Vad i hela friden betyder detta ?

Permalänk

Vad i hela friden betyder detta ?

Hejsan !

Vad betyder detta när Ubuntu startar upp kommer detta sedan hänger sig datorn :

pirot_root: hu such file or directory /sbin/init: 428: cannot open dev/comsole: No such file kernel panic - not syncing: Attempted to kill initi!

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

"i just needed to chaneg sda to sdb in fstab"
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=5733431#pos...
Han hade samma problem.

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk

Hmm jag förstår inte riktigt vad och vart jag skall ändra ?
Någon som har lite tid att berätta ?

Permalänk
Medlem

Byt ut sda till sdb i fillen /etc/fstab

Permalänk

Men jag kommer ju inte änns i i linux?

Permalänk
Medlem

Starta datorn med en liveCD med lämpig dist och ändra därifrån.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

går ju även med windows och ext-drivisar eftersom du tydligen körde windows också

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Okej.
Hur kommer jag in på hårddisken från windows xp?

Permalänk
Medlem

Tror inte det finns något enkelt sätt att skriva till ext3 från windows, boota från live cd'n och mounta din root och ändra därifrån istället.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Okej så startar ubuntu från livecd sedan går till root och in i /etc/fstab och byter i filen ut sda till sdb hur öppnar man filen ?

Permalänk
Medlem

jag förstår inte riktigt vad du menar, men en fil öppnar man oftast med editorns namn följt av sökvägen til filen, tex 'vim /etc/fstab' , som root då,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk

Men hur editerar man filen hur skriver man ! i root alltså !

Permalänk
Medlem

err med dina kunskaper kanske du inte ska hålla på med linux ö.h.t.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
err med dina kunskaper kanske du inte ska hålla på med linux ö.h.t.

Ja, det där var ju ett trevligt inlägg. Kan man inget, ska man inget fråga. Kunskap är till för de 1337:a personer som redan har den.

Visa signatur

This sonet is devoted to that alleycat of the year after.

Permalänk
Medlem

Nej men om man inte man vet hur man editerar en fil med valfri editor är man ju redan där helt hopplöst ute, det är ju som att sitta i windows och inte hitta startknappen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Men hur editerar man filen hur skriver man ! i root alltså !

skriv i prompten bara:
nano /etc/fstab

ctrl+o för spara
ctrl+x för avsluta

Permalänk

Hmm körde live cd nu men när jag skriver i terminalen nano /etc/fstab står det följande:
/dev/mappar/casper-snapshot / auto Noatime 0 0
tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0

Och inget om sda som jag skulle byta till sdb ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
skriv i prompten bara:
nano /etc/fstab

ctrl+o för spara
ctrl+x för avsluta

Äh, förled inte de nya användarna med undermåliga editorval.

I vim gör du bara vim /etc/fstab, i för insert mode, skriv in det du vill, sen :wq

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Jag skrev vim nu men det finns fortfarande inget om sda ?
Jag kör ju livecd nu och om jag inte fattar detta fel nu så går jag in på cdlive skivans /etc/fstab eller?
Jag måste väll ut på hårddisken ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Jag skrev vim nu men det finns fortfarande inget om sda ?
Jag kör ju livecd nu och om jag inte fattar detta fel nu så går jag in på cdlive skivans /etc/fstab eller?
Jag måste väll ut på hårddisken ?

Precis. Ta reda på vad din hårddisk har för betäckning, sen måste du mounta den någonstans och därifrån ändra.

Permalänk

Okej !
Hur får man reda på vad sin hårddisk heter ?
Hittar cd-rom och sedan en icon som heter filsystem är det där kanske ?

Permalänk
Medlem

cfdisk /dev/xdy där x kan vara h eller s, och y a-d

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Nope det va ingen av dom bokstäverna ?
hmmm verkar konsigt detta.
Men jag skall till /etc/fstab och ändra däri sda till sdb för att ubuntu skall kunna köra på samma hårddisk som windows xp ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Precis. Ta reda på vad din hårddisk har för betäckning, sen måste du mounta den någonstans och därifrån ändra.

Finns väl hardware detection-skript som tar reda på vem som har sex med hårddisken?

Betäcka = Ha sex med.

Du syftar på beteckning.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Men ärligt varför kan man inte hitta hårddiskarna bara igenom terminalen ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Men ärligt varför kan man inte hitta hårddiskarna bara igenom terminalen ?

find /dev/ -name '?d?*'

Permalänk

Okej !
Vad betyder '?d?*'
Såom man skriver find /dev/ -name '?d?*' såhittar man hårddiskarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej !
Vad betyder '?d?*'
Såom man skriver find /dev/ -name '?d?*' såhittar man hårddiskarna?

Allt i linux är filer, likaså hårddiskarna. find är ett kommando som man kan hitta filer med.
find /dev/ -name "?d?*" letar efter filer i /dev mappen som har ett namn som börjar en ett tecken (första ?-tecknet) som sedan följs av ett d sen ett annat valfritt tecken (andra ?-tecknet) och sist vad som helst (*)
kommandot skulle som exempel hitta filerna
/dev/sda1
/dev/hdb2
/dev/hda1 etc..

kort sagt, ? = endast ett tecken, d=d, *=vad som helst, hur långt som helst

Angående nano, använd nano -w filnamn annars får man hemska auto-radbrytningar som kan vara mindre roliga.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Jag tror jag vet vad du har för problem. Linuxkerneln (kärnan) är pekad till fel hårddisk när grub startar. En stund efter du har bootat datorm kommer grub upp med en meny där du kan välja att antingen starta Windows eller Ubuntu. Markera där Ubuntu och tryck tangenten på e, detta gör att du kan ändra filen direkt innan du startar linux. När du har tryckt på e så får du upp några alternativ till. Välj raden där det står kernel och tryck e igen. Nu kan du ändra värdena i den raden. efter kernel borde det stå: root=/dev/sda, ändra detta värdet till: root=/dev/sdb, när du gjort detta kan du trycka på enter. Nu har värdet sparats och du har sagt till kerneln att alla dina filer ligger på /dev/sdb istället. Tryck nu på b för att boota upp ubuntu. Observera att det ska stå ett nummer efter /dev/sdb, numret står för vilken partition i ordningen du har ditt rootfilsystem (/) på. När du sedan har startat upp ubuntu så kan du redigera filen: /boot/grub/menu.lst (eller är det .list?) och permanent ändra det till root=/dev/sdb(nummer).
Du kan ändra filen med programmet vim eller nano. För att göra detta, öppna upp en terminal och skriv: sudo nano /boot/grub/menu.lst då öppnas filen och du kan redigera den.
Hoppas att jag var till hjälp

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Finns väl hardware detection-skript som tar reda på vem som har sex med hårddisken?

Betäcka = Ha sex med.

Du syftar på beteckning.

Även fast jag använde fel vokal kan du inte få det till att någon har sex med hårddisken..