Permalänk
Medlem

tar.gz kompilering Hjälp mig.

Jag vill lära mig att kompilera program. Jag följer instruktionerna på http://www.linuxguiden.se/index.php/Kompilera_ett_program och försöker kompilera http://www.catb.org/~esr/ski/ski-6.5.tar.gz .

1. Jag cd:ar till katalogen där tar.gz filen ligger och skriver "tar -zxvf ski-6.5.tar.gz".

Detta kommer upp:

ski-6.5/COPYING
ski-6.5/Makefile
ski-6.5/README
ski-6.5/ski
ski-6.5/ski.6
ski-6.5/ski.spec
ski-6.5/ski.xml

Det ligger en ny katalog i samma katalog som ski-6.5.tar.gz ligger och den heter "ski-6.5".

2. Jag skriver "./configure". Då kommer detta upp:

bash: ./configure: Filen eller katalogen finns inte

Jag testar att cd:a till "ski-6.5" och skriva "./configure". Samma sak kommer upp.

bash: ./configure: Filen eller katalogen finns inte

Jag skiter i det och testar allt annat. make, make install, logga in som root och fan vet allt. Ingenting händer. Hur ska jag kompilera programmet? Jag vet att det finns i RPM-format men jag vill ju lära mig att kompilera.

Permalänk
Medlem

Läs README-filen först.
Och eftersom det bara finns en makefil i paketet och inget för autotools så kan man ju dra slutsatsen att det skall räcka med make på något sätt. Kanske behöver något mål anges också. Läs README som sagt.

Visa signatur

"Murphys law is recursive. Washing your car to make it rain doesn't work"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus
Läs README-filen först.
O
ch eftersom det bara finns en makefil i paketet och inget för autotools så kan man ju dra slutsatsen att det skall räcka med make på något sätt. Kanske behöver något mål anges också. Läs README som sagt.

Det står ingenting speciellt i README-filen. Jag testar att skriva make och sen en katalog. Jag vet inte exakt hur jag ska skriva. Det lär vara ganska enkelt att kompilera detta program så om nån guru här bara skulle kunna göra det, det tar väl en minut kanske och skriva exakt hur han gjorde så skulle jag vara väldigt tacksam. Ni kan också länka till något ställe på webben som är mycket bättre att lära sig om tar.gz än det där jag länkade till i första meddelandet.

Permalänk
Medlem

haha lika borta som jag;) men ibland orkar man inte läsa...=)

Permalänk

Det där är ett python-program, och alltså inget att kompilera. Som sagt, generella guider i all ära, men det som gäller är att läsa den README eller INSTALL-fil som brukar följa med.

Kontrollfråga: Varför fungerade inte dina configure-kommandon i försöket ovan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
Det där är ett python-program, och alltså inget att kompilera. Som sagt, generella guider i all ära, men det som gäller är att läsa den README eller INSTALL-fil som brukar följa med.

Kontrollfråga: Varför fungerade inte dina configure-kommandon i försöket ovan?

Jasså okej men hur startar jag python skriptet då? Jag vet inte varför configure-kommandona inte fungerade.

EDIT: OJ NU FUNKADE DET! TACK!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Jag vet inte varför configure-kommandona inte fungerade.

Det är för att det helt enkelt inte finns nåt. Om det ska vara ett så ligger det med i .tar.gz-filen.

En .tar.gz är för övrigt inget annat än ett komprimerat filarkiv (ungefär som en .zip-fil). Det finns inget i det formatet som säger nåt om ett generellt sätt att t.ex. kompilera ihop program, men de flesta källkodspaket brukar se ut på ungefär samma sätt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det är för att det helt enkelt inte finns nåt. Om det ska vara ett så ligger det med i .tar.gz-filen.

En .tar.gz är för övrigt inget annat än ett komprimerat filarkiv (ungefär som en .zip-fil). Det finns inget i det formatet som säger nåt om ett generellt sätt att t.ex. kompilera ihop program, men de flesta källkodspaket brukar se ut på ungefär samma sätt.

Jaha, så då kan man säga att linuxguiden hade fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Jaha, så då kan man säga att linuxguiden hade fel.

Nää, men den kanske inte tog upp det att folk faktiskt också lägger sina för-kompilerade program i tar.gz-arkiv.. För att se vad som är vad kan du köra ls --color' i terminalen, blå är mapp, grön är program/skript till exempel.. mycket användbart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Nää, men den kanske inte tog upp det att folk faktiskt också lägger sina för-kompilerade program i tar.gz-arkiv.. För att se vad som är vad kan du köra ls --color' i terminalen, blå är mapp, grön är program/skript till exempel.. mycket användbart

läga till alias ls='ls --color=auto' i ~/.bashsrc is the shit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Jaha, så då kan man säga att linuxguiden hade fel.

Nej. Guiden har inte fel, men den är inte komplett. Den gäller det allmänna fallet för hur source-tarballs ser ut, men inte alla fall.

Den skulle bli i stort sett komplett om man lade till "om det inte funkar, kolla efter en fil som heter nåt i stil med README eller INSTALL, läs den, och gör som det står däri".

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.