Seagate 7200.9 500 GB testad

Permalänk
Melding Plague

Seagate 7200.9 500 GB testad

<font style="font-size: 10pt"><b>Seagate 7200.9 500 GB testad</b></font> <small class="small">måndag 24 oktober av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2577" target="_blank">Anandtech</a> har recenserat Seagates nya hårddisk 7200.9 på 500 GB. Modellen stödjer Serial ATA 2.5 och NCQ bland annat fast den viktigaste skillnaden mot den tidigare versionen 7200.8 är givetvis högre lagringsutrymme på grund av högre densitet på plattorna. Anandtech jämför hårddisken mot många andra liknande modeller i program som WinBench99, IPEAK och HDTach. Kan vara ett intressant alternativ till Hitachi 7K500 om man behöver en hårddisk med 500 GB lagringsutrymme. Seagate kan dock stoltsera med 5 års garanti, till skillnad från 3 år som Hitachi ger.
<br />
<br /><i>The 500GB 7200.9 does not perform better than some of the older 3.0Gb/sec drives that we had looked at a few months back, but its capacity may be enough to give Hitachi's 500GB offering some competition. We actually do have Hitachi's 500GB unit on hand and will be following up this review with a look at that drive as well as Western Digital's new 400GB Caviar. Right now, the 500GB Barracuda is a bit on the pricey side for the performance that it gives in our test suite, but it is a known fact that the higher transfer rates are attained more with multi-drive RAID. </i>
<br />
<br />Läs produkttestet hos <a href="http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2577" target="_blank">Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad äre för pris på denna skönheten då?

Permalänk
Medlem

Prices
Computer Giants.com $375.00
Newegg.com $373.50
Buy.com $403.99

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Hårddiskuttrymme i all ära. Problemet är väl bara att om man fyller 500GB så är det rejält med data. Mindre roligt när/om hårddisken slutar fungera.

Permalänk

Jaså, 4 plattor, det var något nytt för Seagate.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Glömsk

Kostar 3400 i sverige. Buggy är dessvärre omgjord till det sämre så det är svårare att kolla nu.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Trevligt Trevlig... dessväre är det billigare att köpa 3x Maxtor 250GB HDD istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Kostar 3400 i sverige. Buggy är dessvärre omgjord till det sämre så det är svårare att kolla nu.

Ja Buggy är mycket sämre nu. Inte bara för att klickbara länkar saknas utan för att det som dyker upp är bara en bråkdel av det som finns i alla affärer. Bland minnen tex dyker nästan bara ett märke upp.

Ontopic: 500GB diskar är leksaker för de som har pengar. 1TB för 6800kr är allt annat än billigt. Inte många dock som behöver så mycket utrymme. 300GB räcker och blir över tycker jag. Det mest prisvärda idag är nog 2x250GB. Priset ligger då på ca 2000kr för 500GB.

Permalänk
Medlem

Min röst går till Hitachi trots att dom ger 3 års garanti.
Kör enbart med Seagate och Hitachi, men Hitachi har jag blivit helt förtjust i och det är bara såna diskar det inhandlas nuförtiden. Det jag tycker om är prestanda sen ljudnivån och sist men inte minst tycker att dom är svala. Kanske det sistnämnda är som Seagate men ljudnivån måsta jag erkänna att Hitachi har lyckats med väldigt bra. Prestanda är väl ganska solklar mellan dom två.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Hårddiskuttrymme i all ära. Problemet är väl bara att om man fyller 500GB så är det rejält med data. Mindre roligt när/om hårddisken slutar fungera.

Jovisst men du kan ju köpa en 80 GB om du vill så det känns fint och så. Eller så kan du ju låta bli att fylla disken. Alterantivt skaffa en bandrobot för att backa din oersättliga data som du lagrar på en disk som kostar några tusenlappar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Ja Buggy är mycket sämre nu. Inte bara för att klickbara länkar saknas utan för att det som dyker upp är bara en bråkdel av det som finns i alla affärer. Bland minnen tex dyker nästan bara ett märke upp.

Ontopic: 500GB diskar är leksaker för de som har pengar. 1TB för 6800kr är allt annat än billigt. Inte många dock som behöver så mycket utrymme. 300GB räcker och blir över tycker jag. Det mest prisvärda idag är nog 2x250GB. Priset ligger då på ca 2000kr för 500GB.

Avundsjuka människor som vanligt...

Hur som helst, nu är det bara att vänta till 500GBare kommer ner under 4:-/GB.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Avundsjuka människor som vanligt...

Hur som helst, nu är det bara att vänta till 500GBare kommer ner under 4:-/GB.

Ehhh...vadå avundsjuka?

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har alltid haft för mig att Seagates tillverkade HDDs som var en hel del tystare än andra tillverkare, det är också vad jag har upplevt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>