Permalänk
Melding Plague

Intel Robson

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel Robson</b></font> <small class="small">tisdag 18 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Intel visade i dagarna upp en teknik de kallar för Robson som är en flashminnesbaserad hårddiskcache som framförallt är tänkt att göra uppstartningstiden snabbare för bärbara datorer. Datorn utrustas med ett NAND-Flash-minne precis som iPod Nano använder och på denna cachas program man använder ofta, vilket även ska spara batteritid då inte hårddisken behöver jobba lika mycket. Förmodligen används även flashminnet för att inläsning av dumpat minnesdata ska bli snabbare om man hibernerat operativsystemet. Exakt hur tekniken fungerar vill inte Intel säga just nu men förmodligen förbättrar den prestanda även när operativsystemet inte är inladdat, eftersom alla operativsystem redan cachar filer åt dig.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://arstechnica.com/news.ars/post/20051018-5446.html" target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde väl komma till desktop också tycker jag, kanske inbyggt på moderkortet

Permalänk
Medlem

Har inte fattat varför man inte har haft typ 32mb chach på moderkortet som läser in os för snabbare uppstart, skulle ju vara hur kung som helst..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Tycker dom kunde snabba på utvecklingen av magentiska minnen som behåller information trots datorn är avstängd... där kan vi tala om 0 Sec boot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Har inte fattat varför man inte har haft typ 32mb chach på moderkortet som läser in os för snabbare uppstart, skulle ju vara hur kung som helst..

Som jag har förstått det är chach minnet betyligt mer avancerat (snabbare) än vanligt RAM minne tex och därför dyrare. Prestand vs pris skulle då göra att en färdig dator med så mycket chach minne inte skulle vara konkurrenskraftig. Därför försöker man hitta andra, billigare sätt att åstakomma samma sak vilket Intel tydligen har gjort nu.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tycker dom kunde snabba på utvecklingen av magentiska minnen som behåller information trots datorn är avstängd... där kan vi tala om 0 Sec boot

Hmm, jag som trodde hårddiskar var magnetiska... undrar vad det är som gör att min maskin inte bootar på 0 sec...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Tar rätt lång tid att starta windows även om man kör från en ram-disk. Är inte bara hårddisken som är flaskhalsen där.

Men för jusst hibernate kan det ju snabba på en del. Men är verkligen NAND-flash så snabbt?

Annars så är det ju som sagt bra för swapfilen då hårddisken inte behöver spinnas upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Hmm, jag som trodde hårddiskar var magnetiska... undrar vad det är som gör att min maskin inte bootar på 0 sec...

Är du dum eller försöker du bara göra dig märkvärdig? Med magnetiska minnen hade du kunnat boota allt direkt från minnet och därav minska ner boot tiden rätt rejält

Permalänk
Medlem

Ville bara påpeka att en hårddisk eller band för den delen är just magnetiska minnen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Är du dum eller försöker du bara göra dig märkvärdig? Med magnetiska minnen hade du kunnat boota allt direkt från minnet och därav minska ner boot tiden rätt rejält

tror nog faktiskt du är lite dum.. han har faktiskt rätt... har vari så sålänge jag kan minnas iaf:D har nog jämt varit så;) haha... varför är inte disketter så snabba då;) hhds osv?? de är faktiskt magnetism som lagrar datan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
tror nog faktiskt du är lite dum.. han har faktiskt rätt... har vari så sålänge jag kan minnas iaf:D har nog jämt varit så;) haha... varför är inte disketter så snabba då;) hhds osv?? de är faktiskt magnetism som lagrar datan.

Har jag påståt att hårddiskar inte är bygg på den principen? Vem fan vad gav dej luft människa.

Med MRAM hade booten inte tagit någon tid alls. Vad händer med information i minnet när du stänger av strömen? Jo den försvinner så vit du inte har det kopierat till hdd pga det inte längre finns något elektriskt flöde kvar. MRAM är bygg på en helt annan princip där de nyttjar magnetism(typ som hdd).

Jag tror internetnews hade den bästa beskrivningen som finns ute

Citat:

turn the power on and the machine jumps almost instantly to life with settings just as you had left them.

Fördelarna med MRAM är många. Bl a kortar accesstider, mindre strömförbrukning, och chansen att förlorar information minskar drastiskt.

Följande sidor borde vara av intresse för er:

http://www.research.ibm.com/resources/news/20001207_mramimage...

http://www.research.philips.com/password/archive/12/mram.html

http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci5393...

Btw: Att disketter inte är så snabba säger sig själv, det har ett överföringsgränsnitt som är out-dated i snart 10 år.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt nu MOrKiz, bra att du förklarar för oss men du behöver inta vara så lättretad. Tänk på §1.
Men räknas det teknikst sett som omstart med den här tekniken? Det borde ju bli så att felen kvarstår om man är tvungen att starta om. Drivrutirnerna laddas ju inte om då. Eller? Kanske vi måste definiera omstart också.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Sen finns det ju andra tekniker än just magnetiska ramminnen, har haft sram tex i en maskin. Men säger man bara magnetiska minnen så tänker man på hårddiskar och band framförallt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Har jag påståt att hårddiskar inte är bygg på den principen? Vem fan vad gav dej luft människa.

Med MRAM hade booten inte tagit någon tid alls. Vad händer med information i minnet när du stänger av strömen? Jo den försvinner så vit du inte har det kopierat till hdd pga det inte längre finns något elektriskt flöde kvar. MRAM är bygg på en helt annan princip där de nyttjar magnetism(typ som hdd).

Jag tror internetnews hade den bästa beskrivningen som finns ute

Fördelarna med MRAM är många. Bl a kortar accesstider, mindre strömförbrukning, och chansen att förlorar information minskar drastiskt.

herregud, va tar du åt dig.. du är en aggressiv människa:D

du nämnde aldrig ordet MRam hur f*n ska jag då veta va du menar?? Du sa magnetism och det är vad datan i våra hårddiskar är skapta av.
Tycker du gör helt fel att bli så jävla pissed off för inget alls? Väldigt rättretlig så lägg av. märker hur du är mot andra också... Lite kritik ska man tåla... Och det som ger mig luft är mina lungor som tar upp syret m.m som finns i luften för att mina muskler och organ m.m ska fungera korrekt på våran planet.. våra kroppar är byggda för att klara av nen plats vi lever på.. Jorden