtom går ju som sagt men jag har aldrig hört talas om det andra.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Rättare sagt "sudo apt-get install kubuntu-desktop"
Då får man även alla paket som Kubuntu använder sig av. Annars får man bara KDE.
Fast det går ju bra det också.

EDIT: Finns det inget sätt för Kubuntu användare att installera vanliga Ubuntu.
Tvärtom går ju som sagt men jag har aldrig hört talas om det andra.

sudo apt-get install ubuntu-desktop

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Haha, att jag inte tänkte på det.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Nu har jag fått in unbuntu
jag har lite frågor
vad är root lösenordet som defualt man fick ju inte välja något.
hur ändar man uppdateringsfrekens nu är det bara 60Hz.

ps
jag förvånas över hur lätt det gick att installera allt funkade i princip med en gång, Riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Rootlösenordet är det lösenord du gav till din användare.

Det andra får jag återkomma med.

EDIT: Här är en länk som beskriver hur du ändrar uppdateringsfrekvens på din skärm.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=76387

Det forumet har för övrigt ganska många bra guider eller "howto's" som dom kallas där.

EDIT2: Ett tips är att ta en backup på xorg.conf innan du ändrar i den.
Har hänt mig ett par gånger att man gjort nåt fel och då är det guld värt med en backup.

EDIT3 : Dom gör tydligen en backup i guiden såg jag nu

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

ok
men root lösenordet verkar inte vara samma. Nu kan jag bara logga in som min användare.

Finns det något sätt att tabort root lösenordet?

guiden var till stor hjälp

Permalänk
Medlem

Man har inte tillgång till root i Ubuntu, utan får använda sudo istället (skriv kommandon som om du hade varit root, men skriv sudo innan)

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Du skall inte logga in som root. Hemskt vad många som tror det.

Du ska bara öppna en terminal och skriva sudo framför det kommandot du vill göra, så får du skriva ditt lösenord.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikaelkrantz
ok
men root lösenordet verkar inte vara samma. Nu kan jag bara logga in som min användare.

Finns det något sätt att tabort root lösenordet?

guiden var till stor hjälp

Finns inget root lösen använd sudo. sudo program sen slå in ditt användar lösenord.

Visa signatur

8D

Permalänk

ok då fattar jag
tack så mycket

Permalänk
Medlem

Varsågod.
Och välkommen till Ubuntu's magiska värld
Haha!

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt