F.E.A.R:s åverkan på dagens grafikkort

Permalänk
Medlem

G72 ska komma i början av nästa år. Sent januari eller tidig februari skulle jag gissa på.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Inget av dom värre x800 x850 var med vad jag såg..

Funkar skitbra för mig med allt på max förutom typ shadows och nåt mer. Tycker det är volumetric light som gör det snyggt, har ingen af men aa. 1024 i upplösning. Fick 80% över 40fps och som minst 30fps i testet som finns. Kör med cat 5.10 och patchen. Innan när jag körde med cat 5.7 så var det inte spelbart alls typ.

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk
Medlem

Mja, snarare så att vi som konsumenter inte kan nöjja oss med något annat än det bästa.

Visst jag håller verkligen med om att dagens spel inte är särskilt optimerade. Men det är ju inte heller så att man behöver hosta upp halva månadslönen.

Som någon sa så optimerar speltillverkarna det för att det ska flyta på de bästa korten. Det är väl en sanning med modifikation.

Det flyter ju på bra med äldre kort om man inte kör med maxinställningarna. Och om det finns kort som klarar av mer varför inte slänga in bättre texturer? Sen så utvecklas ju datorerena, det gör inte spel som redan är släppta (i samma utsträckning) därför så förlänger det ju spelets livslängd om det ser bättre ut (och med framtidens hårdvara så är det inga problem).

Visst är snygg grafik härligt men det är ju inte direkt nödvändigt. Känslan i spelet är det viktigaste i min mening.

Sitter fortfarande på en gammal 2400+ med ett radeon 9800 pro och även om jag inte spelar särskilt mycket så håller det ju för rätt mycket fortfarande och det är ju knappast några dyra saker i dagens läge, och det var det inte när jag köpte det heller - för ett bra tag sen. Man får en klart bättre processor för 1000 kr och i grafikkortväg finns det mycket som slår 9800 pro med hästlängder till ett överkomligt pris.

Detta är förstås i underkant för många men det är som sagt ett mycket gammalt system och det går att få bra mycket bättre system idag för en billig peng. Att köpa det allra senaste är rent ut sagt idiotiskt ur ett ekonomiskt perspektiv så då får man faktiskt ta och skylla sig själv IMHO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
G72 ska komma i början av nästa år. Sent januari eller tidig februari skulle jag gissa på.

Det ryktas också om ett 7800GTX Ultra som skall lanseras någon gång i November. Hoppas det är sant, då köper jag ett sådant med en gång...

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
Dagens spel är enligt mig något otroligt dåligt optimerade. Ta bara RE4 till gamecube. Man fattar inte hur de har lyckats få det så snyggt på en konsoll med 32mb ram. Och som det flyter.

Nej jag vill ha bättre optimerade spel.

Sen är det ju "lite" svårare att optimera ett spel för en PC, där det finns otaliga kombinationer av hårdvara och även mjukvara. Tänkt på det?

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Intressant att du påstår att Nvidias kort är bättre när man ser klart och tydligt att när det ställs höga krav på korten presterar X1800 lätt bättre,

http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear2.jpg

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Intressant att du påstår att Nvidias kort är bättre när man ser klart och tydligt att när det ställs höga krav på korten presterar X1800 lätt bättre,

http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear2.jpg

Helt klart och helt klart, njaa. XT fick 2 fps över GTX och XL-varianten fick 2 fps mindre än sin konkurrent 7800GT. Och de flesta vet väl att 2 fps inte gör någon skillnad ändå.

Det jag var mest förvånad utav testet är att 6800GT hänger med top-korten riktigt bra i de flesta inställningarna. 6600GT presterar också väldigt bra för att vara ett så billigt kort enligt mig.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

På de flesta andra testerna flyter F.E.A.R bättre på ATI X1800XL.
Här t.ex. http://www.bit-tech.net/hardware/20...x1800xl/10.html
(det är visserligen demot, men ändå).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Intressant att du påstår att Nvidias kort är bättre när man ser klart och tydligt att när det ställs höga krav på korten presterar X1800 lätt bättre,

http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear2.jpg

Presterar lätt bättre? I ett utav 3 test vann X1800XT med 2FPS. I de andra två testen vann GTX kortet med betydligt mera.

Purespeed test

Softshadows

Här är GTX kortet hela 10fps snabbare i 1600x1200. Och tom ett 7800GT är snabbare än XT.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Tror jag vänta med mitt omdöme tills det dykt upp fler tester. Anandtechs tester tenderar av någon anledning vara till fördel för nvidias kort, dvs. i förhållande till många andra hårvarusidor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Presterar lätt bättre? I ett utav 3 test vann X1800XT med 2FPS. I de andra två testen vann GTX kortet med betydligt mera.

Purespeed test
http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear3.jpg

Softshadows
http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear1.jpg

Här är GTX kortet hela 10fps snabbare i 1600x1200. Och tom ett 7800GT är snabbare än XT.

hehe glömde du med flit att lägga in bilderma med AA + AF känns onödigt att testa ett sånt grafiskt snyggt spel utan dom!

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Presterar lätt bättre? I ett utav 3 test vann X1800XT med 2FPS. I de andra två testen vann GTX kortet med betydligt mera.

Purespeed test
http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear3.jpg

Softshadows
http://images.anandtech.com/reviews/video/fear/fear1.jpg

Här är GTX kortet hela 10fps snabbare i 1600x1200. Och tom ett 7800GT är snabbare än XT.

Inte många lir när jag lirar utan AA och AF, Anser att dom är mycket viktiga.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa ett grafikkort för 4000-5000 ska jag kunna minst köra med 4*AA och 8*AF. Så ATI blir mitt val.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
hehe glömde du med flit att lägga in bilderma med AA + AF känns onödigt att testa ett sånt grafiskt snyggt spel utan dom!

Ja de gjorde jag för som du ser så skrev jag att GTX vann dom övriga två testerna och då visade jag just dom.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P