Permalänk
Medlem

Minix 3

http://www.minix3.org

This new OS is extremely small, with the part that runs in kernel mode under 4000 lines of executable code. The parts that run in user mode are divided into small modules, well insulated from one another. For example, each device driver runs as a separate user-mode process so a bug in a driver (by far the biggest source of bugs in any operating system), cannot bring down the entire OS. In fact, most of the time when a driver crashes it is automatically replaced without requiring any user intervention, without requiring rebooting, and without affecting running programs. These features, the tiny amount of kernel code, and other aspects greatly enhance system reliability.

Vad säger ni, måste leta reda på min gamla x86 laptop och dra in detta.
Älska microkärnor

Permalänk

Tror inte det blir allt för kul att leka med. Finns varken många applikationer eller något grafiskt system för dem som inte vill köra CLI... Förstås, kan väl vara kul ett par minuter ändå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Tror inte det blir allt för kul att leka med. Finns varken många applikationer eller något grafiskt system för dem som inte vill köra CLI... Förstås, kan väl vara kul ett par minuter ändå...

Vem vill ha GUI

Jag har en gammal 200MHz laptop, det är inget man kör X på, men man kan koda på den
Och leka runt med nya system, alltid kul att leka med system, man kan alltid lära sig något.

Permalänk
Hedersmedlem

Tufft!

Måste prova detta när jag får en burk ledig (eller om jag får igång Bochs/Qemu och prova däri).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

hehe.. så de en updaterad version av minix, eller?

aja.. får prova i emulator när jag kommer hem

Permalänk
Hedersmedlem

Oh! En ledig 166 MHz:are dök just upp!

Får prova på den.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Ska testa med en 500MHz P3 Laptop, hittade den i sommarstugan, glömt bort den...

tvivlar dock på att jag får igång något nätverksstöd. Ska se om det finns något stöd för någon typ utav PCMCIA nätverkskort som man kan köpa.

Permalänk
Medlem

Satan... Den dator jag tänkte installera på har ingen cd-läsare, och då går det inte :/ Går att boota, men inte att köra/installera/något annat.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Satan... Den dator jag tänkte installera på har ingen cd-läsare, och då går det inte :/ Går att boota, men inte att köra/installera/något annat.

Inge stöd för nätverksboot?

Permalänk
Hedersmedlem

Mohaa!

Bootade just Minix 3 (och installerade det) i Qemu.
Nu är det dags att börja leka.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Körde det igår jag med *skryta*
Rätt nice system faktiskt, duger helt ok att koda i

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer