Permalänk
Melding Plague

DDR blir billigare

<font style="font-size: 10pt"><b>DDR blir billigare</b></font> <small class="small">söndag 23 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Priserna på DDR och DDR2 till minnestillverkare har stadigt gått ner det här året och priserna för oktober är lägst hittills i år. Speciellt DDR2 har blivit billigare, ungefär 15% sänkt pris sedan förra månaden. Anledningen är att DDR2 inte riktigt slagit igenom och ett lägre pris kanske kan hjälpa till. Vanlig DDR-400 har gått ner cirka 10% sedan förra månaden. Detta kommer förhoppningsvis leda till billigare priser på minnesstickor till slutkund.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://digitimes.com/bits_chips/a20051021A5024.html" target="_blank">DigiTimes</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

gött! prisänkningar e bra för oss konsumenter

Permalänk
Medlem

på tiden.... kanske man ska passa på att uppgradera sin server med lite minne då också nice som fan

Permalänk
Medlem

great. jag vill ha 2gb riktigt ddr400 ! har 333 nu

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

När kan detta komma och påverka priset till oss kunder mån tro...?

Permalänk

Och hur tror ni det kommer sjunka mer i pris?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Gått ner? Priserna på 1GB DDR moduler har ju gått upp ordentligt i pris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Gått ner? Priserna på 1GB DDR moduler har ju gått upp ordentligt i pris.

"Detta kommer förhoppningsvis leda till billigare priser "

Det är väll till återförsäljare priset har gått ner, inte till oss kunder, detta borde innom en viss tid leda till att även vi får billigare minnen

Permalänk
Medlem

Första raden:

"Priserna på DDR och DDR2 till minnestillverkare har stadigt gått ner det här året och priserna för oktober är lägst hittills i år"

Trots detta så har priset mot kund ökat under året för standardminnen som tex DDR 1GB 400MHz. Det har dessutom varit en markant uppgång.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Hm, billiga priser är väl inte så intressant. Hellre låga priser eller billiga minnen.

Permalänk
Avstängd

hppas dom kan sänka priserna nu da.

Permalänk
Medlem

Låter ju nice.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Första raden:

"Priserna på DDR och DDR2 till minnestillverkare har stadigt gått ner det här året och priserna för oktober är lägst hittills i år"

Trots detta så har priset mot kund ökat under året för standardminnen som tex DDR 1GB 400MHz. Det har dessutom varit en markant uppgång.

Det tycker jag då rakt inte. Vad jag har sett så har priset gått nedåt i varje fall. Har dock endast varit intresserad av PC3200 minnen så jag kan bara tala för dem...

Permalänk
Medlem

Tillverkning har blivit billigare och återförsäljarna har kunnat köpa in modulerna billigare. Orsaken till att det inte har blivit billigare för oss konsumenter är pga av priset för dollarna har stigit med 20% sen förra året

Permalänk
Medlem

Buggy verkar ha tagit bort sitt diagram
Håll koll på prisjakts prisutveckling

Sitter med 2*256mb på en A64, nu undrar jag hur det skulle blir med dual channel om jag bara slänge i en 1gb modul?

Permalänk
Avstängd

BRA lägre priser gynnar oss alla:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

PC3200 är just 400MHz, och priset på 1GB stickor är betydligt högre nu än i tex somras. Kingston VR låg under 900kr som billigast nu 1173. Betalade tex 909kr den 9/7 i år och då hade priset redan vänt. Det är ~30% upp om man räknar från mitt pris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jan-banan
Buggy verkar ha tagit bort sitt diagram
Håll koll på prisjakts prisutveckling

Sitter med 2*256mb på en A64, nu undrar jag hur det skulle blir med dual channel om jag bara slänge i en 1gb modul?

Man kan inte köra dual channel med enbart en sticka?

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

börjar bli dags att köpa minne
Har inte kollat priserna på senare tid men för några månader sen kostade 512 DDR400 som billigast 450 kr
I början av året kostade det 300kr.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
PC3200 är just 400MHz, och priset på 1GB stickor är betydligt högre nu än i tex somras. Kingston VR låg under 900kr som billigast nu 1173. Betalade tex 909kr den 9/7 i år och då hade priset redan vänt. Det är ~30% upp om man räknar från mitt pris.

Okej, köpte mej ett par TwinMOS 512 stickor som jag gav 990:- för som i början av årskiftet kostat 1200-1300:- i varje fall...

Så det är nog olika från fall till fall helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unforgiven
Man kan inte köra dual channel med enbart en sticka?

Hur hade du tänkt sätta en sticka på två platser?

Som att försöka spela upp setreoljud med en högtalare.

Permalänk
Medlem

Perfekt. Jag som precis hade tänkt kolla runt efter lite mer minne

Permalänk

Vill vi ha DDR2? Dessa minnen gav väll högra latence och sämre prestanda på AMD64? Eller kanske bara jag som varit gömd under en sten för länge?

Permalänk

Lurcazzus:
Jo de har alltid haft hägre klockfrekvens men också högre timings vilket har försämrat prestandan ganska mycket. Det var ett tag sedan de kom ner i så låga timings så de blev lika bra som ett par bra DDR1 minnen. Dock var priset för ddr2 fortfarande mycket högre. Vad som hänt sedan dess har jag inte så mycket koll på. Personligen tycker jag hela DDR2 har varit en stor flopp. De införde standarden med dess höga hastigheter långt innan minnestilverkarna hade några minnen som kalarade av att uppfylla dem ordentligt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vill vi ha DDR2? Dessa minnen gav väll högra latence och sämre prestanda på AMD64? Eller kanske bara jag som varit gömd under en sten för länge?

DDR2 har väl aldrig funnits till AMD64. Eller kanske bara jag som varit gömd under en sten för länge?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Okej, köpte mej ett par TwinMOS 512 stickor som jag gav 990:- för som i början av årskiftet kostat 1200-1300:- i varje fall...

Så det är nog olika från fall till fall helt enkelt.

Dom gick ner under våren för att vända i somras, när handlade du och vad kostar dom nu?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

jag köpte mina stickor (corsair value nånting budget) 512 vardera för 900 kronor den 1 juni, nu kostar dom runt 1200 kronor

EDIT: är trött, självklart inte vardera, utan båda

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem

Jag handlade dom för inte så länge sedan, för priset av 990 riksdaler, komplett krängde dock dem i början av året för 1200-1300:- tror jag, nu kostar dom under 1000 lappen.

Permalänk
Medlem

Då kan du vara säker på att dom var långt under 900 i mitten på sommaren.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snapdragon
DDR2 har väl aldrig funnits till AMD64. Eller kanske bara jag som varit gömd under en sten för länge?

Nej, mer hypotetiskt nu ;). Att DDR2 hade presterat sämre med AMD64 just pga latencen. Så är väll därför man undvikit det ;). Men en vidhållen stor produktion av DDR är väll bra för AMD. Skulle Intel gå över helt till DDR2 känns det som det skulle bli svårare för AMD att köra på en egen minnesstandard.