Mac-nybörjare behöver hjälp med grundläggande saker

Permalänk
Medlem

Mac-nybörjare behöver hjälp med grundläggande saker

Jag är en riktig rookie på OSX, så jag har två frågor om saker jag inte riktigt förstått. Jag är ju så van vid Windows!

Den första är: Hur avinstallerar man program från Macen? Installera är inga problem, men att ta bort dem är en annan sak. Det finns inga avinstallationsprogram, vad jag har sett.

Den andra fråga är: Kan man inte se bilder i fullskärm på något sätt med iPhoto? Jag vill gärna slippa sätta ihop ett bildspel bara för det.

Jag kommer nog på fler svårigheter senare

/John

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Re: Mac-nybörjare behöver hjälp med grundläggande saker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Den första är: Hur avinstallerar man program från Macen? Installera är inga problem, men att ta bort dem är en annan sak. Det finns inga avinstallationsprogram, vad jag har sett.

Dra det till papperskorgen

Visa signatur

iBook G4 1.33GHz, 1024 MB, 40GB + 160, Mac OS X 10.4

Permalänk
Medlem

Okej, det lät för lätt för att vara sant, men jag litar på dig
Ska man gå in på hårddisken, Program och sen dra saken man vill bli av med till papperskorgen? Lätt som en plätt

En annan sak: Kan man ta bort lösenordet man måste skriva in varje gång man ska installera ett program eller uppdatera?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi

En annan sak: Kan man ta bort lösenordet man måste skriva in varje gång man ska installera ett program eller uppdatera?

Nä. och det är tur det.

Skillnaden mellan de felsta *nix systemet och Windows är säkerheten. Hade Windows haft denna typ utav säkerhet hade trojaner etc. inte haft det lika enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Nä. och det är tur det.

Skillnaden mellan de felsta *nix systemet och Windows är säkerheten. Hade Windows haft denna typ utav säkerhet hade trojaner etc. inte haft det lika enkelt.

Jag kan leva med det. Men kan jag byta lösenord då?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

äpplemeny > systeminställningar > konton > ändra lösenord ?

Permalänk
Medlem

Jahaja, det var så enkelt

Tack för hjälpen allihop, det har skingrat mina frågor. Men jag kommer nog på fler med tiden.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

(Den andra fråga är: Kan man inte se bilder i fullskärm på något sätt med iPhoto? Jag vill gärna slippa sätta ihop ett bildspel bara för det.)

Håll ner alt-tangenten när du dubbelklickar på småbilderna i iPhoto.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicco
(Den andra fråga är: Kan man inte se bilder i fullskärm på något sätt med iPhoto? Jag vill gärna slippa sätta ihop ett bildspel bara för det.)

Håll ner alt-tangenten när du dubbelklickar på småbilderna i iPhoto.

Ja! Tack, då är det lungt!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!