Nvidia klarar inte av SM 3.0-test?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia klarar inte av SM 3.0-test?

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia klarar inte av SM 3.0-test?</b></font> <small class="small">fredag 21 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Edin</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net" target="_blank" >The Inquirer</a> har publicerat en artikel där skribenten fått tag i "läckta" presentationer från ATi som menar att Nvidia inte klarar av WHQL-certifierade SM 3.0-test. Detta ska alltså vara Pixel Shader 3.0, något som många spel använder idag. Exempelvis Battle for Middle-Earth, F.E.A.R och Splinter Cell: Chaos Theory.
<br />
<br />Då just SM 3.0 var ett av de stora säljargumenten för Nvidias 6800-serie, kan man undra hur sanningen egentligen ligger till? Läs och begrunda själva, diskutera vad det kan innebära i forumet.
<br />
<br />Artikeln på <a href="http://www.theinquirer.net/?article=27084" target="_blank" >The Inquirer</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

behöver man säga nått?

Permalänk

inget

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Att "ATi säger" säger väl det mesta

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Jag skulle väl kanske inte kalla ATi's interna skrytpresentationer tillförlitliga källor.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
behöver man säga nått?

Ja... Ati är desperata, eftersom deras SM3.0 stöd inte är komplett. Vad kan man då göra, mer
än att smutskasta konkurrenten?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Ja... Ati är desperata, eftersom deras SM3.0 stöd inte är komplett. Vad kan man då göra, mer
än att smutskasta konkurrenten?

Smutskasta är inte rätt ord här. Om NVIDIA påstår att de har stöd för något och säljer kort tack vare det och sen visar sig inte ha det stödet så tycker jag inte det handlar om smutskastning.

Väntar med spänning på vad NVIDIA kommer säga om saken.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

ATi fanboys gnällde för ett tag sedan över en power point presentation som påstods vara från Nvidia. Då var de fördömande och smutskastande. Konstigt att de inte verkar reagera nu

Permalänk
Medlem

Tja...Kan ligga nåt i detta. ATI är nog inte sååå dumma att de harplar ur sig något sådant om det inte ligger nåt i det. Det skulle annars slå tebaks mot dom i anseende.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Avstängd

Och där såg man hur nvidiaboysen hasplade ur sig en massa utan att ens kolla the inquirers test,btw här är den så läs gärna igen.

http://www.theinquirer.net/?article=27084

Mye tjat utan att ens kolla att the inquirer testade med ms egna verifikatonsprogram och fick failure:))))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd

Så jävla bullcrap alltihop. För det första, ATi? Dom har det sämsta SM 3.0 stödet ever och sen att The Inquirer skriver om det är inte heller så jävla chockande, dom tycks ju vara ATi-kåta hela bunten.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Och där såg man hur nvidiaboysen hasplade ur sig en massa utan att ens kolla the inquirers test,btw här är den så läs gärna igen.

http://www.theinquirer.net/?article=27084

Mye tjat utan att ens kolla att the inquirer testade med ms egna verifikatonsprogram och fick failure:))))

Föreligger bara ett problem med det påståendet...

Citat:

The only problem is that the drivers in question are over 16 months old, and GeForce 6800 Ultra isn't Graphzilla's top dog.

A bold claim indeed. So, we have taken our 7800GTX and ol' trusty 6800 Vulgaris for a spin. We have downloaded drivers from the slide - ForceWare 66.81 - old as a bible, but ATI likes to use these in their slides - current WHQL-certified babies

Permalänk
Medlem

Dumdidum, det här tror man väl bäst man vill på. Själv ser jag The Inquirer som IT-världens aftonbladet, de gräver fram mycket mög, det är underhållande men det mesta bör man ta med en nypa salt. Hur som helst, smutskastning fram och tillbaka är bara roligt genom dryga PP-presentationer. Keep it up Ati and nVidia!

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

OK OK OK OK
BeGrUnda detta lite va innan fanboy kriget rullar ut!!!!!!!!!!!!

jag säger inte att inq är pållitlig eller om det handlar om paj kastning men att anta det bara så där!!!!! näe!!!

om det ligger sanning i det hela då fy skäms Nvidia om inte skit samma jag är ur less på detta nu

men nu har jag sagt mitt !!!!!

OCH näe detta är inte fanboy skit jag skriver utan bara att alla tänker efter lite innan man kallar ati nvidia andra för ja vad ni nu anser omdet.

men om Nvidia inte klara WHQL ja då kanske ATI inte smutskastar nån eller hur!!!!!

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Dumdidum, det här tror man väl bäst man vill på. Själv ser jag The Inquirer som IT-världens aftonbladet, de gräver fram mycket mög, det är underhållande men det mesta bör man ta med en nypa salt. Hur som helst, smutskastning fram och tillbaka är bara roligt genom dryga PP-presentationer. Keep it up Ati and nVidia!

Håller med.

Ska bli intressant att se vad detta mynnar ut i...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Så jävla bullcrap alltihop. För det första, ATi? Dom har det sämsta SM 3.0 stödet ever och sen att The Inquirer skriver om det är inte heller så jävla chockande, dom tycks ju vara ATi-kåta hela bunten.

Du är väldigt säker på din sak.. vet ej hur de nya korten från ATI fungerar med PS 3 men du gör det va?? De kanske inte stödjer det, jag har ingen aning men du verkar vara ett ritkgit fanboy av nvidia och jag hatar fanboyd av hela sorte... iaf om man smutskastar utan anledning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Föreligger bara ett problem med det påståendet...

Nu är det ju iofs inte bara dessa gamla drivrutiner de testar med utan även nya och resultatet är detsamma vilken drivrutin de än körde med...

Citat:

We have downloaded drivers from the slide - ForceWare 66.81 - old as a bible, but ATI likes to use these in their slides - current WHQL-certified babies ForceWare 78.01 and Rel80 beta-hoping-to-be-WHQL driver, 81.85. We have used Windows XP Professional in both 32- and 64-bit tastes. For 64-bit, 78.01 and 81.84 were used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nu spelar det ju mindre roll eftersom resultatet är detsamma vilken drivrutin de än körde med...

Du tycker inte det verkar konstigt att inte en enda testsida skulle ha nämt detta problemet under 16 månader ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Du tycker inte det verkar konstigt att inte en enda testsida skulle ha nämt detta problemet under 16 månader ?

Nej, inte direkt. För det första hur många testsidor kör sådana här tester, för det andra vad är det som inte går igenom...uppenbarligen inte nåt av det som används av de få SM3.0 spelen som finns ute än.

Permalänk

Det är väl ganska troligt att nVidia också missat någon SM3.0-funktion på sina kort. Det går säkert att fixa i mjukvara. Det finns ingen anledning att hetsa upp sig bara för att en eller två enstaka funktioner inte kan köras i gpu:n.

Visa signatur

Det är INTE luftens acceleration över vingprofilen som skapar undertrycket över vingen och därmed lyftkraft, det är precis tvärtom.

Permalänk
Medlem

Har ni inte länkat till ATis fulla presentation för ett tag sen? Eller det kanske var i forumet men jag har iaf läst hela den här PP presentationen där ATI bl.a framhäver just detta. Känns dock mer som ett försök att hämnas nVidias smutskastning av ATI... Tråkigt dock om det stämmer, men presentationen innehöll dock en hel del tvivelaktiga diagram...

Edit: Det var visst i forumet jag läste det

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/WhatToExpect/1

Permalänk
Medlem

Fan vad less man blir på att ingen av dem fixar detta ordentligt. Har fortfarande inte fått nån klarhet vad det är Nvidias kort inte klarar, men ATIs uteblivna stöd för att använda texturer i vertex shadern är ju riktigt pinsamt. Jag gissar (/hoppas) att Nvidia inte har klantat sig så mycket iaf.

