Efter Ubuntu installation går klockan fel i XP

Permalänk
Medlem

Efter Ubuntu installation går klockan fel i XP

Jag kör dualboot med Ubuntu 5.10 och XP. Efter att jag installerat Ubuntu så går klockan ofta fel när jag sedan byter till XP. Tiden i Ubuntu visas korrekt, medans klockan i XP var två timmar efter. Någon som kan ha en susning om vad som orskar det här?

Permalänk

Har du ställt in rätt tidszon? Är biosklockan ställd efter lokal tid eller UTC? kolla upp något i stil med /etc/localtime eller /etc/timezone vilket ska vara länkat till rätt /usr/share/zoneinfo/plats.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

2pac, så va de för mej med förut, men ja kommer inte ihåg va ja gjorde för att de funka bra igen :S

Permalänk
Medlem

har samma problem att linux ställer in sig på rätt tid, men samtidigt så ändrar sig windows-tiden två timmar fel, har då rätt tidszon inställt..
Jag löste det genom att ställa in i linux så man använde en tidszon två timmar tidigare, tror det var på kanarieöarna eller liknande

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag vill ha rätt tid i båda operativsystemen, så att ställa in linux klockan enligt en annan tidszon känns inte aktuellt, men tack för tipset

Permalänk

Re: Efter Ubuntu installation går klockan fel i XP

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Jag kör dualboot med Ubuntu 5.10 och XP. Efter att jag installerat Ubuntu så går klockan ofta fel när jag sedan byter till XP. Tiden i Ubuntu visas korrekt, medans klockan i XP var två timmar efter. Någon som kan ha en susning om vad som orskar det här?

Ja, har samma sak jag med. Inte för att jag bryr mig så mycket, jag dualbootar bara för att spela spel. Säg till om du hittar en lösning!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
har samma problem att linux ställer in sig på rätt tid, men samtidigt så ändrar sig windows-tiden två timmar fel, har då rätt tidszon inställt..
Jag löste det genom att ställa in i linux så man använde en tidszon två timmar tidigare, tror det var på kanarieöarna eller liknande

Vilket förmodligen beror på att ditt system förväntar sig att biosklockan är ställd efter GMT men du har den ställd efter lokal tid. Sätt UTC=no i /etc/defaults/rcS

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shibuya-Kei
Vilket förmodligen beror på att ditt system förväntar sig att biosklockan är ställd efter GMT men du har den ställd efter lokal tid. Sätt UTC=no i /etc/defaults/rcS

Men skillnaden mellan GMT och lokaltid är bara en timme, inte två.

Nåväl, jag ska prova ditt förslag.

Permalänk
Medlem

Det blir två timmars skillnad med sommartid.

Permalänk
Medlem

Nu är problemet fixat. Som Shib etc skrev så justerar man det hela genom att sätta UTC=no.

Här är en mer detaljerad how to.

From Ubuntuguide.org:

How to disable system time/date from being reset to UTC (GMT)?

sudo cp /etc/default/rcS /etc/default/rcS_backup
sudo gedit /etc/default/rcS

3. Find this line

...
UTC=yes
...

4. Replace with the following line

UTC=no

5. Save the edited file (sample)
6. System -> Administration -> Time and Date

Set the correct time/date

7.

sudo /etc/init.d/hwclock.sh restart

Permalänk
Medlem

tack för tipset, då kan man köra på det "riktiga" sättet, inte för att det gör mig något

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower