Socket M2 standardiseras

Permalänk
Melding Plague

Socket M2 standardiseras

<font style="font-size: 10pt"><b>Socket M2 standardiseras</b></font> <small class="small">fredag 21 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
AMD:s kommande Socket M2 kommer att ersätta alla nuvarande socklar för AMD:s processorer. Detta innebär att det enbart kommer att finnas en sockel. De första produkterna för Socket M2 kommer vara i highendsegmentet där budgetkomponenter lanseras först senare. Moderkortstillverkare är väldigt entusiastiska över detta då det kommer att bli billigare att tillverka moderkorten och inte lika många plattformar att hålla reda på. Trots lanseringen av Socket M2 nästa år kommer dock socket 939 och socket 754 finns kvar till slutet av 2006.
<br />
<br />Läs mer på <a href="http://www.digitimes.com/news/a20051021A9057.html" target="_blank">DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Yjohi! :D:D

Nästa system blir M2, DDR 2, Sata 2, NÄSTA generations grafikkort, 1000w agg. Bara längtar tills jag ska köpa HELT ny burk.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Och Windows Vista och allt jävla skydd som kommer vara inbyggt i M2 socketen, moderkortet, grafikbussen, grafikkortet! Kommer ju inte ens så surfa porr längre!

Permalänk
Medlem

Är förbaskeligt sugen på att se hur AMD presterar med DDR2.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Verkar förvisso skönt med enbart en sockel, blir lättare så.
Men det är klart att det kommer att finnas nackdelar.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att det blir samma för alla kort. Men drm osv gör det inte lika värt att uppgradera datorn. Blir roligare att lägga krutet på de nya konsolerna. Så får datorn gå tillbaka till att bli "skrivmaskin"...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt. Det här borde dom tänkt på låååångt tidigare.
Framförhållning och standardisering är aldrig fel.

Ett steg i rätt riktning för oss konsumenter eftersom detta är en "win-win" situation för producenter såväl som för oss som i slutändan betalar kalaset.

Permalänk
Medlem

ett litet steg för socklarna, ett stort steg på vägen till networking modules.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Inte en dag för tidigt. Det här borde dom tänkt på låååångt tidigare.
Framförhållning och standardisering är aldrig fel.

Ett steg i rätt riktning för oss konsumenter eftersom detta är en "win-win" situation för producenter såväl som för oss som i slutändan betalar kalaset.

Ja du, jag har fått för mig att det är något av en rutin att man standardiserar socklar?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Avstängd

Bra att AMD går tillbaka till en gemensam socket, som gamla goda Socket-A tiden

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Underbart, kommer att ge AMD en ytterligare boost!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

som kära slusk ovan redan har nämt. DRM/Visita och allt annat skit. Kul med mer prestanda men nej till storebrors övervakning..

Permalänk
Medlem

Det sägs ju att S939 är så framtidssäkert för det även stödjer dualcore osv., men det känns inte riktigt så längre...

Permalänk
Medlem

Kommer verkligen både intel & amd ha DRM?
Vad kan DRM göra igentligen ?

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luugen
Kommer verkligen både intel & amd ha DRM?
Vad kan DRM göra igentligen ?

Här kommer ett utdrag

Citat:

Digital rights management (DRM)1 is an umbrella term referring to any of several technical methods used to control or restrict the use of digital media content on electronic devices with such technologies installed. The media most often restricted by DRM techniques include music, visual artwork, computer and video games, and movies.

Some digital media content publishers claim DRM technologies are necessary to prevent revenue loss due to illegal duplication of their copyrighted works. However, others, including civil libertarians, argue that transferring control of the use of media from consumers to a consolidated media industry will lead to loss of existing user rights and stifle innovation in software and cultural productions.

Permalänk

Känns som om man ska köpa den bästa processorn som kommer finnas till socket 939 och sen ha den livet ut

Permalänk
Medlem

O fy fan!! Det där kommer bara leda till problem. Kommer säkert sluta med att man inte ens kan spela upp det man köpt pga av nån bugg.
Samt att jag är emot att bli övervakad.
Alla framtids filmer om polis stater verkar bli mer & mer verkliga.

Men idén om en sockel är riktigt bra.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem
Citat:

nej till storebrors övervakning..

tre enkla steg för en trevligare informationsvärld:

1) använd opensource-mjukvara som du tycker är bra.
2) stöd den opensource-mjukvara som du tycker är bra på sätt som du tycker är bra. (tex bsd/linux/cedega resp. donera tid/pengar)
3) stfu.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

ILLA

detta har man fruktat ett tag nu, dock hade man hoppats på att det absolut inte skulle hända.

min sissta prolle får bli en opteron 144a på måndag.

Dom som skriker att det är bra osv värkar inte ha en aning om vad bakgrundstanken med detta är. Det som händer är att dom tvingar en att köpa en processor och mobo som har fullt stöd för dmr, det går att förklara på ett enkelt sätt:

det innebär att med hjälp av mjukvara och hårdvara gör att dom stora äckliga tillvärkarna på marknaden t.ex. "pyttemjuk" kan kontrollera precis vad vi får och inte får göra med våran dator, t.ex om du skriver "microsoft s_ _er häst d_se" så kommer det inte synas om du skriver det på nätet osv... dom kommer alltså kunna kontrollera vilka program vi kan göra på våra burkar. Allt detta bara för att kunna ha totalkontroll över vad vi gör med våra burkar.