Permalänk
Medlem

Vad har allt det här för praktisk betydelse?

Permalänk
Medlem

Eftersom spelutvecklarna inte gärna kan strunta i ATI-användare så måste de skriva två separata code paths för Nvidia och ATI när de vill använda sig av texturer i vertex shadern, dvs för t ex displacement mapping (se t ex http://www.hardocp.com/article.html?art=NjA5). Detta kan eventuellt skrämma bort utvecklarna från såna tekniker vilket då innebär att spelen inte blir så vackra som hårdvaran tillåter. Sen kan det eventuellt vara en prestandaförsämring med antingen ATIs eller Nvidias (VertexShader 3.0) lösning, men Nvidias är klart lättast att använda iaf.

Vet fortfarande inte vad det är Nvidia inte stöder ordentligt, så vad det har för konsekvenser kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Medlem

Jag hade inget förtroende för ATi innan, tänk då nu...riktigt patetiskt.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

"Each and every tested driver revision acted the same in Pixel Shader 3.0 test. So, it took us 150 hours of testing to confirm the claim behind the powerpointless slide. "

Det funkar alltså inte med nån drivis?

Även om det värsta skulle va sant så känns Nvidia säkrare av nån anledning S-) J*kla synd att Ati:s nya inte blev bättre än vad de blev. Vi hade ju alla tjänat på ett priskrig istället för dessa desperata och patetiska men ibland rätt underhållande grejer som sägs och görs av bägge parter.

Nått jag ändå stört mig på är att Nividia verkar lägga så stor del av sin energi på SLI. Antar att det har med att kunna dominera på 3DMark listan mm. Men hur många är det egentligen som kör SLI.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Eftersom spelutvecklarna inte gärna kan strunta i ATI-användare så måste de skriva två separata code paths för Nvidia och ATI när de vill använda sig av texturer i vertex shadern, dvs för t ex displacement mapping (se t ex http://www.hardocp.com/article.html?art=NjA5). Detta kan eventuellt skrämma bort utvecklarna från såna tekniker vilket då innebär att spelen inte blir så vackra som hårdvaran tillåter. Sen kan det eventuellt vara en prestandaförsämring med antingen ATIs eller Nvidias (VertexShader 3.0) lösning, men Nvidias är klart lättast att använda iaf.

Vet fortfarande inte vad det är Nvidia inte stöder ordentligt, så vad det har för konsekvenser kan jag inte uttala mig om.

Att skriva olika code paths är inte nytt på något sett. Ser inte varför just detta skulle skrämma utveklarna.

Då kan man ju lika gärna ta upp det här med dynamic branching i ps (SM3.0 feature). nVidias kort verkar ha svårt med det och får i shadermark t o m en prestanda förlust då dynamic branching används till skillnad från ATIs kort som verkar ha implementerat en väldigt effektiv lösning som ger nästan dubbla hastigheten i samma test (länk: http://www.techreport.com/reviews/2005q4/radeon-x1000/index.x...)

Kommer utvecklarna välja att använda att använda det när bara en tillverkares kort kan ta dra nytta av det?

Permalänk
Medlem

hur vore det om de båda tillverkarna (ati och nvidia) kunde samarbeta för att ta fram ett moderkort som klarar att köra både sli och crossfire...
då kunde en annan köpa ett x1800xte och ett 7800gtx
då hade man det bästa från två världar..

jag vet.. knip igen..

Visa signatur

Phenom 9950BE@3.1 | Thermalright eXtreme 120+Noctua 120 | Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | Corsair TX650W | 2x WD 500GB RAID0 | 2x Corsair Dominator 2048 | XFX HD6950(shaders plusmeny) 2048MB@880/1375 | Fractal Define R2 | Samsung T260 25,5" | Logitech G15 och G9 Gamingset |