problem med mitt Linux (Ubuntu) !

Permalänk

problem med mitt Linux (Ubuntu) !

Hejsan !
Jag skrev här för ett tag sedan. Jag har problem med mitt Ubuntu jag installerade Windows xp på en partition och Ubuntu på en annan men samma hårddisk. Jag installeradeäven den menyn som Ubuntu tycker man skall ha för att välja operativsystem. Nu när jag skall starta ubuntu så startar det inte. Den börjar starta upp det startar ubuntu står det sedan lite grejer till helt plötsligt står det device 0 /root/ något not found. Också stoppar hela systemmet där. Men windows xp startar gallant varför startar inte ubuntu.

Mvh Jonas

Permalänk

Har du ändrat i partionerna eller hårddisken/arna efter installationen?

Visa signatur
Permalänk

Hur menar du ?
Jag har inte ändrat något i partitionerna bara installerat windows xp först sedan ubuntu på en annan partition men det är samma hårddisk. Så jag skapade en partition i ubuntu för ubuntu på 10Gb också är det 28gb till windows. Så nej inget ändrat i ubuntu.

Permalänk
Medlem

För mig är det tvärt om Xp bootar inte

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Testa helt enkelt att installera om Ubuntu.

Visa signatur
Permalänk

Jag har installerat om Ubuntu 3 gånger men samma resultat.
Måste Ubuntu ha en viss storlek på hårddisken? den har tillgång till 10Gb borde väll räcka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
För mig är det tvärt om Xp bootar inte

Kan vara så att du har XP på en sata-disk och behöver ställa in lite "mapping" i boot-inställningarna, var så för mig som exempel

mina inställningar där hd3 är sata-disken:

title Windoze rootnoverify (hd3,0) map (hd3) (hd0) map (hd0) (hd3) makeactive chainloader +1

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Ja jo det stämmer jag har en raptor disk som både linux och winxp skall ligga på !!
Hur ställer jag in detta ?

Permalänk
Medlem

om det nu är så att det som KulanZ var problem med att XP in kan starta så går du in i linux och redigerar /boot/grub/menu.lst och testar att lägga till en ny rad med de inställningarna där hd3 byts ut till vad din raptor är...

men tydligen så var de ubuntu som inte funka och xp som gjorde de..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Jepp winxp kör jag med nu fungerar kanon bra men linux startar inte. Står startar ubuntu blabla sedan hänger sig datorn så står det device=0 /root/ något not found så kommer det en ny rad med samma fast andra kataloger. Sedan stanar hela datorn. Fattar inte vad problemmet är. dom två första gångerna jag installerade ubuntu så när jag startade datorn hittade den inget operativsystem alls även när jag installerat menyn i ubuntu för att välja os. men sista gången nu tredje alltsåså fick jag med menyn men ubuntu startar inte. Och då drog jag ut alla hårddiskar utan ja raptor disken där jag skall ha ubuntu. Någon som kan hjälpa mig med detta. Känna som man måsta vara typ grymast av grymast för att fixa detta. !
Snälla hjälp mig !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Jepp winxp kör jag med nu fungerar kanon bra men linux startar inte. Står startar ubuntu blabla sedan hänger sig datorn så står det device=0 /root/ något not found så kommer det en ny rad med samma fast andra kataloger. Sedan stanar hela datorn. Fattar inte vad problemmet är. dom två första gångerna jag installerade ubuntu så när jag startade datorn hittade den inget operativsystem alls även när jag installerat menyn i ubuntu för att välja os. men sista gången nu tredje alltsåså fick jag med menyn men ubuntu startar inte. Och då drog jag ut alla hårddiskar utan ja raptor disken där jag skall ha ubuntu. Någon som kan hjälpa mig med detta. Känna som man måsta vara typ grymast av grymast för att fixa detta. !
Snälla hjälp mig !

Låt mig gissa.. "VFS: unable to mount root" ungefär? Det betyder att GRUB pekar fel, eller att den inte kan hitta partitionen som Ubuntu ligger på..

Jag förstår inte hur du menar me dina diskar.. Visa hur dina partitioner ser ut på de oilka diskarna och var de olika operativsystemen finns.. Hade du tänkte ha ubuntu på hela Raptor disken, eller?

btw. min syrra klara installera ubutnu faktiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

btw. min syrra klara installera ubutnu faktiskt.

HAHAHA, men ibland kan det ju vara svårare en medelfallet.
Men fungerar det som det ska så är det ju hur lätt som helst!

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk

Jasså gjorde hon det hmmm....
Ja men bara Ubuntu äringa problem att installera bara när man skall ha ett os till. Okej så här ser det ut:
Raptor disk 26gb partition till windwows xp
Sedan 10Gb partition på raptordiksen också till linux.
Sedan har jag 4 hårddiskar till men dom är ju skit samma igentligen.
Det står så här när man startar linux:
Startar Ubuntu
sålite bla bla sedan kommer fel medelanden:

pirot_root: hu such file or directory /sbin/init: 428: cannot open dev/comsole: No such file kernel panic - not syncing: Attempted to kill initi!

Så står det sedan hänger sig datorn.