Permalänk
Medlem

OpenBSD: Counter-Strike server

Hejsan!

Sitter och förbereder lite servrar till vårat LAN som skall arrangeras om ett par veckor. Skall nu installera en Counter-Strike server. Det fungerar dock inte att använda Linux-installationsbinär. Följande händer då:

# ./hldsupdatetool.bin Abort trap

Vad betyder "Abort trap"?

Vet ni om det finns någon native Steam-server till Counter-Strike, till OpenBSD?

Mvh,
Marwin

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste dra igång Linux-emulation.

http://www.openbsd.org/faq/faq9.html#Interact

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Det finns altså ingen native version av Steam(Counter-Strike) till OpenBSD?

Kommer jag inte förlora mycket prestanda om jag skall emulera servern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Det finns altså ingen native version av Steam(Counter-Strike) till OpenBSD?

Kommer jag inte förlora mycket prestanda om jag skall emulera servern?

Det kommer du eftersom att du slösar RAM. Sätt upp en Linux-server istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte att BSDs emulering är helt emulering heller. Har för mig den är mer som Wine. Så jag tror inte du kommer att förlora så mycket på det. Eller som Windows kompatibilitetsläge.

Dock är jag inte så insatt i ämnet då jag inte använder det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

I FreeBSD förlorar man ingenting i alla fall. Maskinkoden är fortfarande likadan.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Nej du skall inte förlora ett jota i princip om jag förstått det hela rätt

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

OMG! sorry.

Permalänk
Medlem

de ända ja har märkt me HLDS i Linux/nix*, e är att man inte får sina stbila 900-100FPS, :S, MEN är den fullt belastat har man de, men om man har X på server så har man 900-1000FPS,

å för er som inte vet, de är ca 100FPS orginal, eller ja vanligt, mer FPS så blir de bättre ping/ms, de blir stabilare med,

jag kan inte ge någon bättre förklaring ;).

men ja tror de är X iaf, för att OS ja har kört så måste man ha X för att uppnå de,

Permalänk
Hedersmedlem

X kör man ju inte på en server.

Dessutom, hur fan kan man mäta en server med FPS?

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Klient!?
Vi pratar server här : D

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
BLA BLA BLA

Har du någon som helst aning om vad du snackar om?
Hur kan den dedikerade servern påverka din FPS i spelet? Ritar den upp mer texturer åt dig eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har du någon som helst aning om vad du snackar om?
Hur kan den dedikerade servern påverka din FPS i spelet? Ritar den upp mer texturer åt dig eller?

Jo det har han, det är FPS på servern, desto mera desto snabbare..
kör själv cs server, fast linux mandrake..

Visa signatur

| AMD Ryzen 1700 @ 3950Mhz | Corsair Vengeance 32GB 3200mhz | Asus ROG Crosshair IV Hero | Asus GTX 1080 Strix | Samsung 960 Evo 250GB | Corsair H115i Extreme | Corsair RM1000X |

Permalänk
Medlem

När det gäller cs server så räknar man med FPS har jag hör så det som blattis säger är sant. Men om den blir bätte om man har X igång vet jag inte.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
de ända ja har märkt me HLDS i Linux/nix*, e är att man inte får sina stbila 900-100FPS, :S, MEN är den fullt belastat har man de, men om man har X på server så har man 900-1000FPS,

å för er som inte vet, de är ca 100FPS orginal, eller ja vanligt, mer FPS så blir de bättre ping/ms, de blir stabilare med,

jag kan inte ge någon bättre förklaring ;).

men ja tror de är X iaf, för att OS ja har kört så måste man ha X för att uppnå de,

WTF?!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

hehe, de är fps i HLDS se här

de är på en server me X på, ja kan ta en print på min uten X, ja vet inte varför de blir så,

de där är i HLDS.

här är i mitt HLDS på min server, ja har inte X eller något,

Permalänk
Medlem

Blattis: Stämmer de där siffrorna, när personer loggar in på eran server också?

Permalänk
Inaktiv

Tjena, jag har skummat igenom tråden och det verkar vara en röra. OpenBSD har troligtvis implementerat linux emulering såsom NetBSD, dvs genom att mappa om systemanrop från linux till Open/NetBSD's egna. Man förlorar lite prestanda iom transformationen, men jag tror inte att man blir alltför lidande av det.

Kolla in denna länk från en kille som satt upp en Counterstrike server under NetBSD med linuxemulering.

