Permalänk
Melding Plague

iPod Video testad

<font style="font-size: 10pt"><b>iPod Video testad</b></font> <small class="small">torsdag 20 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://arstechnica.com/reviews/hardware/video-ipod.ars" target="_blank">Ars Technica</a> har recenserat den senaste modellen i Apples iPod-familj. Video iPod heter den och förutom musik klarar den även av att spela upp MPEG-4 och H.264 i formaten .m4v, .mp4 och .mov. Spelaren finns i modeller på 30 GB och 60 GB. Det ska bli intressant att se om den här modellen kommer att slå igenom på den svenska marknaden, då det är den första iPod-modellen som kan komma att floppa stort.
<br />
<br /><i>For now, Apple is jumping on the video bandwago, despite Steve Jobs' being dismissive of it not so long ago. Apple has tailored the UI for video and getting TV shows and music videos on to your iPod with minimum effort as long as you're happy with the small selection of ABC/Disney titles currently being offered.</i>
<br />
<br />Läs testet hos <a href="http://arstechnica.com/reviews/hardware/video-ipod.ars" target="_blank">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Japp den kommer nog floppa stort. eller inte. alla iPod fanboys kommer köpa den. fangirls med för den delen.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

ser ju trevlig ut men marknade för portabla videospelare är inte så het just nu. men det kommer kanske att ändras med denna!

Visa signatur

[Antec P180] [ASUS K8N-E Deluxe s754] [3400+@240*10.5] [Hiper Type-R 480w] [HIS X800 PRO@XT PE] [1.5 GB A-data 400mhz] [2X160 GB Spinepoint] [ADDA@5volt] [17" TFT]

Permalänk
Medlem

Det är ju fortfarande en mp3-spelare i första hand. Tror inte den blir mindre populär för att man kan spela video på den.

Visa signatur

AMD Athlon X2 3800+ | Abit KN8-SLI | 2x1 GB | 8800GTS

Permalänk
Medlem

Precis, det enda som den nya är sämre på är väl att den har en färgskärm.

Permalänk
Medlem

Snarare en iPod med videofunktion än en iPod Video.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Fanns väl inte mycket på Ars som tyder på att den iPod:en skulle bli mindre framgångsrik än alla andra, snarare tvärt om.
Det som är lite dåligt är ju upplösningen och det blir väl bättre när det blir en ARM på broadcom chippet. Batteritiden i videoläge är väl svårare att göra något åt...
Men det är väl det som finns att klaga på, och videon var ju inte så dålig på teven efter vad Ars skrev (och som fler skrivit om)...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Det stod inget om ljudet, men det är väl samma som i förra generationen. Hur den nu låter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
Snarare en iPod med videofunktion än en iPod Video.

nödvändigt

Ontopic:

tror den kommer bli en storsäljare LÄTT...bara det att alla "fanboys och fangirls" kommer köpa den gör den till en storsäljare...+ att den nya snygga och stilrena designen och den nya videofunktionen kommer dra många nya kunder (speciellt pga att man kommer kunna beställa t.ex. LOST och andra serier direkt till iPodden)

Permalänk
Medlem

Jo, att kunna köpa Lost m.m. gjorde mig riktigt intresserad och var beredd att installera itunes enbart för det (extremt kasst program i mitt tycke) men när jag fick reda på upplösningen så ströks alla planer på det.

Fattar inte varför man inte utnyttjar tekniken och släpper en version som är riktigt högupplöst, varför inte stoltsera med sin HD codec (som de skryter så mycket om) och släpp serierna i 1080p.

Samma med musik, man borde få musik med bättre kvalitet än vad man får på skivorna. Nu får man nån sunkig komprimerad och dessutom DRM skyddad fil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Japp den kommer nog floppa stort. eller inte. alla iPod fanboys kommer köpa den. fangirls med för den delen.

inte jag. kommer aldrig köpa en HDD-spelare. iPod eller annan, video eller ej.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo, att kunna köpa Lost m.m. gjorde mig riktigt intresserad och var beredd att installera itunes enbart för det (extremt kasst program i mitt tycke) men när jag fick reda på upplösningen så ströks alla planer på det.

Kolla lite på länken till Ars så ser du vad dom tyckte…
…dom tyckte ju det såg helt okey ut på teven.
För övrigt så börjar rapporter komma om att de tider Apple ger för batteriet vid videovisning är i underkant (som vanligt när det gäller Apple kan man nästan säga) och att man kan förvänta sig en stund till innan det är battrislut.