Finns en bra sida som förklara precis hur allt går till dock kommer jag inte ihåg adressen men ska se om jag kan leta fram den sen.
Som någon sa, datorer kommer bli något som man endast använder som en digital skrivmaskin om 2-3år..

hmm vad ska man skaffa sig för annan hobby?

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

Tja... har du funderat på att börja rida eller spela pingis....

Permalänk
Medlem

Det är alltså bestämt att DRM kommer finnas på Socket M2 moderkort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Det är alltså bestämt att DRM kommer finnas på Socket M2 moderkort?

då det redan finns i x2 så lär det finnas i m2

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajV
då det redan finns i x2 så lär det finnas i m2

Men i den större utsträckningen. Så att det verkligen har någon inverkan? Känns ju inte som att en cpu kan se till att hela maskinen har DRM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Men i den större utsträckningen. Så att det verkligen har någon inverkan? Känns ju inte som att en cpu kan se till att hela maskinen har DRM.

använder du en x2 + winxp64 eller xp32 med sp2 så är du utsatt för DRM.

Hela deras tanke är att all hårdvara ska ha DRM påsåsätt så kan dom bestämma vad som får och inte får visas på våra skärmar osv...

Det läskigaste jag läst om var att dom kommer kunna t.ex om du skriver ett mail som innehåller olaga hot eller liknande osv... så kommer dom kunna förstöra dokumentet osv.

DRM är precis som en storebror som övervakar dig hela tiden, storebror bestämmer vilka program du får köra, vilka filmer du får titta på, vilka porrsidor du får surffa på.

Finns även utalanden om att dom vill göra det olagligt att använda datorer utan drm i usa om några år, har tillockmed för mig att dom skickade in lagförslag på det....

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem

jaha men det är väl bra att dom kan stoppa folk att titta på barnporr. Eller stoppa terrorist/nasist nätverk som verkar på nätet.

Visa signatur

opteron 144@2700, G.skill2x1 gig pc4000, Dfi ultra-d, 7800gt, Nec 3540 dvd-brännare, wd raptor 74gig, antec tx1088amg(truepower 480w),

Permalänk
Avstängd

Sålänge dom man kör ett äldre OS så gör det ingenting, sen kan man köra Linux också. Hursom helst så kommer jag klara mig i flera år på Win2003 Enterprise Edition som jag har i både 32 och 64-bit version, givetvis äkta och laglig version. Dock allt vad Vista heter kommer jag att totalignorera.

Ingen annan har med att göra vad vi gör med våra datorer. Detta är emot PUL och kränkande. Andras egendom.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajV
använder du en x2 + winxp64 eller xp32 med sp2 så är du utsatt för DRM.

Hela deras tanke är att all hårdvara ska ha DRM påsåsätt så kan dom bestämma vad som får och inte får visas på våra skärmar osv...

Det läskigaste jag läst om var att dom kommer kunna t.ex om du skriver ett mail som innehåller olaga hot eller liknande osv... så kommer dom kunna förstöra dokumentet osv.

DRM är precis som en storebror som övervakar dig hela tiden, storebror bestämmer vilka program du får köra, vilka filmer du får titta på, vilka porrsidor du får surffa på.

Finns även utalanden om att dom vill göra det olagligt att använda datorer utan drm i usa om några år, har tillockmed för mig att dom skickade in lagförslag på det....

Inte många rätt där. DRM är endast till för att skydda upphovrättsskyddat material mot otillåten spridning.

"Digital rights management, as its name implies, applies only to digital media. Digital media have gained in popularity over analog media both because of technical advantages associated with their production, reproduction, and manipulation, and also because they are sometimes of higher perceptual quality than their analog counterparts. Since the advent of personal computers, digital media files have become easy to copy an unlimited number of times without any degradation in the quality of subsequent copies. Many analog media lose quality with each copy generation, and often even during normal use. The popularity of the Internet and file sharing tools have made the distribution of copyrighted digital media files simple.

The availability of multiple perfect copies of copyrighted materials is perceived by much of the media industry as a threat to its viability and profitability, particularly within the music and movie industries. Digital media publishers typically have business models that rely on their ability to collect a fee for each copy made of a digital work, and sometimes even for each performance of said work. DRM was created by and/or designed for digital media publishers as a means to allow them to control any duplication and dissemination of their content."

Läs mer på wikipedia

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Inte många rätt där. DRM är endast till för att skydda upphovrättsskyddat material mot otillåten spridning.

bla bla

Läs mer på wikipedia

DMR skydd är en grej som kommer vara inbyggt i nyare cpuer,
det stora hotet är:
http://www.againsttcpa.com/

Visa signatur

Äktenskapet är det enda kriget där man sover med fienden...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelvis
jaha men det är väl bra att dom kan stoppa folk att titta på barnporr. Eller stoppa terrorist/nasist nätverk som verkar på nätet.

Och det tror du själv på är orsaken till införandet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajV
då det redan finns i x2 så lär det finnas i m2

Någon som vet var man kan läsa mer om det där?

Hittar ingenstans att x2 skulle köra med drm.

Visa signatur

FT02 | Asrock Extreme4 | 2500K @ 4.6 GHz | NH-D14 | 16Gb G.Skill RipjawsX F3-12800CL7D-8GBXH | GTX 780 Ti | Intel 520/510 | Corsair AX850 | 2x Dell u2410