Permalänk
Medlem

Marwin, på min så går den från 98-950FPS ca typ, MEN man ska ha stabilt 800-1000FPS för att den ska va stabil å ha bra ping,

på den första bilden, de är r1nyx server, de är Ubuntu på me X, å de är bra ping/ms,

och på min är de Debian, ja har samma saker på min förutom att han har allt som följer med i VANLIGA Ubuntu installationen,

men ja vet inte vad man ska göra för att få 1000FPS, de går iaf me Linux Ubuntu med X på, inte utan, sen är de inte så orginal på FreeBSD heller vet jag, för r1nyx körde FreeBSD innan ja visa min server me Ubuntu me X på, pingen va bra som stan mot va de va me hans FreeBSD server,

Permalänk
Medlem

Ang. FPS:

Förmodligen har debian inte någon lowlatency/preemptible-patch i sin kärna, vilket jag är säker på att Ubuntu har. Det borde öka responsiviteten rejält för denna typ av server. X spelar ingen roll här.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Ang. FPS:

Förmodligen har debian inte någon lowlatency/preemptible-patch i sin kärna, vilket jag är säker på att Ubuntu har. Det borde öka responsiviteten rejält för denna typ av server. X spelar ingen roll här.

Hur fixar man en sån i debian måste man baka om kärnan? och hur kollar man om man har en eller inte.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

jdv, hoppas de inte är någon sån i FreeBSD heller, för de är ca 100fps där med orginal,

ja har kört FreeBSD Debian Ubuntu(med och utan X. MEN de va bara 800-1000FPS med X)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
de ända ja har märkt me HLDS i Linux/nix*, e är att man inte får sina stbila 900-100FPS, :S, MEN är den fullt belastat har man de, men om man har X på server så har man 900-1000FPS,

å för er som inte vet, de är ca 100FPS orginal, eller ja vanligt, mer FPS så blir de bättre ping/ms, de blir stabilare med,

jag kan inte ge någon bättre förklaring ;).

men ja tror de är X iaf, för att OS ja har kört så måste man ha X för att uppnå de,

Det stämmer som du säger att en högre serverside-framerate [FPS] ger bättre responstider till klientern i form av lägre ping. Däremot kan jag inte rekommendera att trycka servern över 1000 i sys_ticrate, även trots att många, speciellt i windows-sammanhang använder sys_ticrate 10000.

Anledningen till detta är att när jag använder 10000 i sys_ticrate på mina servrar så blir vissa aspekter av spelet alldeles för snabbt. Tex granatkastning, omladdning av vapen etc sker på en bråkdel av tiden.
Anledningen till detta vet jag ärligt talat inte, och jag har sett många som lyckas använda 10k i sys_ticrate utan problem.

Men, uppstår problemen jag beskrev är lösningen att sänka sin ticrate till 1000 istället, med en ytterst marginell pingförsämring (det rör sig högst om 2-3 i ping över ett LAN).

Lite sådär kuriosa, men någon ska väl informera massorna.

Gl hf med ert LAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blattis
jdv, hoppas de inte är någon sån i FreeBSD heller, för de är ca 100fps där med orginal,

ja har kört FreeBSD Debian Ubuntu(med och utan X. MEN de va bara 800-1000FPS med X)

Så det var lägre i Ubuntu utan X? Samma versioner av allt? Samma dator?

Kan vara att du fått servern startad på annan nice-nivå iochmed att du startade den i X i så fall.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter och funderar på varför det skulle bli mer om man har X igång, möjligt att det är som jdv säger.

Men en sak vet jag, på server kör man inte X.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

[Thorondor], jag och alla andra min kompisar kör ALLTID 1k i sys_ticrate,

jdv, asså Ubuntu den vanliga installationen INTE server, den em X å allt, då får jag ca 1000FPS, med server installationen får ja ca 100 :s,
å ja de är på samma server, OM inte min polare ska ha tillbaka sin server nu i helgen KANSKE kan ja göra ett litet projekt om de å visa att de påverkar min server,

kan testa på olika tex, OpenBSD(ja lyckades fan inte installaera de förut :P. men de går nog) FreeBSD Linux(Debian Ubuntu)

EDIT: FYLLER IDAG :D, inte så många år men, 16 ;P

Permalänk
Medlem

Har ställt in lowlatency/preemptible i min nykompilerade Linux-kärna.
Sitter en PIII 600Mhz, 512MB RAM, och jag har ~100fps (+- 10).

Några tweak-tips?

Denna fråga borde i och för sig tas i Spel-forumet då jag tror jag får fler svar där