Ubuntu 5.10: problem med grafikkort

Permalänk
Medlem

Ubuntu 5.10: problem med grafikkort

Försökte tidigare i dag att installera Ubuntu 5.10. Installationen gick fint och jag lyckades skapa ett konto, men när jag skulle logga in på mitt konto ser jag bara en brun skärm och hör någon form av melodi. Musen fungerar, men tangentbordet är dött. Eftersom tangentbordet inte fungerade hade jag ingen möjlighet att få fram någon konsol.

Jag började söka efter fel och genom att söka på både Ubuntus hemsida och medelst Google hittade jag många andra som hade haft liknande problem. De skrev att det berodde på att Nvidias drivrutiner inte fungerade ordentligt. Jag hittade dock ingen lösning på mitt problem. Är det någon på Sweclockers som vet vad jag skall göra för att lösa mitt problem med Ubuntu?

Hårdvara:
Geforce 6800LE
AMD64 3200+
Asus A8V Deluxe

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Vilka drivrutiner är det du har installerade till graffekortet?

Jag har hört att v.7667 ska vara dom mest stabila. Kör själv med dom och det fungerar prima.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte vilka drivrutiner som är installerade. Jag tankade ner Ubuntu 5.10 och brände ut iso-filen på en skiva.

Jag använde samma skiva för att installera Ubuntu på en annan dator som jag har och då fungerade det perfekt. Skillnaden är att den datorn har ett grafikkort av typen: ATI 9600.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner installeras ej automatiskt när du installerar Ubuntu, så förmodligen kör du med VESA.

Konstigt att det inte fungerar ändå.

Förresten så är ju stödet för ATI sämre än stödet för NVIDIA i Linux.
Kanske nåt fel med kortet?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

hade exakt samma problem med mitt nvidia geforce 6800LE och athlon64a, Jag löste det med att ställa om inställningarna i bios för acpi och sen installera nvidias drivrutin från deras hemsida.

Nvidias drivrutin vägrade funka tills jag ändrarde inställning för acpi i bios

länk till bra guide för att installera nvidias drivrutin

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=75074&highlight=...

Visa signatur

iMac 24"