Permalänk
Medlem

Kubuntu och upplösning?

Hej!
Jag är helt ny med Linux och Kubuntu och hela faderullan Men jag har iallafall installerat det ovanämnda på min burk här hemma och har lite funderingar.. Går det att ställa in högre upplösning än 1024x768 ? Jag har varit in på Nvidias hemsida och kollat efter drivar till grafikkortet och så. men jag vet inte riktigt vad det är jag ska ladda hem (Om det nu överhuvudtaget hjälper)

Tacksam för svar..

Visa signatur

Dator: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz , Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 , Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3,

Skärm: Viewsonic vx2025wm 20:1 WS

Permalänk

Har du kollat i inställningarna?

Permalänk
Medlem

Installerar nvidia drivrutinerna är tyvär inte så enkelt i Linux.

Finns de inte i Synaptic ?

Permalänk
Medlem

Re: Kubuntu och upplösning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _T0TT0_
Hej!
Jag är helt ny med Linux och Kubuntu och hela faderullan Men jag har iallafall installerat det ovanämnda på min burk här hemma och har lite funderingar.. Går det att ställa in högre upplösning än 1024x768 ? Jag har varit in på Nvidias hemsida och kollat efter drivar till grafikkortet och så. men jag vet inte riktigt vad det är jag ska ladda hem (Om det nu överhuvudtaget hjälper)

Tacksam för svar..

Är två saker du kan göra.

1. Installera nvidia drivrutinerna, enklast är att använda synaptic och söka efter nvidia eller terminalen och skriva följande.

sudo apt-get install nvidia-glx sudo nano /etc/X11/xorg.conf

ändra nv till nvidia och tryck ctrl+o för att spara och ctrl+x för att avsluta

2. Sök reda på din skärms värden för vertical och horisontal och skriv in dessa i /etc/X11/xorg.conf

Permalänk
Medlem

Okej.. ska testa lite granna nu..

Visa signatur

Dator: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz , Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 2048MB PC5400 , Sapphire Radeon X1900XT 512MB GDDR3,

Skärm: Viewsonic vx2025wm 20:1 WS