Citat:

Fattar inte varför man inte utnyttjar tekniken och släpper en version som är riktigt högupplöst, varför inte stoltsera med sin HD codec (som de skryter så mycket om) och släpp serierna i 1080p.

I iPod:en?
Faller ju på sin egen orimlighet…
…eller hur f-n hade du tänkt det skulle funka?

Citat:

Samma med musik, man borde få musik med bättre kvalitet än vad man får på skivorna. Nu får man nån sunkig komprimerad och dessutom DRM skyddad fil. [/B]

Bättre än på CD? Det skulle ju innebära att bolagen skulle behöva mastra om och att en fil vore en heliskes massa megabyte…
AAC är väl helt okey ljudmässigt, förutsatt att man tycker man klarar sig med 192kbps mp3…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
(som vanligt när det gäller Apple kan man nästan säga) och att man kan förvänta sig en stund till innan det är battrislut.

I iPod:en?
Faller ju på sin egen orimlighet…
…eller hur f-n hade du tänkt det skulle funka?

Bättre än på CD? Det skulle ju innebära att bolagen skulle behöva mastra om och att en fil vore en heliskes massa megabyte…
AAC är väl helt okey ljudmässigt, förutsatt att man tycker man klarar sig med 192kbps mp3…

ehe.. nu menar du väll ändå tvärtom?

han menar nog bara att ett mer högupplöst format skulle finnas som alternativ för extern visning. men just det formatet var lite väl optimistiskt.

en AAC som har högre ljudkvalitet går lätt in på en fjärdedel av en motsvarande CD-spår tar i data. säg 10mb istället för 40mb. att bolagen skulle behöva mastra nytt är nog inget problem i sig, problemet är att mastrarna redan från början är optimerade för CDns begränsningar. å tredje sidan är de flesta komprimerade format i sin tur anpassade för just CDns begränsningar, så frågan är om AAC egentligen kan ha högre kvalitet än en CD ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
I iPod:en?
Faller ju på sin egen orimlighet…
…eller hur f-n hade du tänkt det skulle funka?

Njae, för ipoden så duger det ju. Ingen idé att ha högre upplösning än vad TFT skärmen på ipoden har.

Var för datorn jag tänkte på främst (och att man därifrån kan skapa en DVD version till vardagsrummet t.ex.), men det skulle å andra sidan inte gå pga. DRMen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Bättre än på CD? Det skulle ju innebära att bolagen skulle behöva mastra om och att en fil vore en heliskes massa megabyte…
AAC är väl helt okey ljudmässigt, förutsatt att man tycker man klarar sig med 192kbps mp3…

Eftersom DVD-Audio är på intåg så kan man väl få den versionen istället. Men visst, då det inte finns någon DVD version så kan det kanske vara lite mycket att begära men jag tycker att det är trisst att man som konsument får acceptera att det ska bli sämre om man köper det via internet. Rent logiskt sett så borde det ju enbart bli bättre och i sämsta fall bli lika bra.

Men det är väl för att det började i fel ände. Att företagen blev tvingade att sälja musik på internet pga. piratkopiering och inte att företagen var först och såg möjligheterna att förbigå CDns och DVDns begränsningar och släppa riktigt högkvalitativa produkter.

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk

Men vad i... DEN SENASTE iPODEN HETER FÖR H------ INTE iPOD VIDEO!!!!1111111111111

Den heter iPod, och inget annat. Det är som när man inte hade efternamn förr i tiden, då fick man säga "Fredrik bakom hörnet" och "Fredrik bordellmästaren". Likaså får man idag säga "iPod med fotofunktion" (när iPod Photo blev iPod) och "iPod med videofunktion". Det officiella namnet är fortfarande iPod, och INGET ANNAT!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

klockers nu då min sony nwhd1 har havererat .. måste be min polare på expert att fixa fram en av dom nya ipodarna åt mig .. skulle få ut en ny "valfri" mp3 spelare på försäkringen .. fast .. skulle ju ha haft en 60 giggare då med 20h batteri tid .. då man blivigt lite bekväm med sonyn som ska påstås ha 30 timmar ..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men vad i... DEN SENASTE iPODEN HETER FÖR H------ INTE iPOD VIDEO!!!!1111111111111

Cry havoc, and let slip the dogs of war!!!!!