Avinstallera allt i ett Debiansystem utom basen?

Permalänk
Medlem

Avinstallera allt i ett Debiansystem utom basen?

Hej!

Har haft mitt Debian-system ett tag nu och känner att jag vill fräsha upp det lite men orkar inte installera om. Så jag undrar om det finns något smidigt sätt att avinstallera allt förutom basystemet. Visst kan man köra apt-get remove gnome,xorg osv men det kommer ju fortfarande ligga kvar en del. Finns det något annat smidigt sätt?

MVH

Edit: Löste det själv, hittade debfoster

Permalänk

Annars kan du göra --purge med apt-get remove.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja... --purge tar väl ändå bara bort configfilerna, inte alla deps som blivit installerade med Gnome t..ex.

Permalänk
Medlem

debians installation är ju inte speciellt jobbig istortsett bara till att trycka enter helatiden
iaf för mig det jobbiga är ju snarare att installera allt igen och fixa kärna om man glömmer att ta backup på den :/

Permalänk
Medlem

Jobbigt att det installeras så mycket deps som är svåra att få bort sen fast man tar bort programmet som ville ha in dem

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Hedersmedlem

Jupp, debfoster -f. Går även att lägga till undantag i en fil. Mycket användbart.

Permalänk
Medlem

Har kollat på debfoster, det jobbiga är att man inte alltid vet om nåt behövs eller inte, den säger att nåt konstigt program inte behövs av något enligt .deb men kan man vara säker? Aja, bra att det finns iaf, nog bara jag som inte är så insatt i det, får ge det lite mer tid

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!